Alternativer til 11.04 og Gnome 2.3. Erfaring søges...

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Alternativer til 11.04 og Gnome 2.3. Erfaring søges...

Indlæg af poulb »

Efter igennem årene 2005-2009 at have eksperimenteret med diverse Linux distroer - mest i form af Ubuntu, hvor jeg startede på en frisk installation hver gang der udkom en ny version. Det var nysgerrighed som drev værket. Men skulle der arbejdes var altid på Windows maskinerne. Men med Ubuntu 10.04 var jeg endelig nået dertil, at alt hvad jeg kunne på XP kunne jeg også på Linux. Evn. ved lidt hjælp fra Wine. Det vigtige var at dataene jeg arbejde på var de samme og det var muligt!

Maskiner kørte perfekt sammen uanset om jeg bootede på Linux eller MS, de programmer jeg havde brug for var fundet og brugerfladen så ud som jeg ville have det. Mine dual-boot forsvant stille og roligt, så idag har jeg kun en enkalt maskine med en WinXP partion. Jeg har ikke brugt MS-win i mere end 2 år. Det bør også nævnes, at dette næppe var lykkedes, hvis ikke dette glimrende Linux forum fandtes. Det er det mest aktive og målsøgende jeg kender. Tak til alle... jepper... puds bare glorien...

Med dette er alligevel ikke en succeshistorie.
----------------------------------------------
Ubuntu gik fra version 11.10 over til Unity og skrottede Gnome 2.3.
Dvs. 11.04 var den sidste med Gnome 2 og den er nu efter 18 måneder uden support. Heldigvis kører alle maskiner per. d.d.fint, men det er selvfølgelig ikke holdbart i længden.

Jeg har aldrig helt forstået bevæggrunden for at stoppe Gnome 2.3 så brutalt og istedet satse på et umodent betaprodukt som Unity var for et år siden.


JEG SØGER ANDRES ERFARINGER - GODE SOM DÅRLIGE
---------------------------------------------------------------------------
1) Men hvad gør man nu når jeg skal væk fra Ubuntu 11.04 og i særdeleshed Gnome 2.3 ?
Lærer at leve med de begrænsninger som er i Unity. Med med det som jeg har prøvet/erfaret indtil nu, så dur det ikke. Derudover er Unity et Ubuntu og ikke et Linux produkt. Derudover søger jeg en distro med en lidt længere "drift" periode end Ubuntus normale på 18 måneder og LTS på 4år.Måske med en mere glidende udvikling. Findes det?


2) Hvad er der af alternativer.
Søger jeg på nettet er der mange forslag og holdninger. Navne som Mate, Cinnamon, XFCE, KDE og gnome 3.4, dukker op. De har hver deres styrker og svagheder.
Jeg har kikket på Debian, men de lister f.eks 30-40 CDer på deres download side. Det virker uoverskueligt.


3) Næst efter dette aldeles glimrende Ubuntu forum.. hvad er der af fora - helst aktive - alternativer udenfor Linux-verdenen i DK?

Muligheden for support vil for modentlig være afgørende for valg af system, da Linux-verdenen efterhånden er meget scatteret.

Erfaring som der kandeles ud af ?.

vh
Poul

Ubuntu 11.04 - (æret være dets minde.)
Gnome 2.3 - (hulk når den skal væk)
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alternativer til 11.04 og Gnome 2.3. Erfaring søges...

Indlæg af Jimmyfj »

For at starte med alternativet til Ubuntu, så er der jo altid moder-distroen Debian, som jeg selv kører med (konen kører Ubuntu 12.04 LTS med GNOME-shell (GNOME Classic).

Men inden du springer på Debian Wheezy Beta 3, så giv lige Ubuntu endnu en chance. Du skal bare installere gnome-shell og så logge ind i gnome-classic. Det er GNOME 3 made easy, og der er et par ting man lige skal lære med hensyn til look & feel, det tager vi også lige med. Men vi starter lige med at installere gnome-shell så du ikke er afhængig af Unity længere:

terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-shell && apt-get install gnome-tweak-tool


Når installationen af gnome-shell er gennemført og du er tilbage i terminalen genstarter du lige maskinen.

Efter genstart og før login klikker du på Ubuntu-ikonet i boksen hvor du skal skrive din adgangskode, frem kommer en menu, hvor du kan vælge Gnome Classic. Vælg Gnome-Classic og skriv din login-kode.

Nu er du så inde på et skrivebord, der minder meget om Gnome 2.3 men ikke er det. Og nu skal vi til at lege lidt med udseende.

http://www.gnome.look.org kan du finde en masse gtk3 themes/temaer til både skrivebord og ikoner. Hent de temaer, du kan lide at se på og læg de pakkede filer i en mappe for sig selv inden du pakker dem ud. Der er en mening med dette, selv om det er lidt omstændeligt.

Når du har pakket dine temaer ud, så de ligger som mapper starter du en terminal. Her skriver du:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus


vælger "filsystem" og så vælger du denne sti: /usr/share/themes og lader begge winduer være åbne under filarbejdet.

Nu vælger du de temaer, du ønsker at bruge i gnome-classic fra din mappe med hentede temaer og kopiere dem over i vinduet med /usr/share/themes. (Her kommer 'træk og slip' til sin ret).

Samme procedure med ikoner. Her er stien bare /usr/share/icons.

Når du har kopieret færdig lukker du bare de åbne vinduer så du er tilbage på skrivebordet.

Nu skal du så finde gnome-tweak-tool og det finder du under programmer/systemværktøjer/indstillinger/Avancerede indstillinger.

Her starter du programmet gnome-tveak-tool, som du bruger til at tweake GNOME 3 med. Funktionen til at ændre din skrivebordebaggrund er den samme som i GNOME 2.3

PS.

Samme procedure er gældende i Debian Wheezy Beta 3, som kommer med GNOME 3 som default.

Edit

Hvis du søger et alternativ til Ubuntu kan jeg varmt anbefale Debian Wheezy Beta 3, som jeg selv bruger. Du skal blot huske, at det, der afgør din brugeroplevelse af Debian Testing (Wheezy) er din evne til at formulere gode søgestrenge via google søgemaskinen. Skal du f.eks. have Oracle java installeret vil en god søgestreng være:

how to install oracle java 8 on debian wheezy 64 bit


Denne søgestreng giver dig brugbare resultater både i Debian og Ubuntu.

Debians forum er lidt specielt idet man her forventer, at brugeren selv har prøvet alt, inden hjælp søges. Men så er der jo stadig Ubuntus forum. Jeg har, endnu, ikke set nogen blive slagtet for at søge hjælp her til Debian.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500