Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af lath »

Ars technica har en artikel ude om at Canonical muligvis har i pipelinen at gøre Ubuntu LTSerne til rolling releases.
Dvs. at hvert 2. år fra 14.04 kommer der kun LTS'ere ud, og midt imellem LTS'erne kommer der ikke nogen 6. måneders udgivelser. I stedet kommer der masser af opdateringer.

Det skulle være fra Ubuntu 14.04, hvis det sker.
http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/ubuntu-considers-huge-change-that-would-end-traditional-release-cycle/

Leann Ogasawara fra Canonicals kernel team nævner det her i videoen: http://www.youtube.com/watch?v=AQvOIExkCaw&t=41m52s
Bemærk at jeg har spolet ind til der hvor det sker i videoen, og det er derfor jeg bruger et normalt link til en Youtube video.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af zob »

Jeg synes ikke jeg har kunnet finde ud af om man også har tænkt på at køre server udgaven som rolling release. Kunne man ikke risikere at det både blev mere ustabilt af at være så cutting edge, og måske endda komme til at lave versionshop der fik noget til ikke længere at fungere?
Det er ok på min personlige desktop (sikkert endda ønskeligt), men jeg er ikke sikker på at jeg ville ønske det for server-udgaven.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af lath »

zob skrev:Jeg synes ikke jeg har kunnet finde ud af om man også har tænkt på at køre server udgaven som rolling release. Kunne man ikke risikere at det både blev mere ustabilt af at være så cutting edge, og måske endda komme til at lave versionshop der fik noget til ikke længere at fungere?
Det er ok på min personlige desktop (sikkert endda ønskeligt), men jeg er ikke sikker på at jeg ville ønske det for server-udgaven.


Det kunne løses meget nemt ved at have forskellige pakker arkiver til henholdsvis desktop og server.

Man kunne endda have hele 3:
  • server, meget konservativt
  • desktop, konservativt
  • desktop, det nyeste nye

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af zob »

Ja. Det kunne man selvfølgelig, selvom det så ville skabe lidt ekstra arbejde i beslutninger omkring hvad der skulle med hvor, hvornår og hvorfor.
Men det er da en diskussion værd, som Jane Silber siger: http://www.pcpro.co.uk/news/379507/ubuntu-ceo-two-year-releases-are-only-an-idea
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af Christian.Arvai »

Det lyder som en ret god ide, og helt sikkert noget som langt de fleste brugere vil foretrække. Personligt vil jeg så gerne have muligheder for, via Softwarecenteret, at deaktivere rolling release, da en del nørder, Incl. undertegnede, helst selv vil bestemme hvornår opgraderingerne sker. Jeg ved ikke lige hvordan det teknisk skal løses, men jeg kan forudse problemer, hvis en PPA er installeret, og låst til et versionsnummer af Ubuntu.

Jeg er ikke 100% sikker på om en tilføjelse af "$(lsb_release -cs) partner" vil virke, men jeg ved at det virker i denne kommando:

Kode: Vælg alt

echo "deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ $(lsb_release -cs) partner" > /etc/apt/sources.list

Det vil så bare tage et stykke tid, før at alle sites får ændret den del.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu muligvis som en rolling release fra 14.04

Indlæg af thj01 »

Så vidt jeg kan læse mig til har de også undsagt det.

Jeg synes at den nuværende model er rigtig god. for hvis man er typen der har brug for det nyeste skrig indenfor de forskellige programmer, så kan man også finde ud af at tilføje PPA'er osv.

I realiteten, så bliver Ubuntu holdt så opdateret igennem normale opdateringer at det på et underliggende plan faktisk er rolling releases.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."