Well, en af de ting som jeg mener, er blandt Open Source softwares største karakteristika indenfor kulturbranchen, er dets demokratiske natur. Det kræver ikke ikke noget stort produktionsapparat, vanskeligt og økonomisk urealistisk software, men tværtimod kan enhver person med kreative evner og engagement bruge Open Source software som grundlag til at skabe sit udtryk.
Let's face it. Photoshop ville ikke have været halvt så udbredt, hvis det ikke var på grund af den omfattende piratkopiering bland privatpersoner. Folk er flasket op med Photoshop i stedet for det gratis alternativ Gimp, og bl.a. af den grund er det også virksomhedernes yndlingsbilledeværktøj.
Indenfor musikbranchen er den teknologiske udvikling en af hovedårsagerne til branchens krise. Et got stykke oppe i firserne var det at udgive musik stadigvæk ern priviligeret ting at gøre; der var kun et par hundrede udgivelse årligt, og når branchens kendte folk udgav en plade, blev det næsten med sikkerhed solgt i et meget højt antal
Teknologiens udvikling især fra 90'erne betød, at et stigende antal mennesker kunne lave, producere og distribuere deres musik, og det teknologiske boom demokratiserede derfor den kreative branche og musikbranchen i særdeleshed.
Ligesom den generelle teknologiske udvikling demokratiserede musikproduktionen og musikdistributionen, ligeså kan Open Source software, i en mindre skala dog, demokratisere den konkrete skabelse af et værk. Man
behøver ikke latterligt dyre applikationer, men kan bruge det frie alternativ.
Det siger selv, at dét giver endnu flere mennesker mulighed for at dyrke deres kreative sider.
Jeg tror, man lægger et forkert perspektiv på tingene, hvis man kigger på Open Source i kulturbranchen i forhold til effektivisering af arbejdsprocesser. Dér hvor man efter min mening bør lægge sit perspektiv, er på de muligheder der opstår, når flere mennesker kan bidrage med sine egne udtryk, og således både gøre bredden større og kvalitetspotentialet dybere.
Kun ganske få produktioner er lavet af en 'ren' kunstner, en
genus, og langt de fleste værker eller produktioner består af en kreativ process, som inddrager flere personer, end den oprindelge ophavsmand. Det er her, den demokratiske process sagtens kunne udnyttes bedre med Open Source software.
Just my 2 cents