ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
DICKHILL

ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

Jeg søger en som har lidt mere end normalt kendskab til ZPanel..
For ønsker at få lavet nogle ting om i det, nu når jeg har besluttet mig for at bruge det til administration af hosting-delen på min server..

Først, så er det at alle subdomæner IKKE skal pege på ZPanel login-siden..
De skal gerne pege på domænet de er under.. (Eks.: sub.dickhill.dk > dickhill.dk)
Eller bare en error404-side?

Dette kan selvfølgelig gøres ved at rette httpd-vhosts.conf..
Men den bliver overskrevet, når panelet opdaterer..
Så er der ikke en form af default vhost-fil man kan ændre i?
(Ligesom man kan ændre welcome.html, osv...)

Jeg ønsker heller ikke at skulle lave ændringer for hvert domæne/subdomæne der oprettes, så det SKAL ske automatisk..

Men efter meget søgen på Google, så tror jeg (desværre) at jeg skal have fat i en .php-fil for at ændre på dette..
MEn spørgsmålet er så hvor og hvilken.. /:


Det andet er at jeg ønsker at have så meget som muligt af ZPanel til at ligge i '/home/zpanel'-mappen, da jeg har en hel harddisk som '/home'..
Jeg går ikke ud fra at det er muligt at flytte ALT fra ZPanel, men havde så bare håbet på at kunne lave symlinks..
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er noget du har installeret via apt bør du ikke ændre på hvor det ligger.
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

Mig bekendt kan ZPanel ikke installeres via apt..
Den officielle guide er hvert fald med at man henter en .sh.x-fil og kører den..
(Dog henter den selvfølgelig det den skal bruge, med apt - og panelet med wget, vel)

Men jeg fik læst mig lidt til at man skulle kunne ændre på lokationen af hvor filer og mapper ligger, men efter jeg så forsøgte igår, gik det helt galt..
Desuden løber man så også ind i problemer med rettigheder af mapperne, samt opsætning af apache (specielt vhost) og helt sikkert også postfix (ved ikke helt hvad dovecot egentlig gør)


Men jeg vælger nok bare at ligge brugerenes mapper, backups, static (welcome, error, osv. -siderne) og configs i '/home/zpanel/'
(Det er de eneste jeg lige kan komme i tanke om af vigtige ting..)
Nævnte VED jeg er mulige at flytte uden problemer..
Men måske man alligevel skulle beholde standard opsætningen og bare lave symlinks..


Jeg har desuden oprettet samme tråd i ZPanel's forum, men tog changen og spurgte herinde, da det i det mindste foregår på Dansk.. (:
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af NickyThomassen »

Det her er bare en observation, som muligvis ikke tager højde for alle aspekterne, så den skal nok ikke tages så seriøst.

Problemet jeg ser her, er at et Control Panel er et omfattende stykke software som én person ikke har en chance for at vedligeholde og reparere. Hvis du vitterligt har tænkt dig at prøve med hosting, ligemeget om der er betalende kunder eller ej, så gør du dig 100% afhængig af et stykke software, som du ikke kan fikse. Hvad gør du hvis det går ned?

Jeg tror at de fleste af os som selv hoster sider her fra forummet, vi bruger simplere midler end kontrol paneler og den slags. Forummet her og min egen side er bare hostet på en VPS med Apache og Varnish, og er der brug for flere sider, så bliver der bare oprettet en vhost til formålet. Der ligger massere af shell scripts på nettet, som mere eller mindre kan automatisere opgaven. Se fx

Kode: Vælg alt

if [ "$(id -u)" != "0" ]; then
   echo "Nuværende bruger er $(whoami) med brugerid $(id -u), men dette"
   echo "script kræver rettigheder som root (UID = 0), afslutter..."
   exit 10
fi

if [ -d "/home/www/$1" ]; then
   echo "Domænet $1 findes allerede, afslutter..."
else
   mkdir /home/www/$1
   mkdir /home/www/$1/logs
   cat >> /etc/apache2/sites-available/"$1" << EOF
      <VirtualHost 127.0.0.1:82>
      ServerAdmin support@$1
      ServerName $1
      ServerAlias www.$1
      DocumentRoot /srv/www/$1/public_html/
      ErrorLog /srv/www/$1/logs/error.log
      CustomLog /srv/www/$1/logs/access.log combined
      </VirtualHost>
EOF
# EOF bør ikke have noget foran sig
      a2ensite $1
   rapache
fi
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af AJenbo »

På samme måde kan man vel sige at vi er afhænge af apache som vi heller ikke kan ved vedligeholde selv.

Hvis du vil have filerne flyttet til /home så sørg for at flytte dem til samme bruger som den de bliver kørt fra pt.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af NickyThomassen »

Mjaeh, men det gør ZPanel jo så også (og det samme gælder jo for styresystemet i sig selv).

Så det er lidt som at bygge et korthus, jo højere det bliver, jo lettere falder det.
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

TitanusEramius
Først vil jeg lige sige at dette ikke er til betalende kunder af nogen former..
Det er til hosting af mine egne 8 domæner & mails og så jeg kan tilbyde subdomæner/mails til venner og hvem som nu ellers ønsker..
Og tilbyder nu også at hoste hele domæner, hvis det endelig skulle være..

Jeg kan godt følge dig i at jeg ikke har en jordisk chance for at rette fejl eller andet, som evt. vil opstå på et senere tidspunkt..
(Bare se nu.. Jeg ønsker allerede at ændre længst inde i systemet - Og hvad så når panelet skal opdateres....)
Desuden har jeg nok heller ingen jordisk change (med mit kendskab) til at kunne hive eksempelvis mails ud og smide dem på en anden server (Eks. min backupserver) uden at ZPanel også kører på den..
(Hvilket jeg kan med opsætningen som jeg altid har kørt med)

Så man er "tvunget" til at beholde det system man nu end vælger..


Jeg har siden 2007 (køb af første domæne) kørt med "manuel opsætning og håndtering"..
Så at sige, at jeg intet "CMS" har haft til at håndtere hverken domæner eller mail..
Alt har været ved egne oprettede 'sites-enabled'-filer..
Eller, det er så lidt løgn.. Fik i sin tid et MINI-script (php) hvor jeg kunne oprette mailkontoer og FTP-brugere..
Det fungerer nu okay, men er absolut ikke kønt!
Dog har jeg mulighed for selv at udvikle eller integrere det på min egen webside..
(Har så småt været i gang med at lave mit helt eget administrationspanel, med request-funktion af subdomæner og mails)

Og sådan er min backupserver (som pt. er i brug) også sat op..
Jeg følger en guide jeg har fra HowToForge.com og php-scriptet/siden sætter jeg så selv op..
(Blot ved at ændre MySQL data, så der er adgang)

Men jeg løber bare ind i så mange problemer med rettigheder (fordi jeg ikke ved hvordan det skal sættes), at jeg tit bare giver mapperne en 'chmod -R 777'.. /:
Dog har jeg nu, på backupserveren, sat min egen bruger (hvor www-mappen ligger i '/home/brugernavn') i samme gruppe som 'www-data'..
Så der har jeg gudskelov undgået mange rettigheds problemer, til mine egne sider kun..
Og 'sites-enabled'-mappen ligger desuden også i '/home'-mappen..

Men hvad så når en ven skal have et subdomæne, med fuld FTP-adgang og MySQL-bruger..?
MySQL er dog intet problem, da det jo bare bliver en bruger med jokertegns privilegier..
Men 'proftpd' har altid været et problem at få sat ordenligt op! /:



AJenbo
Jeg gjorde det bare med 'root' og der så ikke ud til at være nogen problemer.. (:
Sattte dog '/home/zpanel' til 'chmod -R 777' først og derefter flyttede jeg mapperne fra den gamle til nye lokation..




Det er korrekt at jo mere man sætter op, jo mere skal man tænke over..
Og ved mindste fejl, kan hele lortet vælte..
Men ved min "manuelle opsætning", så ved jeg præcis hvordan tingene er og fungerer, da jeg har gjort sådan siden 2007..
Ville bare godt prøve at oppe mig lidt og få et CMS til at styre det hele..
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

TitanusEramius skrev:Der ligger massere af shell scripts på nettet, som mere eller mindre kan automatisere opgaven. Se fx

Kode: Vælg alt

if [ "$(id -u)" != "0" ]; then
   echo "Nuværende bruger er $(whoami) med brugerid $(id -u), men dette"
   echo "script kræver rettigheder som root (UID = 0), afslutter..."
   exit 10
fi

if [ -d "/home/www/$1" ]; then
   echo "Domænet $1 findes allerede, afslutter..."
else
   mkdir /home/www/$1
   mkdir /home/www/$1/logs
   cat >> /etc/apache2/sites-available/"$1" << EOF
      <VirtualHost 127.0.0.1:82>
      ServerAdmin support@$1
      ServerName $1
      ServerAlias www.$1
      DocumentRoot /srv/www/$1/public_html/
      ErrorLog /srv/www/$1/logs/error.log
      CustomLog /srv/www/$1/logs/access.log combined
      </VirtualHost>
EOF
# EOF bør ikke have noget foran sig
      a2ensite $1
   rapache
fi


Beklager at jeg først fik kigget på det nu, da jeg ikke helt forstod meningen første gang..
Men et script ala sådan noget der, ville jeg også være heelt tilfreds med!
Dog skal det bare kunne køres fra mit eget administrationspanel..
Hvilket jo selvfølgelig er muligt, så længe rettighederne til mapperne og filerne der skal skrives i, er sat korrekt..

For det skal bare kunne oprette en mailkonto, et domæne eller subdomæne..
Hvor at administrationspanelet, jo vha. PHP selv vil tilføje data til MySQL og derefter kører scriptet..


Tror vidst lige at jeg skal have kigget noget mere på det der!
- TAK!! (:
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af AJenbo »

DICKHILL skrev:AJenbo
Jeg gjorde det bare med 'root' og der så ikke ud til at være nogen problemer.. (:
Sattte dog '/home/zpanel' til 'chmod -R 777' først og derefter flyttede jeg mapperne fra den gamle til nye lokation..

PHP filer bør aldrig have mere end 666 (alle må skrive), og helst 644 (alle må læse men kun ejer må skrive) eller 640 (ejer må skrive, gruppe må læse) som rettigheder. Dette bliver sælg vigtig når det handler om et administrations værktøj der køre fra en bruger med administrative rettigheder. Giver du en fil 777 betyder det at alle må erstatte den med en virus og køre den. Da PHP ikke køres direkte men er et script der afvikles via PHP-fortolkeren skal den ikke have retigheder til at blive kørt (777), det er på den måde mere sikkert. Det samme er gældende for billeder og andre ting der ikke er deciderede programmer. Det skal så lige siges at mapper skal have 777, 777 eller 770.
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

Jeg er klar over at 777 er strengt forbudt.. Men det løser jo alt.. Hehe..
Men at give en mappe 777 først og så derefter flytte mapper deri, hvor de beholder deres oprindelige rettighed, skader vel ikke noget??

Men nu var det også kun for at teste det lidt af og inden det skulle tages helt i brug, skulle det selvfølgelig gøres ordenligt..
Specielt når det er et system jeg slet ikke "kender" eller selv ved hvad indeholder..



Men vil sige at jeg er blevet overbevist om at jeg skal droppe ZPanel (og andre) og gøre mere ud af de bash scripts..
Skal så bare finde en måde at få det skrevet ind i mit eget administrationspanel..
(Men kan sådan noget egentlig ikke også bare skrives i .PHP??)
For ser at de fleste skal køres som 'root'..
Men hvis 'www-data' har adgang til 'sites-enabled' og 'www/' mapperne, så kan det vel også fungere??
Og med .htaccess i mappen hvori mit admin-panel ligger, så er det vel sikret?

Min plan er så dog at give gruppen 'www-data' adgang til diverse mapper, for så havde jeg tænkt mig at fortsætte med at have min egen unix-bruger med i den gruppe..
Så jeg har adgang til at se, oprette og ændre det hele via samba og SFTP..
Skal så bare have set på FTP, for at mine brugere har adgang til deres egen mappe..

Men plejer der normalt ikke at blive oprettet en unix-bruger (uden SSH adgang) for hvert vhost-bruger?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af AJenbo »

Det burde også kunne fungere. Du kan bruge shell_exec() til at køre script fra PHP:
http://php.net/manual/en/function.shell-exec.php

proftpd kan desuden også sættes op så den får brugere rettighederne fra en tabel i MySQL.
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

Super!! - Tusinde tak!! (:
Jeg har tidligere rodet med unix kommandoer i PHP, da jeg rodet med php til at administrere spilservere (Counter-Strike)..
Det er bare mange år siden, så husker virkelig intet.. (Husker generelt ikke.. (o: )

Jeg har på mine tidligere servere haft 'proftpd_mysql' (mener jeg det hedder?)
Hvert fald at det havde brugere gemt i MySQL..
Og så havde jeg samtidig 'proftpd_administrator' (korrekt?)..

Men det lykkedes mig aldrig at få oprettet en fungerende ftp-bruger..
Det er jo nok bare bare min opsætning der var gal... ...og for lidt tålmodighed.. (Som vi vidst nok kender mig for.. Hehe)
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

En ting jeg lige kom i tanke om...
En tidl. "ven" der var i gang med at starte eget hosting firma, fortalte mig at det ikke var muligt at få PHP til at reloade/restarte Apache..
For spurgte nemlig om hjælp til at få lavet mit eget system, til at oprette (sub)domæner..

Eller... Det var muligt, men jeg var nødsaget til selv at opdatere siden jeg var på, når Apache var genindlæst/genstartet..

Er dette korrekt, eller hvad?
For ville man ikke bare kunne lave noget timer af en art?
Altså noget ala 'reload apache - timer(10 sek) - reload page'
Eller ville det at køre et bash script løse det, hvis det altså er et problem?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af AJenbo »

Man kan gøre det ved at have et cron job kørende som root der lytter efter en tekst fil som php skriver til. Når der så står "Reload apache" sørge cron jobet for at køre den nødvendige root kommando. Da det ikke ligefrem er et tungt script kan du jo køre det hvert minut så vil det ske næsten med det samme du trykker på knappen i dit php script.
DICKHILL

Re: ZPanel - Ændring af vhost og fil-placeringer..

Indlæg af DICKHILL »

Havde så aldrig troet at man ville gøre det på den måde..
Men igen, tusinde tak! (:

Det vil helt klart blive taget med i mine overvejelser til opsætningen af den nye server..

Jamen jeg vil gå igang med at formatere og installere Ubuntu på den primære server..
For siden jeg fortsætter med den gamle opsætningsmetode, så kan jeg jo lige så godt få ordnet det..
Alt sådan noget som bash script, admin-panel, osv. kan jo godt vente til jeg får tid og ro..

TAK! (: