Sort skær under opstart

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Tierenhof
IRC nickname: tir

Sort skær under opstart

Indlæg af Tierenhof »

Hej jeg har et vedvarende problem med linux. Først havde jeg instaleret ubuntu, det kørte fint, men pludselig var der kun sort skærm under opstart hvor cursen bare står og blinker. man kan godt gå ind i bias inden, men alt er ellers som det skal værei bias. Jeg instalerede så Linux mint. Efter installation kunne jeg så igen få adgang til ubuntu ved opstart, da jeg kunne vælge mellem ubuntu og mint. Efter lidt problemer med mint beslutttede jeg mig for at lægge mint ind på ny, og formaterede så harddisken af samme grund. Har så kørt med mint i nogle dage her, og har kørt rigtig godt. Havde så lidt problemer med at komme på nettet, og ville genstarte, og nu der fandme den samme sorte skærm igen, og lige meget for mange gange jeg tænder og slukker er der bare sort skærm :-(

Hvad kan der være galt??? Er sikke på hvis jeg instalere for eks. ubuntu uden at formatere, så vil jeg få adgang til mint igen under opstart, men det jo pisse belastende det her :-(
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skær under opstart

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om det er et problem med at finde systemet under opstart. Der kan dog være mange grunde til at dette sker.

Har du valgt at sætte opstartsindlæseren op på en særlig måde?
Har du flere systemet?
Skete det efter en opdatering eller opgradering?
Har du flere harddisks?
Har du prøvet at se i disk værktøjet om der er nogle fejl på din harddisk?
Tierenhof

Indlæg af Tierenhof »

Hej mester:-) Prøver lige at besvare dine spørgsmål herunder, har listet dem med nummer..

1. Har du valgt at sætte opstartsindlæseren op på en særlig måde? Det ved jeg ikke rigtig hvad vil sige?
Har du flere systemet? Nej lige nu har jeg kun Linux mint på en harddisk, med kun en stor partition. Har er bærbar.

2. Skete det efter en opdatering eller opgradering? Det er sket flere gange, både i ubuntu og med mint. Sidst det skete kunne jeg ikke lige komme på mit mobile bredbånd, så jeg ville genstarte, så lukkede ned på normalvis, og så er der bare sort skærm med en blinkende cursor. Sidst lukkede jeg også bare normalt ned og så sort skærm.

3.Har du flere harddisks? nej har kun den i min bærbar.

4.Har du prøvet at se i disk værktøjet om der er nogle fejl på din harddisk? nej det har jeg ikke, det må være noget man kan inde i linux tænker jeg :-)

Det underlige er at hvis jeg nu instalere en anden linuxversion uden at slette LinuxMint, så vil jeg helt sikkert under opstart kunne vælge LinuxMint, altså på den måde igen få adgang, det har jeg oplevet med ubuntu nemlig...
Ved ikke lige hva jeg skal gøre nu:-(
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Start op fra en live-cd/usb og tjet disken for fejl med disk værktøjet.

Hvis du holder venstre shift nede mens computeren starter får du så en menu med muligheder?
Tierenhof

Indlæg af Tierenhof »

Hej jeg synes ikke helt det fungere, hvis jeg trykker shift nede under opstart kommer jeg til samme menu som hvis jeg bare almindelig bootede fra usb'en. Her kan jeg vælge;
1.start linux mint
2.start in compatilibility mode
3.integrity check
4.memory rest
5.boot form another drive

Som du kan se bruger jeg jo mint måske det lidt anderledes end ubuntu, men har haft nøjagtig samme problem med ubuntu:-(
Ahh havde lige læst dit indlæg lidt anderledes, så ja det gør jeg, altså får den der menu, men behøver ikke at holde shift nede for det, eller er det bare en smart måde at boote fra usb på? hvis altse bias er sat til at boote fra HD?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har ikke erfaring med mint så det vil være begrænset hvor meget jeg kan hjælpe dig. Har mint ikke disk værktøjet?

At holde shift nede var til når du prøver at starte normalt uden cd/USB.