Owncloud på Raspberry Pi

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af Smeden »

Hej,
Nu smider jeg håndklædet i ringen, og håber på at nogen her inde på forum har et godt indspark på mit problem:

Jeg har en dejlig ras-pi, som jeg bruger som webserver til at hoste min hjemmeside. Ingen fejl her ;) Men nu kommer det "sjove"; jeg har lagt OwnCloud ind som filserver/kalender/etc etc, så familien har adgang til vores ting ude i den vide verden 8-)

MEN hastigheden er mildt sagt elendig på owncloud delen. Før raspi´en havde jeg samme opsætning på en gammel bærbar (+6-8 år gammel) og det ræsede derudad. Selvfølgelig har jeg prøvet at barbere installationen ned hvor jeg evnede, samt tweaked raspi´en i raspi-config så meget det var forsvarligt. Senest har jeg prøvet at installere apc til apache2, men der løber jeg ind i gentagende fejl efter en opdatering, så det er endt med af-install.

Raspi´en kører med debian wheezy, men det lugter jo lidt af ubuntu som server uden gui, og ssh adgang. Jeg har automounted en 1TB usb disk i fstab.

Så alt i alt; gode dyr er rådne, hvor skal jeg lede efter fejlen eller skal jeg indse at hardwaren i raspi´en simpelthen ikke er kraftig nok?

/smeden
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af NickyThomassen »

Raspberry Pi ser rigtig spændende ud, det kunne være man snart skulle skaffe sig en :)

Jeg gætter på at den du har er den lidt større udgave med 256mb ram?

Selv da er det meget lidt, og en komplet platform som OwnCloud er måske lidt optimistisk at prøve og køre på den. Den gamle bærbar havde sikkert 512mb ram eller mere, og når man snakker webhosting, så bliver ram hurtigt en afgørende begrænsning.

For at gøre tingende værre, så er Apache ret krævende i sit ram-forbrug, og standard-instillingerne kan ganske givet ikke bruges med så lidt ram. Alt efter om du bruger prefork-mpm (starter en process til hver besøgende) eller worker-mpm (starter en ny thread til hver besøgende), så bør du tilpasse de tilhørende sektioner i /etc/apache/apache.conf hvis ikke det allerede er gjort.

Jeg bruger udelukkende prefork-mpm, og en standard-opsætning som denne, kan tage 100.000+ hits om dagen

Kode: Vælg alt

<IfModule mpm_prefork_module>
        StartServers           5
        MinSpareServers        5
        MaxSpareServers        10
        MaxClients            150
        MaxRequestsPerChild 0
</IfModule>

Dvs. at til familien kun, der burde du kunne gå meget lavt

Kode: Vælg alt

<IfModule mpm_prefork_module>
        StartServers           1
        MinSpareServers        1
        MaxSpareServers        2
        MaxClients            3
        MaxRequestsPerChild 200
</IfModule>

Der er nok ikke andet at gøre end at eksperimentere lidt med værdierne.

Med SSH adgang kan ram-forbruget tjekkes med kommandoen "free -m":

Kode: Vælg alt

titanus@asrock:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3486       1788       1697          0        138       1154
-/+ buffers/cache:        495       2990
Swap:         1438          0       1438
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Raspberry Pi ser rigtig spændende ud, det kunne være man snart skulle skaffe sig en :)

Det kan klart anbefales, husk at købe et kabinet/kasse med, du køber nemlig kun den rå elektronik uden indpakning.
Det samme kan siges om SD kort, og diverse kabler du komme til at bruge.

TitanusEramius skrev:Jeg gætter på at den du har er den lidt større udgave med 256mb ram?

Der er tale om en misforståelse her.
Både model A og de tidligste model B'ere (HW rev1.0 og HW rev 1.1) har 256 MB RAM.
Det er rigtig nok at model A skulle have haft 128 MB, men det blev billigere rent logistisk og i volumen indkøb bare at montere 256 MB.

De nyere Model B'ere (HW rev 2.0, som er de eneste Model B'ere du kan købe nu har 512 MB RAM, og det er uden mer-pris. I bonus har den også fået huller i printet, så den kan monteres bedre rent mekanisk i et kabinet.

note
Model B: er den med Ethernet port og 2 USB porte, og Model A har ikke Ethernet port og kun 1 USB port.

@Smeden:
Du skulle måske overvej et andet memory split, dvs. det hvor GPU får mindst muligt (=du kan ikke køre en LXDE fra den så).
Det memory split giver 224 MB til kernen og programmerne, samt 32 MB til GPUen.

Memory split gøres ved at:
  1. Gå ind i partitionen hvor config.txt og start.elf ligger (det er /boot mappen).

    Kode: Vælg alt

    cd /boot
  2. Slet så start.elf - Nu kan Pi'en ikke boote!, så går strømmen efter du har gennmført det her og før du har udført næste punkt, må du gennemføre de næste trin via en USB SD kort adapter på et andet styresystem.

    Kode: Vælg alt

    sudo rm -f /boot/start.elf
  3. Så skal vi sætte en ny *elf filtil at være den der skal bootes fra - detgøres ved at kopiere den til en fil der skal hedde start.elf

    Kode: Vælg alt

    sudo cp /boot/arm224_start.elf /boot/start.elf

Du kan muligvis nok springe punkt 2 over og direkte køre punkt 3, og så svare Ja/Yes/J/Y til at erstatte den tidligere start.elf fil i /boot

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af lath »

Smeden skrev:Hej,
Nu smider jeg håndklædet i ringen, og håber på at nogen her inde på forum har et godt indspark på mit problem:

Jeg har en dejlig ras-pi, som jeg bruger som webserver til at hoste min hjemmeside. Ingen fejl her ;) Men nu kommer det "sjove"; jeg har lagt OwnCloud ind som filserver/kalender/etc etc, så familien har adgang til vores ting ude i den vide verden 8-)

MEN hastigheden er mildt sagt elendig på owncloud delen. Før raspi´en havde jeg samme opsætning på en gammel bærbar (+6-8 år gammel) og det ræsede derudad. Selvfølgelig har jeg prøvet at barbere installationen ned hvor jeg evnede, samt tweaked raspi´en i raspi-config så meget det var forsvarligt. Senest har jeg prøvet at installere apc til apache2, men der løber jeg ind i gentagende fejl efter en opdatering, så det er endt med af-install.

Raspi´en kører med debian wheezy, men det lugter jo lidt af ubuntu som server uden gui, og ssh adgang. Jeg har automounted en 1TB usb disk i fstab.

Så alt i alt; gode dyr er rådne, hvor skal jeg lede efter fejlen eller skal jeg indse at hardwaren i raspi´en simpelthen ikke er kraftig nok?

/smeden


Du bør nok gå væk fra apache som webserver på en Raspberry Pi - find noget der er mere i letvægter kategorien.
Eksempler kunne være Hiawatha webserver som er nem at sætte op (via en browser på en anden computer med en GUI).
http://www.hiawatha-webserver.org/

Hvor god den webserver er demonstreres måske bedst i en video:


Pas og på med at køre en database server som MySQL på en RasPi, for den æder glædeligt masser af RAM.
Hvis owncloud kan bruge sqlite så brug det. Sqlite er et softwarebibliotek hvor programmet der bruger sqlite bliver database server overfor sig selv - da det foregår i samme process som qwnclod selv er i er det lynhurtigt (fordi der sker nul context switches når sqlite skal bruges, et context switch er et skift i mellem programmer og/eller kernen. Tilmed bruger sqlite meget lidt RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:
TitanusEramius skrev:Raspberry Pi ser rigtig spændende ud, det kunne være man snart skulle skaffe sig en :)

Det kan klart anbefales, husk at købe et kabinet/kasse med, du køber nemlig kun den rå elektronik uden indpakning.
Det samme kan siges om SD kort, og diverse kabler du komme til at bruge.

Det er noteret, jeg takker for info.

Jeg kan da lige tilføje, at med Apache prefork-mpm + PHP, der regner man med 30-35mb ram per process som Apache skal køre med, og det er eks. databasen.

Så eksempel nr. 2 jeg viste, der vil Apache nok bruge omkring 100mb ram, måske lidt mindre.
Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af Smeden »

Jeg takker for input :D

Det "sjove" er at med mysql gik det hurtigere end med sqlite !?!

Nu prøver jeg Hiawatha som webserver, men løber hovedet mod en mur når jeg prøver at starte servicen:

Starting webserver: Syntax error in hiawatha.conf on line 81.
error!

Sektionen i hiawatha.conf er denne:

# DEFAULT WEBSITE
# It is wise to use your IP address as the hostname of the default website
# and give it a blank webpage. By doing so, automated webscanners won't find
# your possible vulnerable website.
#
Hostname = 127.0.1.1
WebsiteRoot = /var/www
StartFile = index.html
AccessLogfile = /var/log/hiawatha/access.log
ErrorLogfile = /var/log/hiawatha/error.log
#ErrorHandler = 404:/error.cgi

Og linien det drejer som om er Hostname = 127.0.0.1

Hva´dælen er der galt?? Har prøvet den rigtige ip, localhost, 127.0.0.1, 127.0.1.1 osv osv uden held. Min etc/hosts ser umiddelbart også fin ud:

127.0.0.1 localhost
::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

127.0.1.1 raspberrypi

/smeden
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af lath »

Smeden skrev:Jeg takker for input :D

Det "sjove" er at med mysql gik det hurtigere end med sqlite !?!

Nu prøver jeg Hiawatha som webserver, men løber hovedet mod en mur når jeg prøver at starte servicen:

Starting webserver: Syntax error in hiawatha.conf on line 81.
error!

Sektionen i hiawatha.conf er denne:

# DEFAULT WEBSITE
# It is wise to use your IP address as the hostname of the default website
# and give it a blank webpage. By doing so, automated webscanners won't find
# your possible vulnerable website.
#
Hostname = 127.0.1.1
WebsiteRoot = /var/www
StartFile = index.html
AccessLogfile = /var/log/hiawatha/access.log
ErrorLogfile = /var/log/hiawatha/error.log
#ErrorHandler = 404:/error.cgi

Og linien det drejer som om er Hostname = 127.0.0.1

Hva´dælen er der galt?? Har prøvet den rigtige ip, localhost, 127.0.0.1, 127.0.1.1 osv osv uden held. Min etc/hosts ser umiddelbart også fin ud:

127.0.0.1 localhost
::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

127.0.1.1 raspberrypi

/smeden

Det er nemt nok - du har ikke noget netværksinterface med IP adressen 127.0.1.1.
Tjek det ved at køre:

Kode: Vælg alt

ifconfig


Den skal med andre ord bruge et netværksinterface der er tildelt en IP adresse. Det gælder for alle programmer på Linux/BSD og UNIX der bruger IP netværk - de kan kun bruge et netværksinterface som har en IP adresse tildelt.

Bemærk at 127.0.0.1 betyder denne maskine, så det betyder at hvis du bruger den IP adresse så kan du ikke kontakte den ude fra (via RasPis ethernet port).
Der må være et catch-all navn for alle internet adresser, det kunne hedde all, men jeg gætter, så kig i dokumentationen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af lath »

Smeden skrev:Det "sjove" er at med mysql gik det hurtigere end med sqlite !?!

Det er fordi at du har en konfiguration, hvor sqlite hver gang skal læse og oversætte indholdet af sqlite database filen før den kan levere et svar.
Med Mysql har den databasen i hukommelsen (RAM), og kan svare straks.

Det betyder altså at hvis en web aplikation er over en vis størrelse så er sqlite en dårlig ide. Meget afhænger også af hvordan man laver softwaren, og dit tilfælde ser det ud til at den skal starte et program op (en PHP fortolker?), og det er meget dyrt i performance.

Var man mere smart så var din web applikation et FAST CGI program, som har den fordel at programmet kører hele tiden, og via FAST CGI protokollen snakker med sin web server. Her vil sqlite ikke blive indlæst og og oversat for hver eneste forespørgsel (web page request), hvilket vil gøre den meget hurtige (igen op til en vis størrelse program, hvor en større database vil være hurtigere).
Fra engelsk wikipedia har vi følgende om FAST CGI:
FastCGI is a protocol for interfacing interactive programs with a web server. FastCGI is a variation on the earlier Common Gateway Interface (CGI); FastCGI's main aim is to reduce the overhead associated with interfacing the web server and CGI programs, allowing a server to handle more web page requests at once.


Jeg vil lige bemærke at PHP fortolkeren kan køre som et FAST CGI program[1], performance for sqlite vil så afhænge af hvordan owncloud er programmeret.

/Lars

[1]:
Her er noget om Hiawatha webserver og PHP FAST CGI opsætning http://www.hiawatha-webserver.org/howto/cgi_and_fastcgi
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af lath »

Smeden skrev:...
Sektionen i hiawatha.conf er denne:
...
Hostname = 127.0.1.1
...
Og linien det drejer som om er Hostname = 127.0.0.1
...

I filen står der 127.0.1.1 men du tror at det er 127.0.0.1

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Owncloud på Raspberry Pi

Indlæg af Smeden »

Hej alle,
Først tak for hjælpen; det er altid rart med friske øjne på ens problemer ;)

Desværre må jeg nok konstatere at raspi´en ikke har kraft nok til at trække owncloud uanset hvilken lightweight webserver og databaseserver jeg bruger.

Men alt er ikke tabt, jeg finder nok et andet spændende projekt hvor raspi´en vil være perfekt 8-)

/smeden