JesperMoeller skrev:Computerne forventes i første omgang at være "stand alone", med adgang til print - kun indeholdende styresysstem Ubuntu og den medfølgende officepakke. Al mulig skolespecifik software vil fremover være/blive købt som/med onlineadgang fra udbyderen.
I anden runde forventer vi at implementere UNI-Login, så børnene igen får adgang til storage.
Tredje runde bliver (hvis vi kommer så langt), en adgang til desktop og dokumenter hjemmefra.
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter
![Overrasket :o](./images/smilies/ubuntu/icon_surprised.png)
Først er der dårlig brugeradfærd, hvor man bliver straffet ved kasse 1:
Årsag til lang login tid på det kommunale AD netværk er at hvis en bruger har mange dokumenter på skrivebordet i Windows, for så skal alle de filer overføres til computeren via netværk, hvilket godt kan tage op til 21 minutter med en samlet mængde filer på 1,5 GB eller derover.
Løsningen er bedre adfærd:
Læg filerne i en enkelt mappe på et netdrev, og læg en reference til den mappe (fylder et par Kbytes) på skrivebordet, så de kun er 1 klik væk.
Ubuntu burde også kunne AD login via det det hedder SAMBA.
Der kan stadig være problemer med lang svartid- også selv om der ikke er tale om det før omtale problem med dårlig brugeradfærd. Årsagen til det kan være en netforbindelse med lav båndbredde til AD serveren og/eller at AD serveren ikke kan svare hurtigt nok - altså er overbelastet.
Her vil en lokal AD server kunne hjælpe på problemet.
Evt. kan man overveje at skifte til login server løsninger baseret på Linux/BSD/UNIX teknologi, nu hvor klienterne bliver Ubuntu Linux.
Ligeledes bruge Linux/BSD/UNIX filservere (NFS?).
JesperMoeller skrev:Vi er tæt på beslutningen om at omlægge alle computerne i skolevæsenet til Ubuntu.
Hvad er fordelene og hvilke ulemper er der?
...
Hvad skal vi være opmærksomme på? Fordele ulemper?
Det er typiske bruger spørgsmål, som man ikke kan svare endeligt på før i har lavet det jeg har skrevet om før.
Kun på det tidspunkt ville man kan lave en liste med fordel og ulemper for hvert behov i har.
JesperMoeller skrev:Computerne forventes i første omgang at være "stand alone", med adgang til print - kun indeholdende styresysstem Ubuntu og den medfølgende officepakke. Al mulig skolespecifik software vil fremover være/blive købt som/med onlineadgang fra udbyderen.
I anden runde forventer vi at implementere UNI-Login, så børnene igen får adgang til storage.
Tredje runde bliver (hvis vi kommer så langt), en adgang til desktop og dokumenter hjemmefra.
Vores lille testmiljø viser "tryk på knap" til office er startet på under 1 minut. Vi har for nuværende et kommunalt setup med AD, hvor logontiden kan svinge mellem 3 og 21 minutter
I kan med fordel bruge den iterative udviklingsmetode som bruges i software.
Det går kort fortalt ud på at gøre således:
- Opstil en kravspecifikation: Skriv i almindeligt sprog den funktionalitet i har brug for, også tidskrav: login skal være færdig indenfor N minutter.
- Husk ikke noget a la: måske, muligvis og den slags: Det kan en computer ikke. - Iterativ del:
- Find det vigtigste krav.
- Analyse: hvordan får vi det her til at virke.
- Design: Hvordan skal det så gøres?
- Implementering: gør det så.
- Test: test at kravet blev opfyldt, gå tilbage til analyse igen hvis det ikke virker som det skal.
- find den næst-vigtige ting etc
Husk at gøre det bitte-små overskuelige trin.
Få alt til at virke på 1 computer først, og udvid så således:
Lade være at rulle hele løsningen ud på skolen på en gang - det hedder big-bang og er bevist at være en dårlig måde at gøre det på.
I stedet - når det virker på en test computer - kan man så udvide det til flere test computere - en håndfuld.
Kør så pilotforsøg for eksempelvis 1 klasse, dernæst 2 klasser.
Tag så løbende flere klasser ind. -
Her, både ved 1,2 og flere klasser - er det vigtigt at lægge mærke til om der opstår flaskehals problemer for servere, eller netværksforbindelser., og så rette dem før der udvides.
/Lars