Opdatering 10.04 LTS til 12.04 LTS-brugerkonti er væk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jorgen
IRC nickname: bitz

Opdatering 10.04 LTS til 12.04 LTS-brugerkonti er væk

Indlæg af jorgen »

Opdaterede v.h. af USB-stik og boot fra dette. Selve opdateringen gik godt, men efter installation af 193 opdateringer fragmenterede skærmbilledet. Gennemgik talrige genstarter med varierende resultat, men fik af og til et normalt skrivebord, og kunne køre Ubuntuguiden fra THJ01, flere oprydninger via C. Arvais guide og sidst en JAVA instal via Forum her. Tusind tak for denne hjælp. Nu kører jeg fint.
Mit problem er, at 2 bruger-konti ikke "kom med over", og dermed Firefox med bookmarks til den ene bruger. Jeg kan forstå fra Forums svar, at der i skjulte filer i Home ligger en fil med bookmarks (.mozilla). Jeg har fundet filen ( Home/Bente/.mozilla ), men jeg "har ikke de nødvendige rettighder til at åbne den". Hvordan kommer jeg videre ? Tak.
Jorgen

Ubuntu 12.04 (precise)32-bit
Kerne Linux 3.2.0-32-generic-pai
Gnome 3.4.2.
HP Pavillion AMD Athlon 64.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdatering 10.04 LTS til 12.04 LTS-brugerkonti er væk

Indlæg af lath »

jorgen skrev:Opdaterede v.h. af USB-stik og boot fra dette. Selve opdateringen gik godt, men efter installation af 193 opdateringer fragmenterede skærmbilledet. Gennemgik talrige genstarter med varierende resultat, men fik af og til et normalt skrivebord, og kunne køre Ubuntuguiden fra THJ01, flere oprydninger via C. Arvais guide og sidst en JAVA instal via Forum her. Tusind tak for denne hjælp. Nu kører jeg fint.

Mit problem er, at 2 bruger-konti ikke "kom med over", og dermed Firefox med bookmarks til den ene bruger. Jeg kan forstå fra Forums svar, at der i skjulte filer i Home ligger en fil med bookmarks (.mozilla). Jeg har fundet filen ( Home/Bente/.mozilla ), men jeg "har ikke de nødvendige rettighder til at åbne den". Hvordan kommer jeg videre ? Tak.
Jorgen

Ubuntu 12.04 (precise)32-bit
Kerne Linux 3.2.0-32-generic-pai
Gnome 3.4.2.
HP Pavillion AMD Athlon 64.

Det nemmeste er overføre rettigheder for filer og mapper for den anden brugers konto til dig - det er kun 2 kommandoer som tager fra kort til lang tid at udføre afhængig hvor mange filer og mapper den anden bruger har.

Jeg skal til det formål lige have nogle oplysninger fra dig:

Først resultatet af:

Kode: Vælg alt

whoami

og så resultatet af:

ls -l /home

Jeg skulle gerne se /home/Bente mappen som er den bruger du skal overtage rettighederne over..

Du kører kommandoerne i programmet Terminal og poster hvert resultat inde i en quote blok
Det gøres sådan her:
  • Du kopierer fra terminalen ved at markere teksten og så vælge Rediger -> Kopier, eller taster tastekombinationen Skift+Ctrl+C
  • Log ind på forum, og gå til den her tråd, og opret et nyt indlæg
  • Tryk på Quote knappen herover og tryk paste så indhold ind i quote blokken ved at taste tastekombinationen Ctrl+V
  • Kun 1 resultat i 1 quote blok, og helst med kommandoen oven over Quote blokken

Lige en note, den bruger du bruger nu skal kunne opnå superbrugerrettigheder - blive root.
Du kan blive superbrugeren root, hvis du uden problemer kan installere og fjerne pakker (hvis du indtaster dit kodeord rigtigt).

Iøvrigt - hvis du vil have et hurtigt link til den anden bruger mappe sådan at:
$HOME/Bente svarer til /home/Bente, så bare dig til.
$HOME er terminalsk for /home/$USER, hvor $USER er det samme som dit brugernavn, dvs at du kan få en mappe (helt rigtigt hedder det et hard link) der har stien /home/$USER/Bente, som er det samme som /home/Bente - retter du det ene sted slår ændringerne straks igennem det andet sted, da det er de samme filer og mapper i filsystemet, som begge mapper beger på.

/Lars
jorgen

Indlæg af jorgen »

Hej Lars
Tak for dit hurtige svar. Forsøger at følge dine instruktioner :

jorgen@jorgen-EG145AA-ABY-a1128-dk:~$ whoami
jorgen

jorgen@jorgen-EG145AA-ABY-a1128-dk:~$ ls -l /home
totalt 12
drwxr-xr-x 56 1001 1001 4096 nov 2 22:01 bente
drwxr-xr-x 87 jorgen jorgen 4096 nov 5 13:48 jorgen
drwxr-xr-x 41 1002 1002 4096 okt 24 21:01 kasper

Med hensyn til sidste del af dine instruktioner, kræver det vist, at jeg kommer igang med at studere terminalsk. Det vil jeg gøre.
Tilbage til dig.
Hilsen
Jørgen
lath

Indlæg af lath »

jorgen skrev:Hej Lars
Tak for dit hurtige svar. Forsøger at følge dine instruktioner :

jorgen@jorgen-EG145AA-ABY-a1128-dk:~$ whoami
jorgen

jorgen@jorgen-EG145AA-ABY-a1128-dk:~$ ls -l /home
totalt 12
drwxr-xr-x 56 1001 1001 4096 nov 2 22:01 bente
drwxr-xr-x 87 jorgen jorgen 4096 nov 5 13:48 jorgen
drwxr-xr-x 41 1002 1002 4096 okt 24 21:01 kasper

Med hensyn til sidste del af dine instruktioner, kræver det vist, at jeg kommer igang med at studere terminalsk. Det vil jeg gøre.
Tilbage til dig.
Hilsen
Jørgen

Vi har et par terminalguides ligggende rundt omkring. Terminalen kører et program der hedder bash, bourne again shell.
Ude på nettet er der gratis tutorials og bøger du kan hente gratis
F.eks.
(De er Open Source, så du må råkopiere dem så meget du vil.)

De 2 kommandoer du skal køre er følgende (læs teksten under kommandoerne før du kører dem, hvis du ikke kender til sudo):

sudo chown -R jorgen  /home/bente/;sudo chgrp -R jorgen /home/bente/

Bemærk at f.eks. chown kommandoen ikke virker hvis systemet ikke kender til brugernavnet der bruges i kommandoen, da det så ikke kan oversætte det til et bruger id (UID).

Sudo prompter dig for dit kodeord. Hvis du ikke har administrative rettigheder vil du ikke blive promptet for et kodeord, men i stedet få besked om at du ikke har rettigheder til at lave ændringen og du får også besked om at dit forsøg på at opnå superbruger rettigheder er blevet logget.
Når du skriver dit kodeord til sudo skrives der ikke noget på skærmen imens du skriver.
Du kan ikke rette i kodeord, men må bare prøve igen. Du afslutter indtastningen af kodeord ved at trykke på retur/enter knappen.
Hvis koden accepteres udføres kommandoen - det kan godt være det tager lang tid, før den viser at dene r klar igen.
Bash viser at den er klar igen ved at skrive en linie der hos mig ser således ud fordi min maskine hedder helena, og brugeren der er logget ind mig, er lars:
lars@helena:~$

Læg mærke til at det sidste $-tegn. Det viser at terminalen er klar til en ny kommando, eller hvis du er færdig med at bruge terminalen at du godt kan lukke den nu.
Er din terminal i en tilstand hvor du kan køre en superbruger kommando uden at bruge sudo vil terminalen i stedet skrive #-tegnet til sidst.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
jorgen

Indlæg af jorgen »

Hej Lars.
Fint. Nu begynder jeg at forstå.....
Kommandoen blev accepteret og det hurtigt med udførelsen.
Jeg har åbnet /mozilla/ og kan læse den og se filen /bookmarks.html/.
Højreklikker jeg på /bookmarks.html/, kan jeg se, at jeg kan åbne den i Firefox.

Er det vejen frem eller skal jeg kopiere den og sætte den ind i bogmærkemappen ?
Vil det være muligt at oprette en ny brugerkonto til Bente med den gamle Firefox ?

Tak for henvisningerne. Har i første omgang nærlæst "Terminalen -den smarte måde" på THJ01's hjemmeside, men jeg vil gå videre med "Bash guide for beginners" !
Hilsen Jørgen
lath

Indlæg af lath »

jorgen skrev:Hej Lars.
Fint. Nu begynder jeg at forstå.....
Kommandoen blev accepteret og det hurtigt med udførelsen.
Jeg har åbnet /mozilla/ og kan læse den og se filen /bookmarks.html/.
Højreklikker jeg på /bookmarks.html/, kan jeg se, at jeg kan åbne den i Firefox.

Er det vejen frem eller skal jeg kopiere den og sætte den ind i bogmærkemappen ?

Jeg ville prøve at vælge importer via menuen i Firefox:
Bogmærker > Organiser bogmærker.
I bogmærker og historik vælger du i menuen: Funktioner > Importer bogmærker fra HTML ...
I den dialogboks der kommer op vælger du så bookmarks.html filen du finder under /home/bente/.mozilla/*.default/
(* er file globbing der matcher nul, en eller flere tegn)

jorgen skrev:Vil det være muligt at oprette en ny brugerkonto til Bente med den gamle Firefox ?

Tak for henvisningerne. Har i første omgang nærlæst "Terminalen -den smarte måde" på THJ01's hjemmeside, men jeg vil gå videre med "Bash guide for beginners" !
Hilsen Jørgen

Det kan sagtens lade sig gøre, hvis du omdøber den nuværende /home/bente mappe til noget andet, f.eks. /home/BENTE, som virker fint da store og små bogstaver behandles forskelligt.
Omdøbningen sker med den her kommando:

mv /home/bente /home/BENTE

Herefter går du ind og opretter bruger bente:

sudo adduser bente

Du vil nu blive stillet nogle spørgsmål, og jeg fortæller dig her hvad der sker og hvad du skal gøre:
  • først svarer programmet:
    Tilføjer bruger »bente«...
    Tilføjer ny gruppe »bente« (1001)...
    Tilføjer ny bruger »bente« (1001) med gruppe »bente«...
    Opretter hjemmemappe »/home/bente«...
    Kopierer filer fra »/etc/skel«...

Bemærk at den kan bruge nogle andre tal i parantesen.
  • Så skriver det:
    Indtast ny UNIX-adgangskode:

Det er meget indlyende hvad du skal her.
    Indtastning af kodeord er som ved sudo.
  • så skriver det:
    Genindtast ny UNIX-adgangskode:

.. også ret indlysende hvad du skal her
    Indtastning af ... etc.
  • Så skriver den:
    passwd: adgangskoden blev opdateret
    Ændrer brugeroplysninger for bente

... som betyder at de 2 kodeord er ens, og at brugeres nye kodeord blev skrevet i systemets kodeords fil (som hedder /etc/shadow), men vi er ikke færdige:
  • Den fortsætter med at skrive:
    Angiv ny værdi eller tryk RETUR for standardværdien
    Fulde navn []:

Du kan her skrive brugerens fulde navn, eller bare trykke på return eller enter tasten og (jeg gætter) at brugernavnet vil brugt, som navn.
  • I rækkefølge spørger adduser nu omfølgende hvor jeg er doven nok til bare at trykke på enter tasten:
    Rum-nummer []:
    Arbejdstelefon []:
    Hjemmetelefon []:
    Andet []:
  • Til sidst spørges der:
    Er informationerne korrekte? [J/n]

den skal du fortolke sådan at du kan svare j for ja, eller n for nej, eller bare trykke på enter eller retur tasten hvis du mener ja (bemærk at J'et er et stort bogstav, og at et bogstav der er skrevet som en versal netop betyder at du kan nøjes at trykke på retur/enter tasten).
  • Nu er adduser færdig og så viser den prompten igen

Skulle du lave knas i den med indtastningen kan du slette bruger bente således):

sudo deluser bente; sudo delgroup bente

Sidste kommando svarer muligvis at bruger bente ikke eksisterer (fordi deluser fjernede gruppen, da der ikke længere var nogen brugere i gruppen).

Per automatik laves hjemmemappen /home/bente for bruger bente.

Med superbruger rettigheder skal du så kopiere mappen /home/BENTE/.mozilla ind i /home/bente:

sudo cp -R /home/BENTE/.mozilla /home/bente

Når du bruger sudo i en kopiering skifter filer og mapper ejerskab til bruger root - det går ikke, da Firefox får "Adgang nægtet" på samtlige konfigurationsfiler og mapper, når bente vil starte firefox (senest når firefox vil ændre, tilføje, eller slette i mapper eller filer).
Det ordnes sådan her:

sudo chown -R bente /home/bente/.mozilla

og

sudo chgrp -R bente /home/bente/.mozilla

/Lars

Edit: 1 typo rettet
Senest rettet af lath 8. nov 2012, 19:44, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
jorgen

Indlæg af jorgen »

Hej Lars
Perfekt !
Har fulgt din instruktion nøje, og nu åbner Bente sin bruger og Firefox med bookmarks !

Hvad der kunne være et sidste spørgsmål.
Kan jeg på lignende vis flytte det gamle /skrivebord/ og /dokumenter/ fra /BENTE/ til /bente/
Jeg har forsøgt med de samme sidste 3 kommandoer, men istedet indsat /skrivebord/ og /dokumenter/, men den skriver at den kan ikke genkende disse filer ?
Tak for din tålmodighed
Hilsen
Jørgen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

jorgen skrev:/skrivebord/ og /dokumenter/, men den skriver at den kan ikke genkende disse filer ?

Det kan den ikke, fordi du skriver ikke-eksisterende filnavne!
Linux-systemer skelner mellem STORE og små bogstaver. Så det hedder 'Skrivebord' og 'Dokumenter'.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
jorgen

Indlæg af jorgen »

Kære Forum
Jeg har fået løst mine problemer (med ubuntu!)
Tak for hjælpen.
Hilsen
Jørgen