Råd vedr. køb af laptop

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Råd vedr. køb af laptop

Indlæg af eitreach »

Hej folkens.

Jeg står og skal snart ud og købe ny laptop - jeg har ikke haft så meget kig på hvad der er sket i de seneste år, og hvad der snart er oppe og nede på markedet. Jeg kunne derfor godt tænke mig nogle idéer til hvad jeg kunne kigge efter, når jeg har følgende ting jeg godt kunne tænke mig: (..der er ikke nogen ultimative krav, umiddelbart, udover pris, støjniveau og en minimumsydelse).

Jeg står med ca. 4.000 - det kan man ikke købe hele verden for, men jeg har set meget som umiddelbart vil være en opgradering til min nuværende HP.

- Støjniveau skal helst være lavt. Min HP kan decideret virke forstyrrende i en samtale mellem to personer.

- Vægt/tykkelse: Jeg leder også efter et fornuftigt kompromis mellem ydelse og performance. Jeg vil ikke ofre al ydelse for en f.eks. 1,9cm tyk maskine, men heller ikke omvendt, for ydelse betyder ikke alt for mig.

- Gerne en 13 el. 15"-skærm.

- God batteritid. I øjeblikket har jeg halvandet minut uden strøm - før havde jeg cirka en halv time, så det kan næsten kun blive bedre. Jeg kunne godt tænke mig en maskine som ikke skulle sidde kronisk i en adapter.

- Maskinen skal ikke bruges til gaming, men hvis jeg kan slippe afsted med at få et grafikkort med som kan spille mere end Farmville ville det være rart. Igen, ingen ultimative krav - men...

- 6gb ram med en nogenlunde moderne processor? Kan det lade sig gøre i den prisklasse? Jeg står med hukommelsesunderskud, og det er ikke grundet alder endnu.

Alt i alt søger jeg en opgradring til en HP Pavilion (gud ved hvilket modelnummer..) med 4gb ram, en turion 2 2.6ghz processor og 500gb harddisk. Den larmer, den bliver varm på en måde som er skadeligt for helbredet (og det maskinen står på..) og den er lidt stor i det. Det er en rigtig arbejdshest, men den skal ikke slides op på samme måde som den danske arbejdsstyrke i disse neoliberaistiske tider. Det fortjener ingen.

Bud er velkomne! :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Råd vedr. køb af laptop

Indlæg af AJenbo »

Normen i det pris leje er 4GB, men den støreste jeg lige kan komme op med for 4000,- er denne ASUS med 8GB ram:
http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/asus/x53u-sx367v-8gb-e-450-15.6%E2%80%B3-hd6320.html

Der er også 3 maskiner med 6GB ram, alle er omkring 3,5 cm tykke, her ligger prisen omkring 3500,-

Jeg kan dog ikke sige så meget om varme og lyd da det ikke er nogen vi har liggende lokalt.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Råd vedr. køb af laptop

Indlæg af eitreach »

Nå, nu var jeg ude for at få sådan én købt.

Jeg startede med en Samsung Series 5 med AMD A6 og 4gb ram. Den var slet ikke kraftig nok til det jeg skulle bruge den til, selvom den var lækker - så jeg fik lov til at levere den tilbage, og i stedet købet jeg en Asus N56VM - og sprængte mit budget fuldstændigt, men.. Jeg synes bestemt det har været det værd.

Nu skal der vist Ubuntu på den gamle HP - det ville være fedt. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Råd vedr. køb af laptop

Indlæg af Christian.Arvai »

Det ville være federe på den nye ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Råd vedr. køb af laptop

Indlæg af eitreach »

Ikke indtil Ubuntu får VST-understøttelse og en port af Ableton LIve. :)

Udover det, så er det en virkelig fed maskine. Jeg glæder mig til at se hvordan den arbejder når jeg virkelig begynder at presse den i løbet af i dag.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393