Afinstillation af 10.04

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
keniel
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Afinstillation af 10.04

Indlæg af keniel »

Jeg har 10.04 LTS og 12.04 LTS installeret på min maskine. Jeg kunne ikke helt lide 12.04 i begyndelsen, så derfor installerede jeg også 10.04. Nu har jeg efterhånden blevet helt "dus" med 12.04 og vil nu afinstallere 10.04.
Hvordan gør jeg det?
Kan det nemt gøres gennem terminalen?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Afinstillation af 10.04

Indlæg af Kurt Christensen »

Hent gpartet i softwarecenteret, men vær 1000% sikker på hvad du sletter.
(du kan så ikke slette eller afmontere det partion du kører fra)
Når lejligheden byder sig.
keniel

Indlæg af keniel »

Jeg kikkede på gparted, men hvordan kan man sige hvad er hvad?
Findes der ikke måde man kan gøre det gennem terminalen?
Brugeravatar
Kurt Christensen

jeg er ikke god til terminalkoder, men hvad har du på harddisken?
Brugeravatar
Kurt Christensen

Hvis du kun har Ubuntu 10.04 og 12.04 og swap og du så starter fra 12.04, så kan du ikke slette den.
keniel

Indlæg af keniel »

Der må da findes en måde til at afinstallere 10.04 og så beholde 12.04, hvor jeg nu har fået alt til at fungere perfekt, og derfor nødig vil installere det hele om igen.
Brugeravatar
Kurt Christensen

hvis du står i 12.04 kan du jo ikke slette den.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Start op fra Live-cd/usb'en. Åben gparted, slet den partition der indholder 10.04 og udvid den for 12.04 til at fylde hele drevet.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Start op fra Live-cd/usb'en. Åben gparted, slet den partition der indholder 10.04 og udvid den for 12.04 til at fylde hele drevet.

Partitionen for 12.04 kan ikke udvides mens den er i brug, så det skal ske fra en Ubuntu 12.04 live session.

Jeg ville også chroote en terminal til den partition der er / i 12.04, og så køre:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2

... bare for det tilfælde at der er noget der ikke rykker sig sådan at GRUBs informationer ikke er korrekte, og dermed ikke kan starte Ubuntu 12.04 op.

Har du seperat /boot partition for 12.04 så skal du montere 12.04's /boot partition til 12.04's / partition før du chroot'er terminalen til 12.04's root partition.

Man page for chroot kommandoen: http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/en/man8/chroot.8.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
keniel

Indlæg af keniel »

1: hvad menes med "chroote"? Og hvordan gør man det?

2: Når jeg nu starter maskinen er der opstartsvalg mellem 10.04 og 12.04. forsvinder dette opstartsvalg for 10.04 ellser skal der foretages yderligere ændringer?

3: Efter flere opdateringer af 12.04 er der nu 5 - 6 opstartsvalg + genoprettelse. Hvordan fjerner man de ælste fra opstartsvalget?
lath

Indlæg af lath »

keniel skrev:1: hvad menes med "chroote"? Og hvordan gør man det?

chroot definerer en mappe til at være en ny /
Hvordan? læs man siden som jeg linker til.

keniel skrev:2: Når jeg nu starter maskinen er der opstartsvalg mellem 10.04 og 12.04. forsvinder dette opstartsvalg for 10.04 ellser skal der foretages yderligere ændringer?

De forsvinder så vidt jeg ved ikke af sig selv.

keniel skrev:3: Efter flere opdateringer af 12.04 er der nu 5 - 6 opstartsvalg + genoprettelse. Hvordan fjerner man de ælste fra opstartsvalget?

Du skal køre update-grub2 under alle omstændigheder.

Du skal slette de ældste kerner for at fjerne de ældste af opstartsvalg.
Slet aldrig den kerne du bruger nu eller nogen af dens afhængigheder, eller det det hedder reinstallation af Ubuntu 12.04, måske ville du i det tilfælde så vælge den nyere Ubuntu 12.10.

Gør du noget forkert med GRUB2 konfigurationsfilen, så risikerer du at GRUB2 ikke kan starte Ubuntu 12.04 op igen uden at skulle enten ud i en avanceret brug af Ubuntu 12.04 live session for at redigere GRUB2s konfiguration igen, eller lave en reinstallation.
Den smarte laver en kopi af GRUBs konfigurationsfil, før man piller i den.

Lav sikkerhedskopier af de data du ikke vil risikere at miste!

Mere om GRUB, din Ubuntu bruger GRUB2: https://help.ubuntu.com/community/Grub2

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
keniel

Indlæg af keniel »

Jeg løste problemet, ved at bide tænderne sammen og installere 12.04 igen. Til min store overraskelse var den gamle 12.04 stadig i opstartlisten - OG VIRKER ! Den må ligge på den anden HD jeg har i PC'en.
Nu er problemet bare at den nye ligger først i opstartlisten. Hvordan bytter jeg rundt på dem, så det er den gamle der starter automatisk op først?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

@Lath, nu nævner jeg så også live om ord nummer 4 i dit citat.

keniel skrev:Hvordan bytter jeg rundt på dem, så det er den gamle der starter automatisk op først?

Start op fra den Ubuntu du gerne vil bruge som standart og kør følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2

Bagefter kan du eventuelt formatere den harddisk som den overflødige Ubuntu ligger på, men pas på med at gøre det før du har fået ændret grub til at køre fra den rigtige harddisk.
Når du har 12.04 som standart burde øvrige kerne desuden komme under et underpunkt så hoved menuen ikke bliver flydt med dem.

Du har ikke brug for chroot til det du ønsker at gøre, så det kan du bare glemme igen.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:@Lath, nu nævner jeg så også live om ord nummer 4 i dit citat.

Ja ok, det var så også lige lidt tidligt på dagen - lidt over kl 5 om morgenen. :)
keniel

Indlæg af keniel »

Jeg takker for jeres svar. I har været til stor hjælp.