Compiz og widgets

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Rulfe
Geografisk sted: Kolding

Compiz og widgets

Indlæg af Rulfe »

Jeg har leget lidt med compiz og synes det er vildt sejt, men der er to ting jeg har haft lidt problemer med.

For det første vil jeg gerne kunne se Gear i min Kube, når jeg drejer den. Er det ikke muligt, eller er det mig der har misforstået noget?

For det andet har jeg tilsluttet widget layers. MEn hvordan får man de widgets ind på computeren?
mvh Rulfe

v.8.04 på en 64-bit bærbar ASUS. 1000 Mb RAM og 50 Gb HD.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Det første sker højest sandsynligt fordi din kube ikke er gjort gennemsigtig. Det kan du gøre under Skrivebordskubus og Cube Caps, hvis nødvendigt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
elkjaer

Compiz og widgets

Indlæg af elkjaer »

inde på http://compiz.org/Desktop_Screenlets er der en nem guide til installation af screenlets... har selv brugt det og det virker godt
Casper Hansen

Compiz og widgets

Indlæg af Casper Hansen »

elkjaer skrev:inde på http://compiz.org/Desktop_Screenlets er der en nem guide til installation af screenlets... har selv brugt det og det virker godt

Jeg har fulgt guiden, men den kan ikke finde den første kommando. Har du en How To til en noob? :oops:
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Hej Casper.

Den første kommando vil kompilere kildekode, hvilket normale brugere sjældent har meget gavn af, medmindre de vil have cutting-edge software som koderne knapt har lagt ud endnu. Jeg vil råde dig til istedet at bruge det arkiv som er givet i artiklen. Så gør du følgende:

1: Åbn din sources.list. Her ligger alle de arkiver som systemet henter programmer fra, når du installerer via apt-get-programmet. Kør (alt+F2) > skriv: gksudo gedit /etc/apt/sources.list > tryk enter. Nu kommer der en stor tekstfil op. Lad dig ikke skræmme, for det er bare links til arkiver.

2: Indsæt den følgende linje sidst i filen: deb http://hendrik.kaju.pri.ee/ubuntu gutsy screenlets

3: Gem. Nu har du tilføjet arkivet med screenlets.

4: Nu skal du have installeret en nøgle så systemet kan kommunikere med arkivet, og opdateret pakkelisten. Det bruger du følgende kommando til i en terminal:

Kode: Vælg alt

wget http://hendrik.kaju.pri.ee/ubuntu/hendrikkaju.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

5: Nu er alt sat op, så du kan installere softwaren. Det gør du med følgende kommando i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install screenlets

Bagefter, kan du åbne Screenlets via System > Indstillinger > Screenlets.

Håber det virker!
"A Narn heavy cruiser?!"

Casper Hansen

Compiz og widgets

eitreach skrev:
Håber det virker!

Wow! MANGE TAK!!!

- Jeg er lidt en noob til sådan noget her. Har ikke rigtig set logikken i terminalen, men det gav da meget mening du fortalte.

- Jeg har fået det til at køre nu, men nogle af de widgets, men den kom med en besked om, at den ikke kunne starte Daemon eller sådan noget.
Billede

eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Casper Hansen skrev:
eitreach skrev:
Håber det virker!

Wow! MANGE TAK!!!

- Jeg er lidt en noob til sådan noget her. Har ikke rigtig set logikken i terminalen, men det gav da meget mening du fortalte.

- Jeg har fået det til at køre nu, men nogle af de widgets, men den kom med en besked om, at den ikke kunne starte Daemon eller sådan noget.

Jeg får samme fejlbesked, så det tror jeg ikke du skal tage alvorligt. Det er altid noget man kan fikse senere hvis det virkeligt går en på nerverne.

Mht. terminal, så er den hurtig og god at bruge til at installere software, synes jeg. Alt jeg skrev kan gøres via Synaptic, men det er bare problematisk at rådgive med grafiske brugerflader, når man ikke selv kan kigge over skulderen. Risikoen for at noget går galt er meget stor når man arbejder på den måde. Derfor bruger jeg oftest terminal-kommandoer når jeg rådgiver folk, idet jeg ved præcist hvad det er de gør, på den måde. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Casper Hansen

Compiz og widgets

eitreach skrev:Jeg får samme fejlbesked, så det tror jeg ikke du skal tage alvorligt. Det er altid noget man kan fikse senere hvis det virkeligt går en på nerverne.

Mht. terminal, så er den hurtig og god at bruge til at installere software, synes jeg. Alt jeg skrev kan gøres via Synaptic, men det er bare problematisk at rådgive med grafiske brugerflader, når man ikke selv kan kigge over skulderen. Risikoen for at noget går galt er meget stor når man arbejder på den måde. Derfor bruger jeg oftest terminal-kommandoer når jeg rådgiver folk, idet jeg ved præcist hvad det er de gør, på den måde. :)

Hehe jamen så er den jo i vinkel.

- Ja jeg synes for det meste, at tingene sker hurtigere, når man lige kan få den rigtige vejledningen og de rigtige koder til terminalen.

Jeg tror lige jeg vil blære mig overfor mine XP-venner - Ubuntu kan blive så meget flottere end XP og Vista:D
Billede

eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Som jeg ser det, så er det vigtigere at en ny bruger har et system han er tilfreds med, før han går i dybden med at lære det - så vil der ikke stå frustrationer i vejen, hvilket jo vil gøre det hele langt nemmere.

Og Ubuntu (og Linux i det hele taget) kan jo tilpasses som man vil have det. Kan man lide Vista, kan man tweake systemet til at være en direkte klon af det - ligesom med MacOS. Frihed über alles.
"A Narn heavy cruiser?!"

Casper Hansen

Compiz og widgets

eitreach skrev:Frihed über alles.

Helt enig.

- Lige et til spørgsmål ang. Screenlets: Er der en hotkey til at fremhæve widgets'ne - synes ikke rigtig jeg kan finde den? Når man trykker "Vis skrivebord" forsvinder de nemlig."
Billede

eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Dét ved jeg ikke præcist. Det tætteste på det, tror jeg er at finde i compizcoinfig-settings-manager (ccsm). Hop derind via alt+F2, og så ccsm > enter.

Der er der en funktion der hedder widget layer, og der er i hvert fald en hotkey til at vise laget.
"A Narn heavy cruiser?!"

Casper Hansen

Compiz og widgets

eitreach skrev:Dét ved jeg ikke præcist. Det tætteste på det, tror jeg er at finde i compizcoinfig-settings-manager (ccsm). Hop derind via alt+F2, og så ccsm > enter.

Der er der en funktion der hedder widget layer, og der er i hvert fald en hotkey til at vise laget.

F9 er det, men den viser ikke alle widgets. Men what the hack?
Billede

eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Husk at du skal specificere hvilke widgets der skal bruge widget-laget, ved at højreklikke på dem og så vælge det i window-delen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Casper Hansen

Compiz og widgets

eitreach skrev:Husk at du skal specificere hvilke widgets der skal bruge widget-laget, ved at højreklikke på dem og så vælge det i window-delen.

Jeg har valgt dem til at være "below". Hvis man vælger widget forsvinder de - i hvert fald ved mig.
Billede

eitreach

Compiz og widgets

Indlæg af eitreach »

Casper Hansen skrev:
eitreach skrev:Husk at du skal specificere hvilke widgets der skal bruge widget-laget, ved at højreklikke på dem og så vælge det i window-delen.

Jeg har valgt dem til at være "below". Hvis man vælger widget forsvinder de - i hvert fald ved mig.

De vil vise sig igen når du viser widget-laget.
"A Narn heavy cruiser?!"