Flash cookies - privatliv

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Flash cookies - privatliv

Indlæg af Claus M »

For dem det måtte interessere:
Fik lige en mail fra duckduckgo.com om privatliv på nettet. Det er nyt for mig at der er noget der hedder "flash cookies". Det typiske ved disse er:

- de gemmes ikke samme sted som de øvrige cookies
- de nævnes sjældent i "privacy policy" på sites

Der er en del "af den slags" man kan blokere. Du kan se mere her: http://fixtracking.com/

Noget er iflg. duckduckgo.com anbefalet og andet kan man bruge hvis man vil. Det sidste vil gøre at mange websites ikke vil fungere korrekt.


Citat om flash cookies:
Flash Cookies are a lot like regular browser cookies in that they are small pieces of data stored on a user's computer by a Web site. Similar to browser HTTP cookies, flash cookies can be used to collect data about you and your Web activity. Also called "LSOs" (Locally Shared Objects), flash cookies are added to your computer when you visit a Web site that uses Adobe Flash. Unlike browser cookies, Flash cookies are not stored in the same location on your computer and are rarely mentioned in Web sites' privacy policies.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Flash cookies - privatliv

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg kan egentlig godt li' DDG, men det er da lidt dumpt af dem at lave en (info)side (om at beskytte sig selv på nettet) som kræver JavaScript (hvilket kan misbruges) for at virke...
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Flash cookies - privatliv

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Jeg kan egentlig godt li' DDG, men det er da lidt dumt af dem at lave en (info)side (om at beskytte sig selv på nettet) som kræver JavaScript (hvilket kan misbruges) for at virke...


Jeg synes det virker søgt at skrive at det kan misbruges. Alle former for teknologi og teknik kan bruges såvel som misbruges.
Det kommer jo an på hvor den Javascript kommer fra og hvad den laver. Installer NoScript så du selv bestemmer hvilke websites der må køre javascript kode i din browser.

Javascript til harmløse formål kunne være:
  • Ofte er det noget helt harmløst noget som som for eksempel jQuery der bruges for at lavet et ordenligt web design der virker på alle browsere.
  • Javascript og jQuery bruges også til AJAX og websockets der virker på den måde at den kan opdatere en web side uden at siden skal genindlæses.
  • Javascript er nødvendigt at bruge til web apps/applikationer der køres i en browser.

Jeg bruger selv jQuery, og NoScript.
Oven i det bruger jeg Ghostery (til at filtrere tracking ud) og Ad Block Plus (til at blokere for reklamer, min netforbindelse er langsom nok i forvejen).

Går man hele vejen konfigurere man sin browser til at bruge Privoxy web proxy servicen der kan køres lokalt på din egen computer, eller en anden computer. Så ser dine browsere end ikke den trafik du filtrerer ud i Privoxy web proxy serveren.
Om privoxy:
Privoxy is a non-caching web proxy with advanced filtering capabilities for enhancing privacy, modifying web page data and HTTP headers, controlling access, and removing ads and other obnoxious Internet junk.
Privoxy has a flexible configuration and can be customized to suit individual needs and tastes.
It has application for both stand-alone systems and multi-user networks.

Privoxy is Free Software and licensed under the GNU GPLv2.

Privoxy is an associated project of Software in the Public Interest (SPI).


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Flash cookies - privatliv

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:
TitanusEramius skrev:Jeg kan egentlig godt li' DDG, men det er da lidt dumt af dem at lave en (info)side (om at beskytte sig selv på nettet) som kræver JavaScript (hvilket kan misbruges) for at virke...


Jeg synes det virker søgt at skrive at det kan misbruges. Alle former for teknologi og teknik kan bruges såvel som misbruges.
Det kommer jo an på hvor den Javascript kommer fra og hvad den laver. Installer NoScript så du selv bestemmer hvilke websites der må køre javascript kode i din browser.


Yeah, det er også rigtigt :)

Nogen gange får man ikke skrevet det der var meningen, fordi andre ting kommer i vejen. Info-siden fejler ikke noget, andet end at det er irriterende at NoScript midlertidigt skal slås fra for at kunne bruge siden.

Da DDG startede op, der syntes jeg at den ramte bedre end Google ved næsten hver søgning, nu syntes jeg at det er omvendt. Og det er i hvert fald en kedelig udvikling.