I dag døde OpenJDK

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

I dag døde OpenJDK

Indlæg af thj01 »

Hvor meget det end ærgrer mig måtte jeg aflive OpenJDK på mine maskiner i dag.

Jeg har længe forsøgt at holde fast i det af principielle grunde, men idag nåede irritationen nye højder.

Sydbank nægtede at virke både i Chrome og Firefox, men det som slog sømmet på hovedet var, at jeg ikke kunne komme ind og ansøge om at få min indbetaling til efterløn udbetalt.

Så der døde OpenJDK - og ind kom SUN Java.

R.I.P OpenJDK


ØV..........
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af The Joker »

Jeg er kommet frem til det samme, af samme årsag, så det skete på mine 4 maskiner, ærgerligt, men desværre nødvendigt, det har kostet for meget tid og ærgrelse.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af lath »

thj01 skrev:Hvor meget det end ærgrer mig måtte jeg aflive OpenJDK på mine maskiner i dag.

Jeg har længe forsøgt at holde fast i det af principielle grunde, men idag nåede irritationen nye højder.

Sydbank nægtede at virke både i Chrome og Firefox, men det som slog sømmet på hovedet var, at jeg ikke kunne komme ind og ansøge om at få min indbetaling til efterløn udbetalt.

Så der døde OpenJDK - og ind kom SUN Java.

R.I.P OpenJDK


ØV..........


Jeg har en Netbook computer jeg kommer til at bruge til NemID/netbank formål.
Det kommer til at køre fra et 4 GB SD-kort.

Jeg vil lægge en Debian på SD-kortet, den skal strippes for gejl og overflødige programmer.
Dertil skal partitioner for harddisken låses af - rettigheder 000, og ejer og gruppe er root, og root på de block device filer der repræsenterer harddisken og dens partitioner, så de ikke kan mountes, ikke engang af root (superbrugeren).

Til slut køres netbanking via en bruger konto, og snak med det offentlige over en anden bruger konto. (Man kan godt få NemID kun til netbanking, og NemID kun til det offentlige for samme juridiske entitet.) Begge skal være uautoriserede brugere, der ikke har ret til noget særligt - specielt at kunne se i en anden brugers filer bliver forbudt
(other bits for nye filer og nye mapper kommer automatisk til at være 0 (nul = ingen rettigheder).

Så kan jeg stadig køre med OpenJDK 7 i normal drift - det er på Lubuntu på harddisken - med Java slået fra i alle browsere af sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg er yderst lunken med hensyn til NemID, så jeg skruer sikkerheden kraftigt i vejret, når jeg skal anvende NemId engang ude i fremtiden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af thj01 »

Jeg er ikke så sortsynet hvad nemID angår. For systemet virker til det jeg skal bruge det til.

Men angående java implementeringen af nemID (og mange andre ting) ville det være rart om udbyderne gad at gøre sig den ulejlighed at programmere og teste ordentligt, så kunder ikke pludselig mister den kontakt til f.eks. banken de har brug for.

Det er dårlig kundepleje.

Den dag hvor bankerne begynder at tage sig sammen igen, så ryger SUN Java ad H.... til igen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af AJenbo »

Jeg har umiddelbart ikke haft problemer med openjdk 7 og netbank m.m.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af thj01 »

Det havde jeg heller ikke med sydbank - lige indtil, at den påstod, at java ikke var opdateret. borger.dk virkede fint.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af laoshi »

Nu kender jeg ikke sydbanks systemer, men jeg har ikke på noget tidspunkt haft problemer med OpenJDK - ikke engang hos danskebank, der ellers som bekendt godt kan være besværlig. Men det har altid skyldtes problemer med browsere, ikke med java.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
emax
Indlæg: 81
Tilmeldt: 21. jul 2009, 23:12

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af emax »

Jeg har samme problem nu med Nordea, BankNordic og e-boks, jeg får af vide at jeg har den java der skal til for at køre Nemid (se https://www.portalbank.dk/6503/), men der komme blot en hvid baggrund, hvor loginboksen normalt er.

java version "1.6.0_24"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.11.4) (6b24-1.11.4-1ubuntu0.12.04.1)
OpenJDK 64-Bit Server VM (build 20.0-b12, mixed mode)
Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af Gnomy »

og ind kom SUN Java.

Hvor får I beskidt java til (X)Ubuntu fra? Jeg har været på java.com for at downloade en, de har ikke til Debianbaserede systemer, men linker til Java for Ubuntu, altså OpenJDK. Læs: %&¤#/(£½$@{['§ SlemID
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af swotie »

/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Gnomy
Indlæg: 194
Tilmeldt: 8. dec 2007, 15:37

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af Gnomy »

Tack så mycket
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af eyvind »

lath
Jeg har en Netbook computer jeg kommer til at bruge til NemID/netbank formål.
Det kommer til at køre fra et 4 GB SD-kort.
Jeg vil lægge en Debian på SD-kortet, den skal strippes for gejl og overflødige programmer.


Er der noget specielt du gør for at få et SD kort til at boote.
Kunne det lade sig gøre at tigge en kopi, når du har skrællet den.

Ps. Det er vel nok ærgerligt med alt det "java - bank bøvl",
som nok kan få en del alm. brugere til at fravælge ubuntu og lign.
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af AJenbo »

Folk der ikke opdaterede java på windows er også blevet lukket ude et par gange og der var en priode hvor det ikke virkede på mac.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af lath »

eyvind skrev:lath
Jeg har en Netbook computer jeg kommer til at bruge til NemID/netbank formål.
Det kommer til at køre fra et 4 GB SD-kort.
Jeg vil lægge en Debian på SD-kortet, den skal strippes for gejl og overflødige programmer.


Er der noget specielt du gør for at få et SD kort til at boote.
Kunne det lade sig gøre at tigge en kopi, når du har skrællet den.

Ps. Det er vel nok ærgerligt med alt det "java - bank bøvl",
som nok kan få en del alm. brugere til at fravælge ubuntu og lign.


Det er nemt nok. Istedet for at installere til en harddisk, så installerer man bare til SD kortet f.eks. med en LXDE fra den her iso som man har lagt ned på f.eks en USB disk: http://cdimage.debian.org/debian-cd/current-live/i386/iso-hybrid/debian-live-6.0.5-i386-lxde-desktop.iso [759 MB]
Man kan med fordel hive SD-kortet igennem gparted først, hvor man først sletter den helt, så opretter en ny msdos partition tabel, så opretter den eneste ext2fs partition der er (husk at sætte boot flaget på den).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: I dag døde OpenJDK

Indlæg af eyvind »

OK - tak Lath :)
Rigtige mænd tager ikke backup.