Hej Forum
Jeg skiftede til Ubuntu for ca 1 måned siden så er stadig ret grøn. Håber i kan hjælpe med dette problem.
Jeg har den, famøse kan jeg forstå, trekant med udråbstegn og i teksten står der:
"Systemets opdateringsoplysninger er forældede. Dette kan være forårsaget af netværksproblemer eller af et softwarearkiv, som ikk...."
Når jeg åbner synaptic meddeler den at der er gået 11 dage siden jeg har updateret, men jeg får stadig hentet pakker hver/hver anden dag. Så syntes det er lidt underligt.
Jeg har prøvet
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Derudover har jeg også prøvet
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
Men fejlen er der stadig. Når jeg kører sudo apt-get update
får jeg den her:
W: GPG-fejl: http://archive.canonical.com precise Release: Følgende signaturer var ugyldige: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: Der opstod en fejl under underskriftsbekræftelse. Arkivet er ikke opdateret og den forrige indeksfil vil blive brugt. GPG-fejl: http://extras.ubuntu.com precise Release: Følgende signaturer var ugyldige: BADSIG 16126D3A3E5C1192 Ubuntu Extras Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: Kunne ikke hente http://extras.ubuntu.com/ubuntu/dists/precise/Release
W: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes. De er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.
W: Duplicate sources.list entry http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise/partner i386 Packages (/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dists_precise_partner_binary-i386_Packages)
Jeg ved ikke om dette har noget med det at gøre men der var sammenfald i fejlene.
Håber der er en der er lidt mere kyndig der kan hjælpe
Rød trekant med udråbstegn
-
- IRC nickname: Andersen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Rød trekant med udråbstegn
Simon Skov skrev:Hej Forum
Jeg skiftede til Ubuntu for ca 1 måned siden så er stadig ret grøn. Håber i kan hjælpe med dette problem.
Jeg har den, famøse kan jeg forstå, trekant med udråbstegn og i teksten står der:
"Systemets opdateringsoplysninger er forældede. Dette kan være forårsaget af netværksproblemer eller af et softwarearkiv, som ikk...."
Når jeg åbner synaptic meddeler den at der er gået 11 dage siden jeg har updateret, men jeg får stadig hentet pakker hver/hver anden dag. Så syntes det er lidt underligt.
Jeg har prøvet
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Derudover har jeg også prøvet
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
Men fejlen er der stadig. Når jeg kører sudo apt-get update
får jeg den her:
W: GPG-fejl: http://archive.canonical.com precise Release: Følgende signaturer var ugyldige: BADSIG 40976EAF437D05B5 Ubuntu Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: Der opstod en fejl under underskriftsbekræftelse. Arkivet er ikke opdateret og den forrige indeksfil vil blive brugt. GPG-fejl: http://extras.ubuntu.com precise Release: Følgende signaturer var ugyldige: BADSIG 16126D3A3E5C1192 Ubuntu Extras Archive Automatic Signing Key <ftpmaster@ubuntu.com>
W: Kunne ikke hente http://extras.ubuntu.com/ubuntu/dists/precise/Release
W: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes. De er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.
W: Duplicate sources.list entry http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise/partner i386 Packages (/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dists_precise_partner_binary-i386_Packages)
Jeg ved ikke om dette har noget med det at gøre men der var sammenfald i fejlene.
Håber der er en der er lidt mere kyndig der kan hjælpe
Nogen gange skal man bare læse hvad der står:
F.eks.
- W: GPG-fejl: http://archive.canonical.com precise Release: Følgende signaturer var ugyldige: BADSIG
- W: Der opstod en fejl under underskriftsbekræftelse. Arkivet er ikke opdateret og den forrige indeksfil vil blive brugt.
- W: Kunne ikke hente http://extras.ubuntu.com/ubuntu/dists/precise/Release
- W: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes. De er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet.
- W: Duplicate sources.list entry http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise/partner i386 Packages (/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dists_precise_partner_binary-i386_Packages)
Det betyder det:
- Ved nr 1 og 2 er der signaturfejl. Man kan ikke stole på et pakke-arkiv med signatur fejl - det er en sikkerhedsrisiko, og apt håndterer så den tilstand på en sikker måde.
- Ved nr 3 er der ganske enkelt ikke er hul igennem til en server ude på internettet - virker din Ubuntu computers internetforbindelse? Husk at når du ikke skriver det så kan jeg ikke vide om du skriver fra samme eller en anden computer.
- Ved nr 4 skrives at de gamle index filer bruges i stedet for dem som ikke kan hentes (i Nr 1, 2, og 3.).
- Ved nr 5 står der at der er en dublet af partner arkivet. Den slags sker kun hvis du selv har tilføjet noget manuelt.
Det skal du gøre:
- Det du skal gøre først er at fjerne dubletten - fjerner fejl nr 5.
- Så fikser du GPG fejlene - fjerner fejl nr 1 og 2.
- Så skifter du server indtil download fra partner arkivet lykkedes - fjerner fejl nr 3, og også 4.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej
Jeg skriver fra min Ubuntu computer, men er på et netværk hvor jeg skal logge ind hver 2 time... Så det kan forklare den ene fejl.
Mht dubletterne ref fejl nr 5 hvor kan jeg gå ind og redigere dem?
Fikser GPG fejlene... der må du nok lige give en ledesnor for hvor jeg kan gøre det... som sagt er lige en måned gammel i det her.
Jeg har lige skiftet til Hovedserveren fra serveren i danmark for at se om det virker.
Det du skal gøre først er at fjerne dubletten - fjerner fejl nr 5.
Så fikser du GPG fejlene - fjerner fejl nr 1 og 2.
Så skifter du server indtil download fra partner arkivet lykkedes - fjerner fejl nr 3, og også 4
Jeg skriver fra min Ubuntu computer, men er på et netværk hvor jeg skal logge ind hver 2 time... Så det kan forklare den ene fejl.
Mht dubletterne ref fejl nr 5 hvor kan jeg gå ind og redigere dem?
Fikser GPG fejlene... der må du nok lige give en ledesnor for hvor jeg kan gøre det... som sagt er lige en måned gammel i det her.
Jeg har lige skiftet til Hovedserveren fra serveren i danmark for at se om det virker.
-
Faldt over en løsning mht GPG fejlen brugte
sudo rm -rf /var/lib/apt/lists && sudo mkdir /var/lib/apt/lists
Det virkede. Men er stadig ikke sikker på hvordan jeg skal fjerne den dobbelte entry... Er det inde i /var/lib/apt/lists ?
Det virkede. Men er stadig ikke sikker på hvordan jeg skal fjerne den dobbelte entry... Er det inde i /var/lib/apt/lists ?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Simon Skov skrev:Faldt over en løsning mht GPG fejlen brugte
Det er selvfølgelig ikke inde i /var/lib/apt/lists
Mappen er tom!
Du slettede den først fuldstændig, efterfulgt af at oprette en helt tom mappe igen - du er måske nok lidt træt lige nu, hmm?
Filen er /etc/apt/sources.list - husk at tage en kopi først, som efterfølgende skrivebeskyttes, f.eks:
Kode: Vælg alt
sudo cp /etc/apt/sources.list /root/20121001_1821_etc_apt_sources.list; sudo chmod 444 /root/20121001_1821_etc_apt_sources.list
Efterfulgt af en redigering af /etc/apt/sources.list filen:
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Laver du ged i den så kopier tilbage igen fra din backup fil:
sudo rm -f /etc/apt/sources.list; sudo cp /root/20121001_1821_etc_apt_sources.list /etc/apt/sources.list; sudo chmod 744 /etc/apt/sources.list
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Eller brug indstillinger for opdateringshåndtering til at fjerne den dobbelte reference.
Åben din opdateringshåndtering. Den finder du via dash. Bare søg på ordet "opdateringshåndtering".
Du kan også starte opdateringshåndteringen via en terminal.
Start en terminal, ctrl+alt+t, og skriv denne kommando:
(Husk kodeord før kommando udføres.)
Når programmet er åbent vælger du "indstillinger" - Under indstillinger vælger du fanebladet "Anden Software". Her bliver listet hvilke kilder, du henter fra, og her ligger den dobbelte listning. Fjern det ene flueben af de to ens og klik på "Luk", og igen på "Luk", når du er på det første vindue igen.
Efter lidt tid kommer der en menu frem, og i den skal du vælge "genindlæs", og vente på at programmet slutter.
Kilde-behandling gennem opdateringshåndteringen er der ikke mange, der skriver om her inde, hvilket jo er synd, da du her kan installere både kilder, PPA's og GPG-nøgler.
Efter denne operation bør du lige åbne en terminal og køre:
For at sikre, at alle ændringer er gennemført.
P.S. Du kan også via indstillinger for opdateringshåndteringen vælge hvilken server, du ønsker at modtage fra. Selv bruger jeg Main server på alle mine installationer.
Åben din opdateringshåndtering. Den finder du via dash. Bare søg på ordet "opdateringshåndtering".
Du kan også starte opdateringshåndteringen via en terminal.
Start en terminal, ctrl+alt+t, og skriv denne kommando:
sudo update-manager
(Husk kodeord før kommando udføres.)
Når programmet er åbent vælger du "indstillinger" - Under indstillinger vælger du fanebladet "Anden Software". Her bliver listet hvilke kilder, du henter fra, og her ligger den dobbelte listning. Fjern det ene flueben af de to ens og klik på "Luk", og igen på "Luk", når du er på det første vindue igen.
Efter lidt tid kommer der en menu frem, og i den skal du vælge "genindlæs", og vente på at programmet slutter.
Kilde-behandling gennem opdateringshåndteringen er der ikke mange, der skriver om her inde, hvilket jo er synd, da du her kan installere både kilder, PPA's og GPG-nøgler.
Efter denne operation bør du lige åbne en terminal og køre:
apt-get update && apt-get upgrade
For at sikre, at alle ændringer er gennemført.
P.S. Du kan også via indstillinger for opdateringshåndteringen vælge hvilken server, du ønsker at modtage fra. Selv bruger jeg Main server på alle mine installationer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Tak for hjælpen til jer alle, Nu ser det rigtigt ud igen, og jeg har lært en del nyt om min nye gamle computer.