kan ikke installere ubuntu mere

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
T-Duck
Geografisk sted: Nord Falster

kan ikke installere ubuntu mere

Indlæg af T-Duck »

Hej alle jer søde menneske. Jeg har været uden ubuntu på nær som gæste OS i Windows. Men i et lille stykke tid har jeg på min packardbell TS 11 prøvet at få det installeret igen. Men under bootningen skriver den, slår den ikke kan finde bios image, og har prøvet både at opgradere og nedgradere bios. Men intet virker mere. På den med install af ubuntu
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: kan ikke installere ubuntu mere

Indlæg af lath »

T-Duck skrev:Hej alle jer søde menneske. Jeg har været uden ubuntu på nær som gæste OS i Windows. Men i et lille stykke tid har jeg på min packardbell TS 11 prøvet at få det installeret igen. Men under bootningen skriver den, slår den ikke kan finde bios image, og har prøvet både at opgradere og nedgradere bios. Men intet virker mere. På den med install af ubuntu

Vi skal lige have en ting på plads:
BIOS er noget software der gør det muligt at starte en bootloader, der typisk er på en harddisk.
På samme harddisk er der også et styresystem som den bootloader starter.

BIOS er ikke på harddisken, men derimod i den flash chip der er på bundkort. Vi snakker om en chip der kan indeholde max 2 MB 8086 maskinkode. (Ja en PC starter op og afvikler 8086 maskinkode - altid!)

Hvis din BIOS ikke virker vil du typisk have sort skærm og der er bare ikke noget der virker.

Er du heldig har du din BIOS den egenskab at at du ikke kan bricke bundkortet (gøre bundkortet til en meget dyr mursten).
Det kan være noget med at sætte en CD-ROM i et Cd-ROM drev, hvor en BIOS fil med et helt bestemt navn ligger i rodmappen på den CD-ROM.
Når man så booter med skiven i CD-ROM drevet, så taster straks en bestemt tastekombination og holder den tastekombination inde til den del BIOS der ligger i en ROM inde i selve bundkortet opdager hvad du har gang i, og så viser at den er gået i gang med at kopiere indholdet af BIOS filen fra CD-ROMen til BIOS chippen.

Er du uheldig har din BIOS ikke den funktion, og så hedder det nyt bundkort, og i værste tilfælde ny computer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
T-Duck
Geografisk sted: Nord Falster

Re: kan ikke installere ubuntu mere

Indlæg af T-Duck »

Fik endelig fundet noget. Og der skulle jeg slå over på integreret grafikkort i bios, så virkede det
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit