Kan ikke starte ubuntu mere

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
dannitheboy
IRC nickname: Danni

Kan ikke starte ubuntu mere

Indlæg af dannitheboy »

Hej

For et stykke tid side, da jeg startede min bærbar, kunne jeg ikke komme ind i Ubuntu. Den starter med et billede hvor der står ''GNU GRUB version 1.99-12ubbuntu5''. Computeren giver tem forskellige muligheder ''ubuntu, with linux 3.0.3-24-generic'' og ''ubuntu, with linux 3.0.3-24-generic (recovery mode), ''previous Linus versions'', ''memory test (memtes86+)'' og ''memory test (memtes86+, serial console 115200). Jeg tror at jeg har prøvet alle muligheder uden at det førte til noget :? Jeg har ingen ide om hvad jeg har fortaget mig, eller hvordan jeg kommer videre. Er der nogen som kan hjælpe?

på forhånd tak

Danni Johansen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke starte ubuntu mere

Indlæg af AJenbo »

Hvad sker der når du vælger at starte Ubuntu, hvor går den død hvilken fejlbeksed får du?

Prøv at vælge en ældre Linux kerne, det kan være det er en opdatering der ikke fungere med din maskine.
dannitheboy

Indlæg af dannitheboy »

hej

undskyld min sene tilbage melding. Når jeg vælger ''previous linux version'' kommer der forskellige muligheder frem på min skærm bl.a. ubuntu, with Linux 3.0.0-23-generic, ubuntu, with Linux 3.0.0-23-generic (recovery mode), with Linux 3.0.0-20-generic, with Linux 3.0.0-20-generic (recovery mode) og andre forskellige. når jeg f.eks. vælger Linux 3.0.0-20-generic (recovery mode) begynder den at løbe en masse forskellige ting igennem og den skriver tilsidst ''busybox v1.18.4 (ubuntu 1:1.18.4-2ubuntu2) built-in shell (ash) enter 'help' for list of build-in commands.
hvis jeg vælgler at presse 'help' og trykke enter kommer følgende besked;

(initramfs) help
build-in commands:
----------------------------------
.: [alias break cd chdir command continue echo eval exec exit export false getopts hash help let local printf pwd read readonly return set shift test times trap true type ulimit umask unalias unset wait[ [[ash awk basename blockdev cat chmod chroot chvt clear cmp cp cut deallocvt df dnsdomainname du dumpkmap echo egrep env expr false fbset fdflush fgrep find grep gunzip gzip hostname ifcinfig ip kill ln loadfont loadkmap ls mkdir mkfifo mknod mkswap mktemp modinfo more mount mv openvt pidof printf ps pwd readlink reset rm rmdir sed setkeycodes sh sleep sort stat static-sh stty sync tail tee test touch tr true tty umount uname uniq wc which yes zcat

håber i kan få noget ud af det

på forhånd tak

Danni
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den linje informere bare om hvor du er havnet, er der ikke et par linjer før den som måske beskriver hvad der ikke lykkeds?
dannitheboy

Indlæg af dannitheboy »

Før det, skriver den: Target filesystem doesn't have requested /sbin/init.
No init found. Try passing init = bootarg.

Ved du hvad jeg skal gøre? Er der andet jeg skal undersøge?

MVH

Danni
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Èn ting der kunne være gået galt, er en harddisk fejl under opdateringen. Det ville kunne udmønte sig sådan. Prøv derfor at lave en test af filsystemet med:

Kode: Vælg alt

sudo umount /dev/sda1
fsck -y /dev/sda1

Det vil også være rart at vide om maskinen kan boote på en live-CD.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q