Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af NickyThomassen »

I de sidste ~ 3 år har jeg brugt en Synology diskstation på hjemmenetværket, og det meste af tiden kører den fint nok. I samme periode har mine behov ændret sig en del, og som sådan er det nok ikke diskstationens skyld, at jeg ikke længere er tilfreds.

Når den en dag står af, så ville jeg gerne have en maskine som kan køre en almindelig distro, i stedet for BusyBox, som bliver brugt af Synology.

Hardwaremæssigt skulle sådan en computer gerne bruge så lidt strøm som muligt, og kun være passivt kølet. Under installationen er et skærmkort nok nødvendigt, men af hensyn til strømforbruget skulle det helst være uden 3D osv. Lydkort er nok ikke nødvendigt, og helt ned til 512mb ram kan sikkert godt klare opgaven. Den bliver primært NFS, DNS, DHCP og rsync som det ser ud nu, 100% styret igennem SSH. Programmer som Transmission vil sikkert blive brugt i perioder (omkring distro-udgivelser), men ikke fast.

Det er sådan set ret specifik hardware, og ingen af mine sædvanlige pusher har den slags. Så spørgsmålet bliver, hvad bruger i? En gammel PC? En diskstation? Specifik hardware? Noget helt andet?

TL;DR, hvad bruger i som netværkscomputer?
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af thomasjohansen »

Sjovt, jeg er lige gået den modsatte vej.


har kæmpet med at få en Point of view ION 330 pc til at køre stabilt men har måttet opgive da ion platformen er noget sparet bras. Der er ikke nok sensorer til at få et overblik og styre blæsere mv. Den blæser der fulgte med var skod og larmende. Trods for den havde gbit netkort så kunne den kun køre 100mbit i ubuntu.

Og min kamp med at få dlna-indeksering, tv-tuner og andre småting til at køre ordentligt, smed jeg håndklædet i ringen og købte en ds212j og sikke en drøm.

Ingen støj, tænder og slukker efter behov, fungerer upåklageligt og fylder ingenting, har selvfølgelig måttet undvære tv tuneren og måske får ion maskine lov til dette senere.


Synology's disk manager er super og giver en mange muligheder med de 20-30 "apps" men deres photostation er ubrugeligt til ens egne familie ferie billeder med mindre man gider at konvertere alle om til 1024x800. I stedet bruger jeg photostation til at vise resten af familien enkelte billede serier.


Dog kunne jeg godt savne en fælles photo platform eks som shotwell, men programmet er ikke bygget op til netværks deling. Og så vil shotwell skulle katalogisere på begge pcer frem for en fælles profil.

Hvordan har i løst "fælles foto albums" i hustanden?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af Ivan »

ang. strøm
kom lige forbi følgende artikel i går, måske den kan inspirere lidt
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/8217/fluffy2-59-watt-high-end-desktop-computer.html
PS det er ikke 59 watt, men 5,9 watt
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:I de sidste ~ 3 år har jeg brugt en Synology diskstation på hjemmenetværket, og det meste af tiden kører den fint nok. I samme periode har mine behov ændret sig en del, og som sådan er det nok ikke diskstationens skyld, at jeg ikke længere er tilfreds.

Når den en dag står af, så ville jeg gerne have en maskine som kan køre en almindelig distro, i stedet for BusyBox, som bliver brugt af Synology.

Hardwaremæssigt skulle sådan en computer gerne bruge så lidt strøm som muligt, og kun være passivt kølet. Under installationen er et skærmkort nok nødvendigt, men af hensyn til strømforbruget skulle det helst være uden 3D osv. Lydkort er nok ikke nødvendigt, og helt ned til 512mb ram kan sikkert godt klare opgaven. Den bliver primært NFS, DNS, DHCP og rsync som det ser ud nu, 100% styret igennem SSH. Programmer som Transmission vil sikkert blive brugt i perioder (omkring distro-udgivelser), men ikke fast.

Det er sådan set ret specifik hardware, og ingen af mine sædvanlige pusher har den slags. Så spørgsmålet bliver, hvad bruger i? En gammel PC? En diskstation? Specifik hardware? Noget helt andet?

TL;DR, hvad bruger i som netværkscomputer?


Sjovt nok, har jeg også tanker om at få gang i en lydløs netværkscomputer.

  • Min ide er at smide min desktopcomputer op på et skab - forsvarligt fastmonteret, så den under ingen omstændigheder kan ryge ned.
  • Der skal så trækkes et ethernet kabel fra min switch ved skrivebordet og ud til computeren.
  • Strøm op til computeren trækkes fra et lampestik oppe ved loftet (de har M - mellemleder fra en kontakt, N - nul leder, og P - fase, hvor der altid er strøm på, uanset hvilken poistion hvilken som helst kontakt er i af position (, bortset fra off på enten automatsikringerne eller HPFI relæet).
  • Så en lille DIY (gør-det-selv) elektronik konstruktion (en Arduino klon er nok billigst), så jeg kan fjernbetjene maskinens start-knap, og kopiere lys-diode aktivitet for hvad der sker i maskinen.
  • få en TTY (tekst-terminal) på netværkscomputeren.
  • TTY kommunikationen multiplexes ind i kommutationen med med fjern-start elektronikken (=egentlig er det også i den samme DIY elektronik, da microcontrollerens firmware multiplexer/demultiplexer signalet til/fra netværkscomputeren).
  • Den før omtalte DIY kommunikation sker med RS485 - og med den kan jeg få 10 Mbit/s fuld-duplex kommunikation til DIY elektronikken. RS485 kan trækkes op til 1200 meter uden forstærkning, men så er båndbredden også nede på 100 kbit/s. RS485 bruges i feltbusser til automatisering at industri anlæg, f.eks. styring industri robotter.
  • Netværkscomputeren er en Raspberry Pi - man kan nøjes med i3wm (fra http://www.i3wm.org) som window manager / "desktop".
  • Den skal så kun køre en VNC. VNC og så i3wm kan Raspberry Pi sagtens trække.
  • Oven-på-køkkenskabet-computeren eller en anden Raspberry Pi skal være filserver, så mine filer er et centralt sted.

Iøvrigt er det en ION 330 HT der bliver oven-på-køkkenskabet-computer, og ja i fabriks udgaven er den vildt larmende på en meget irriterende måde.
Jeg fik tinitus af larmen fra den lille blæser. :( :( :( - så jeg har naturligvis hardware modded den.

Min hardware modding af maskinen:
  • Af med front panel - marketingsafdelingen flotte facade for det produkt, men frontpladen spærrer for luften igennem maskinen.
  • Ved Atom CPUen:
    Køleplade skruet af og den lille blæser afmonteres - den store køler gør arbejdet meget fint, selv her i sommers hvor det var rigtig varmt.
    Fjern nu meget forsigtigt det røde billige bras af noget kølepasta de har brugt og i tyndt lag smør noget prof kølepasta på de 2 atom kerner (ja der er faktisk 2 stykker silicium fra en wafer under kølepladen, 1 per CPU core).
  • I BIOS sættes stor blæser til at rotere ved næst-laveste hastighed, om sommeren en tak højere oppe, du kan også bare sætte den på auto.


Jeg har målt min moddede ION 300 HT til at bruge ca 26 Watt (så vidt jeg husker det).

Ude i fremtiden kommer en ny desktop computer hos mig til at være en maskine der har passiv køling - og det er et ufravigeligt krav, og med lidt held er SSD harddisk også blevet så billige at jeg har en totalt lydløs maskine - ligesom min første computer (Amstrad CPC 664).

Jeg vil så stadig have en filserver for at have mine filer et centralt sted.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af NickyThomassen »

thomasjohansen skrev:Sjovt, jeg er lige gået den modsatte vej.


Hehe, der kan man bare :)
Men som udgangspunkt har den jo også virket som Synology lovede, nu er jeg bare træt af at den ikke er til at udvide ordentligt på. Det er længe siden at jeg fik pakkehåndteringen IPKG til at virke, men det kan slet ikke måle sig med APT som Ubuntu og Debian har vænnet en til.

På pakkelisten kunne jeg se, at et komplet byggemiljø kunne installeres igennem IPKG, jeg kunne bare ikke få det til at virke. For ellers kunne man selv have bygget de ting man skulle bruge.

Jamen fotoproblemet (ligesom andet data som familien ikke vil undvære) har de løst ved at give mig en kopi, og så forvente at jeg har styr på det. De beholder så også en kopi på deres computer, så omend ikke andet, så er der redundans af data. Vi prøvede faktisk også fotostationen, men opgav ret hurtigt. En ting vi løbende har brugt, er filstationen, for den virker rigtig godt på tværs af Linux og Windows versioner.

Hvis du er interesseret, så har jeg et php-script der automagisk laver thumbs på en html-side, ud fra en mappe med billeder på webserveren? Resultatet kan ses her http://aptget.dk/vikings/#billeder
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af NickyThomassen »

Ivan skrev:ang. strøm
kom lige forbi følgende artikel i går, måske den kan inspirere lidt
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/8217/fluffy2-59-watt-high-end-desktop-computer.html
PS det er ikke 59 watt, men 5,9 watt

Det kunne den helt sikkert. Utrolig spændende blog han har, jeg har både bogmærket og læst gamle som nye indlæg. Jeg ved så ikke lige om jeg tør bruge loddekolben på min hardware ;)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:Sjovt nok, har jeg også tanker om at få gang i en lydløs netværkscomputer.

Der er mange oplysninger i dit indlæg, så det tog lidt længere tid lige at få vendt det hele :)

Jamen umiddelbart tror jeg vi søger det samme, jeg havde så bare tænkt mig at genbruge noget af det gamle hardware jeg har, og så stille computeren under køkkenvasken (jaja, jeg ved det godt, men den er 100% tæt, og jeg bruger ikke pladsen til noget andet).

Jeg havde så overvejet at modde toweret så harddisken er udvendigt, og ikke opvarmer toweret. På den måde håbede jeg på at lave en blæserfri netværkscomputer, eventuelt kombineret med at clockfrekvensen på cpu'en bliver sænket. Håbet var at lande på omkring 20 watt inklusiv harddisken, men var de 26 watt du målte med eller uden harddisken? I princippet kunne man vel bruge en 5400 rpms harddisk, men jeg tror at WDs kombineret 7200 og 5400 diske kommer tæt nok på.
(de har en infoside her http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=780 )

RS485 lyder som en god idé, men jeg kender slet ikke noget til den slags hardware, så indtil videre må jeg finde mig i, at skulle have computeren ud skabet og sat til en skærm, når jeg skal installere OS på den. Hvad jeg godt kunne tænke mig, var at drive routerene med strøm fra solcellen (1 fra udbyderen som fungerer som kabelmodem, og så min egen til at drive LAN'et), men jeg kan ikke finde et relæ, som kan klare de ~10-15 watt som de bruger, og som kan skifte over på elnettet når batteriet er drænet og slår fra.

Jeg havde desværre ikke selv en Amstrad, det er nogle år før min tid. Men jeg havde (og har vel stadig) en Commodore 64 som jeg var glad for. Især da jeg fik diskstationen så båndoptageren kunne pensioneres.

Den lille ASRock, som jeg købte lige inden sommeren, er næsten lydløs, og tror at hvis den fik en SSD, så ville blæseren næsten aldrig køre. Der er en anmeldelse af den her:
http://www.tweaktown.com/reviews/3702/quick_review_asrock_ion_3d_152b_intel_atom_d525_htpc_with_nvidia_3dtv_play/index.html

Problemet med den er selvfølgelig, at den har 3D og andre ting som jeg aldrig kommer til at bruge, så hvis man kunne finde en tilsvarende computer uden de ting, så ville det være lækkert.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværkscomputere - Hvad bruger i?

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:
lath skrev:Sjovt nok, har jeg også tanker om at få gang i en lydløs netværkscomputer.

Der er mange oplysninger i dit indlæg, så det tog lidt længere tid lige at få vendt det hele :)

Jamen umiddelbart tror jeg vi søger det samme, jeg havde så bare tænkt mig at genbruge noget af det gamle hardware jeg har, og så stille computeren under køkkenvasken (jaja, jeg ved det godt, men den er 100% tæt, og jeg bruger ikke pladsen til noget andet).

Jeg havde så overvejet at modde toweret så harddisken er udvendigt, og ikke opvarmer toweret. På den måde håbede jeg på at lave en blæserfri netværkscomputer, eventuelt kombineret med at clockfrekvensen på cpu'en bliver sænket. Håbet var at lande på omkring 20 watt inklusiv harddisken, men var de 26 watt du målte med eller uden harddisken? I princippet kunne man vel bruge en 5400 rpms harddisk, men jeg tror at WDs kombineret 7200 og 5400 diske kommer tæt nok på.
(de har en infoside her http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=780 )

RS485 lyder som en god idé, men jeg kender slet ikke noget til den slags hardware, så indtil videre må jeg finde mig i, at skulle have computeren ud skabet og sat til en skærm, når jeg skal installere OS på den. Hvad jeg godt kunne tænke mig, var at drive routerene med strøm fra solcellen (1 fra udbyderen som fungerer som kabelmodem, og så min egen til at drive LAN'et), men jeg kan ikke finde et relæ, som kan klare de ~10-15 watt som de bruger, og som kan skifte over på elnettet når batteriet er drænet og slår fra.

Jeg havde desværre ikke selv en Amstrad, det er nogle år før min tid. Men jeg havde (og har vel stadig) en Commodore 64 som jeg var glad for. Især da jeg fik diskstationen så båndoptageren kunne pensioneres.

Den lille ASRock, som jeg købte lige inden sommeren, er næsten lydløs, og tror at hvis den fik en SSD, så ville blæseren næsten aldrig køre. Der er en anmeldelse af den her:
http://www.tweaktown.com/reviews/3702/quick_review_asrock_ion_3d_152b_intel_atom_d525_htpc_with_nvidia_3dtv_play/index.html

Problemet med den er selvfølgelig, at den har 3D og andre ting som jeg aldrig kommer til at bruge, så hvis man kunne finde en tilsvarende computer uden de ting, så ville det være lækkert.


26 watt er med snurrende harddisk.

Om RS485
Kig på RS Components on-line shop, de handler normalt ikke med private, men du kan godt købe noget i deres on-line shop alligevel, hvis du aldeles omgående betaler for dine varer, når du checker ud i deres webshop.
Bemærk at priser er excl MOMS. Du får pris med MOMS ved at gange med 1,25

Du kan ikke registrere dig som kunde, det kan man kun hvis man hvis man er en virksomhed.

RS Components, og så Farnell (begge har hovedkontor i UK) er de 2 største sælgere af elektronik* til elektronik-industrien i hele verden.

Jeg har lavet en RS485 søgning for dig
via http://dk.rs-online.com/web/c/?sra=oss&searchTerm=RS485&x=0&y=0 (jeg har klikket i menuen til venstre)
har jeg fundet: http://dk.rs-online.com/web/c/halvledere/halvleder-udviklingssaet/interface-udviklingssaet/?searchTerm=RS485
... som ikke ser alt for dyrt ud, og også umiddelbart ser ret brugbart ud.
Jeg bemærker dog at man selv kan lave 2 stk I²C+SPI<->RS485 full-duplex kort noget billigere end den billigste(130,05 excl MOMS) af de nævnte priser - hvis man altså ved hvordan man skal gøre det.

/Lars

*: med elektronik menes der ikke udelukkende konsum-elektronik, altså det er ikke udelukkende klar-til-brug elektrisk apparat. det meste af det de sælger er elektronik komponenter, men de har også klart-til-brug elektronik, som bruges i elektronik-industrien, såvel som elektronik-moduler
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags