Hej allesammen.
Jeg skal beskrive mit problem så godt som muligt.
Jeg skal i forbindelse med mit studie bruge noget software, som ikke vil køre på mac. Det hedder Engineering Equation Solver og er lavet til windows. Det vil godt køre igennem Wine på linux, men ikke gennem Crossover til Mac. Jeg har prøvet.
Så jeg fik den geniale idé at forsøge mig med at installere direkte på en USB på mac'en, som var det en HDD.
Jeg satte bootloaderen til at installere på sdc (USB pennen), som jeg mener vil være det korrekte at gøre.
MEN... Jeg lavede den fejl at jeg satte den til at hente opdateringer også. Jeg tror at det er denne handling der lavede ged i det. Og nu starter mac'en op i grub rescue consol hver gang, hvis usb pennen ikke sidder i. Og hvis den sidder i, starter GRUB op normalt og jeg har den sædvanlige GRUB menu, men jeg kan ikke boote OS X, kun ubuntu. Dette kan dog omgås, ved at holde alt-tasten nede ved boot.
Min teori er, at opdateringerne har fucked mac'en og lavet noget rod med MBR og EFI/GUID.
Mit spørgsmål til jer er så: Hvordan fjerner jeg GRUB fra mac'en igen, så den ikke går til grub rescue consol?
--------------------------------
Min løsning på mit problem med softwaren vil være at lave en boot USB med Wine og de relevante windows programmer installeret.
Mvh hvordan kringler jeg lige den? Jeg har prøvet at lave en "persistent" usb med Unetbootin, men den gemmer ikke de ændringer jeg laver.
Fjerne GRUB fra Macbook Air
-
- IRC nickname: How to be me
Re: Fjerne GRUB fra Macbook Air
grubben lægges på den OS du installerer hvis du ikke vælger andet. jeg piller harddisken ud når jeg installerer på usb-stik.
kan du ikke vælge værktøjer under opstart og gendanne grub(hvis det hedder sådan i Mac) lige som i windows?
kan du ikke vælge værktøjer under opstart og gendanne grub(hvis det hedder sådan i Mac) lige som i windows?
Når lejligheden byder sig.
-
Jeg skal ikke gendanne grub, jeg skal fjerne den helt og kun bruge den bootloader som apple bruger, så min mac fungerer som normalt.
Og så skal jeg lave en USB disk, som har ubuntu med wine installeret + coolpack og engineering equation solver (win programmer), som jeg kan boote, ligesom en normal live USB, bare med mulighed for at gemme ændringer og installerede programmer.
Og så skal jeg lave en USB disk, som har ubuntu med wine installeret + coolpack og engineering equation solver (win programmer), som jeg kan boote, ligesom en normal live USB, bare med mulighed for at gemme ændringer og installerede programmer.
-
kasperelkjaer skrev:Jeg skal ikke gendanne grub, jeg skal fjerne den helt og kun bruge den bootloader som apple bruger, så min mac fungerer som normalt.
ja, kan du ikke reparere den ved at vælge noget under opstart?
du fjerner bare harddisken og vælger installere på usb-stikket med en cd, så skulle det virke som et normalt installeret OS
-
-
Hej,
Jeg har en macbook air 4,2m aka "No Repair-No Tinkering" så jeg kan ikke fjerne noget eller opgradere, desværre...
Jeg tjekker lige linket
Jeg har en macbook air 4,2m aka "No Repair-No Tinkering" så jeg kan ikke fjerne noget eller opgradere, desværre...
Jeg tjekker lige linket
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
http://hints.macworld.com/article.php?story=20091111185717745 er måske det du søger.
Hint:
Fundet på Google ved at søge med tekststrengen: efi repair mac - med efi, da en Mac computer bruger det nyere EFI i stedet for en BIOS.
/Lars
Hint:
Fundet på Google ved at søge med tekststrengen: efi repair mac - med efi, da en Mac computer bruger det nyere EFI i stedet for en BIOS.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tusind tak for det! Jeg har ikke selv formået at søge på noget der gav så præcist og enkelt et svar.
Jeg laver lige en timemachine backup og giver det et forsøg!
Jeg laver lige en timemachine backup og giver det et forsøg!
-
Det virkede ikke...
-