Software centret bryder ned - hvordan installationer?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Lilie Naira
IRC nickname: Naira

Software centret bryder ned - hvordan installationer?

Indlæg af Lilie Naira »

Okay - Jeg er helt ny og HELT blank udi Linux. Engang for nogle millioner år siden blev jeg uddannet programmør og systemplanlægger og arbejdede på mainframes med systemer oig sprog ingen kender til idag - forestiller mig der venter noget arkæologisk udgarvning et sted......Så når jeg nu spørger i dette forum om nogle ting så tal gerne til mig som om jeg INTET ved og skal læres helt op fra ny....det KAN jo komme andre nybegyndere end mig til gode :)

Det drejer sig om at jeg har fjernet Windows - gider ikke mere MCS.

Jeg kører på en acer aspire 7530 og jeg startede med at installere ubuntu 11.10 og derefter opgraderede jeg til 12.04.

Softwarecenteret bryder ned hele tiden, også selvom jeg har geninstalleret to gange. Det er en fejl der åbenbart SKAL være der(?)

- Jeg vil gerne installere Flash Player -
- Jeg har en AOL Epson SX210 hvor jeg har installeret printeren men ikke scanneren, for jeg kan ikke få det til at virke selvom jeg har fulgt anvisningerne her på siden.
- Jeg vil gerne køre med to skærme, så jeg kan se film på den store skærm.....kan ikke finde ud af at få det ind i maskinen.

Det er som om jeg godt kan finde driver af forskellig slags, men de vil ikke køre - og det kan muligvis have noget med det der softwarecenter at gøre - det kan muligvis også have at gøre med at jeg valgte en 12.04 til 32 og ikke 64 bits enhed....sådan som acer aspire jo er.....

Men jeg VED ikke en SK* - er der nogen her der kan pege mig i nogle retninger hvor jeg kan få de oplysninger jeg mangler? Jeg har nu bakset med det hele weekenden - og synes faktsik jeg mangler noget "moralsk opbakning" :) Jeg går ALDRIG tilbage til Windows mere...GIDER ikke - vil hellere lære alt om Linux m.m.

På forhånd tak for hjælpen.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Software centret bryder ned - hvordan installationer?

Indlæg af lath »

Velkommen til forum :)

Du spørger om mange ting, men det er mest praktisk, hvis du spørger om kun 1 ting af gangen - altså om 1 ting per nyt indlæg, ellers bliver det noget rodet.

---

Du vil nok være glad for at kende til vores guides:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55
og Chr Arvai har og nogle stykker:
Kig efter Arvai's guides ude til venstre: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=88

---

Først skal du lige studere terminal begynder guiden, for du kommer lige straks til at bruge Terminalen:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=58

Vi prøver bare at lade apt reparere på det knas der er med de pakker du har installeret på dit system.

Kør denne kommando og vent til den er helt færdig med at arbejde:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes update && sudo apt-get --assume-yes --fix-broken upgrade;sudo apt-get --assume-yes --fix-broken --reinstall install software-center

Kommer den med en fejl, så post fejlen i et nyt indlæg her i tråden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Ah tak - jeg vil prøve det hele - virkelig godt at komme videre fra "gået i stå"

Og sorry jeg fik spurgt om for meget - skal lige lære principperne her på forummet. Mange tak for vejledningen :)
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Well - jeg har ikke prøvet at genstarte men umiddelbart ser det ud til installationen i terminalen fandt to fejl her:
Gør klar til at erstatte software-center 5.2.5 (med .../software-center_5.2.5_all.deb)... (Det er kun lige det nederste af det)

Sætter software-center (5.2.5) op...
ERROR:root:DebFileApplication import
Traceback (most recent call last):
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/db/__init__.py", line 4, in <module>
from debfile import DebFileApplication, DebFileOpenError
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/db/debfile.py", line 25, in <module>
from softwarecenter.db.application import Application, AppDetails
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/db/application.py", line 27, in <module>
import softwarecenter.distro
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 194, in <module>
distro_instance = _get_distro()
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 169, in _get_distro
module = __import__(distro_id, globals(), locals(), [], -1)
ImportError: No module named LinuxMint
Traceback (most recent call last):
File "/usr/sbin/update-software-center", line 38, in <module>
from softwarecenter.db.update import rebuild_database
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/db/update.py", line 33, in <module>
from softwarecenter.distro import get_distro
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 194, in <module>
distro_instance = _get_distro()
File "/usr/share/software-center/softwarecenter/distro/__init__.py", line 169, in _get_distro
module = __import__(distro_id, globals(), locals(), [], -1)
ImportError: No module named LinuxMint

Efterfølgende kom samme fejl frem med at at software centret var brudt ned - men nu skrev den også at den havde fundet programfejlen om jeg ville indberette og det gjorde jeg så - men det virker jo så stadig ikke - prøver at genstarte og vender tilbage senere.

Vender lige tilbage når jeg har genstartet
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Og nu kommer den ikke med fejl - den virker bare ikke så jeg kan ikke rigtig vise noget. Håber det siger noget alligevel. :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg undre mig over at der kommer meldinger, som indeholder "LinuxMint", da det ikke burde være noget, som man får under kørsel af Ubuntu. Har du haft installeret noget, som kommer fra Mint, der kan være årsag til dette?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Som jeg forstår det kommer der ikke noget ind på ens maskine man ikke selv har bedt om - problemet med en newbee er jo ofte at man slet ikke VED hvad det er man beder om, så det er muligvis noget jeg selv har sagt ja til, men jeg kan ikke mindes hvad det skulle være.....Så det blev ingen nok ret meget klogere af.

Jeg kan sige at selv terminalen opfører sig ubehageligt begrænset hvilket er lidt mærkeligt når vi bevæger os på en 12.04 version. Men selv de billeder der vises i den manual jeg fik henvisning til ser meget mere avanceret ud end den jeg ser.

Jeg ser ikke noget med faneblade, og jeg kan heller ikke copy-paste [ctrl] c bliver feks. til ^C ......Det ligner en MEGET gammel editor - og jeg vil gætte på det ikke er en fuld 12.04 jeg har fået lagt ind.

Så vil det mon være smartere at forsøge at få installeret en 12.04 fra start i stedet for opgraderings-modellen?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Lilie Naira skrev:Som jeg forstår det kommer der ikke noget ind på ens maskine man ikke selv har bedt om - problemet med en newbee er jo ofte at man slet ikke VED hvad det er man beder om, så det er muligvis noget jeg selv har sagt ja til, men jeg kan ikke mindes hvad det skulle være.....Så det blev ingen nok ret meget klogere af.

Jeg kan sige at selv terminalen opfører sig ubehageligt begrænset hvilket er lidt mærkeligt når vi bevæger os på en 12.04 version. Men selv de billeder der vises i den manual jeg fik henvisning til ser meget mere avanceret ud end den jeg ser.

Jeg ser ikke noget med faneblade, og jeg kan heller ikke copy-paste [ctrl] c bliver feks. til ^C ......Det ligner en MEGET gammel editor - og jeg vil gætte på det ikke er en fuld 12.04 jeg har fået lagt ind.

Så vil det mon være smartere at forsøge at få installeret en 12.04 fra start i stedet for opgraderings-modellen?

hvis du ikke har lavet meget om så vil jeg foretrække en ny og frisk install, husk at gemme dine vigtige dokumenter og billeder.
Når lejligheden byder sig.
lath

Indlæg af lath »

Lilie Naira skrev:Som jeg forstår det kommer der ikke noget ind på ens maskine man ikke selv har bedt om - problemet med en newbee er jo ofte at man slet ikke VED hvad det er man beder om, så det er muligvis noget jeg selv har sagt ja til, men jeg kan ikke mindes hvad det skulle være.....Så det blev ingen nok ret meget klogere af.

Det lyder ret meget som om at du slet ikke har en grafisk brugergrænseflade, og så kan du klart nok ikke starte et grafisk program op.
Det du beskriver lyder som om det er en ren tekstterminal (kaldes også shell, console, eller cli), hvor der er en helt sort baggrund, og hvid tekst, og intet andet.

Linux Mint tingen lyder som om at du ikke bruger Ubuntu, men derimod Linux Mint.
De er under overfladen dog meget ens, da både Ubuntu og Linux Mint, har en masse ting til fælles fra Debian projektet.

og så lige lidt om tastaturgenvej:
CTRL+C er afbryd program i terminalen, og paste (indsæt) er shift+Insert.

Terminalen er en rigtig gammel ting, og var til stede lang tid (ca 10 år) før Microsoft begyndte at eksistere som firma (4. april 1975), så det virker ikke altid lige som i Windows (Windows 1.0 er fra 20 November 1985), men derimod sådan som det altid har gjort i Mainframe/UNIX/BSD og Linux systemer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Der var for meget ballade - mit rigtig dårligt opgraderede system kunne hverken det ene eller det andet, så jeg gik tilbage og installerede 11.10

Det viste sig at det var den der indeholdt det der Linux Mint -
Her beskrives hvordan det fjernes http://www.arulraj.net/2012/04/uninstall-linuxmint-from-ubuntu.html

Dog opfører min maskine sig ikke helt som beskrevet - men alt i alt - Dér hvor jeg er nu er tilbage i 11.10 med et softwarecenter, noget flash og en printer der virker.

Jeg vil gerne have installeret en skærm mere og scanneren på min AOL Epson Stylus SX210.

Terminalen er STADIG den der oldnordiske editor som du beskriver Lars :-)

(Da jeg gik på EDB-skolen i 1988 fik vi præsenteret den første Windowsudgave, Win 1.1, den eksisterede kun i tekstform :-) Vi var alle overbeviste om det var en død sild 8-) )
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Er der en kommando og genvejsoversigt til terminalen der er tilgængelig et eller andet sted?
Jørgen L Sørensen
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af Jørgen L Sørensen »

Lilie Naira skrev:Er der en kommando og genvejsoversigt til terminalen der er tilgængelig et eller andet sted?

Et par eksempler (på engelsk) over genvejstaster der kan bruges i terminalen:
http://www.skorks.com/2009/09/bash-shortcuts-for-maximum-productivity/
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=50794

Du kan evt. finde flere ved at søge med rap-anden:
https://duckduckgo.com/?q=ubuntu+terminal+shortcuts

Og så er der dette her fif, som jeg er glad for (fundet i kommentarerne til det første link jeg nævner):
history | grep et-eller-andet-du-du-vil-finde
!#

hvor du erstatter # med nummeret i history-listen :-)

Du kan få et eksempel her på hvorledes du kan skifte til en mappe med et langt navn du ikke lige kan huske, eller gider taste stien til. Først søger jeg i history efter "ramme", dernæst kører jeg kommandoen i linje 314, hvilket skifter til den nye mappe (kan ses ud af mit kommando-prompt):

Kode: Vælg alt

jorgen@SortePer:~$ history | grep ramme
  289  cd Prag-ramme
  314  cd /media/Multimedia/Foto-ramme/2012-05-31/
  500  history | grep ramme

jorgen@SortePer:~$ !314
cd /media/Multimedia/Foto-ramme/2012-05-31/

jorgen@SortePer:/media/Multimedia/Foto-ramme/2012-05-31$
mvh
Jørgen Linde Sørensen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Når jeg læser denne tråd, så er det jeg undrer mig over alle de krumspring der arbejdes med. Det kræver så megen tid at det nok var hurtigere - og ulig lettere - at lave en frisk installation af 12.04.
Så mit forslag vil være:
1) tag backup af dine dokumenter, billeder osv. som ligger i din Hjemmemappe
2) Installer 12.04 i steden for det som du nu har
3) læg dine dokumenter, billeder osv. tilbage i din nyinstallerede hjemmemappe.

Det kan alt sammen foregå uden brug af terminal - og burde ikke tage mere end maks. 1 time (brug christian.arvais installationsguide).

Hvis du så vil lære at bruge terminalen, så har du rig lejlighed til det uden stress, når du har et velfungerende system. Man kan sagtens klare sig uden, men til mere avancerede opgaver - og også mange dagligdags - går det lettest med terminalen. Og den er såmænd ikke så oldnordisk endda. Jeg plejer at kalde den 'systemadministratorens schweizerkniv'.
Jo, måske er den lidt oldnordisk - men hjulet er jo også en gammel opfindelse, og på samme måde som hjulet er en genial og langtidsholdbar opfindelse, som gør mange svære opgaver til en leg, så er terminalen et genialt redskab, bare man lærer nogle grundregler for dens opførsel.

Der er mange gode begyndervejledninger - selv vil jeg godt anbefale Jesper Jarskovs guide.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
lath

Indlæg af lath »

laoshi skrev:Når jeg læser denne tråd, så er det jeg undrer mig over alle de krumspring der arbejdes med. Det kræver så megen tid at det nok var hurtigere - og ulig lettere - at lave en frisk installation af 12.04.
Så mit forslag vil være:
1) tag backup af dine dokumenter, billeder osv. som ligger i din Hjemmemappe
2) Installer 12.04 i steden for det som du nu har
3) læg dine dokumenter, billeder osv. tilbage i din nyinstallerede hjemmemappe.

Det kan alt sammen foregå uden brug af terminal - og burde ikke tage mere end maks. 1 time (brug christian.arvais installationsguide).

Hvis du så vil lære at bruge terminalen, så har du rig lejlighed til det uden stress, når du har et velfungerende system. Man kan sagtens klare sig uden, men til mere avancerede opgaver - og også mange dagligdags - går det lettest med terminalen. Og den er såmænd ikke så oldnordisk endda. Jeg plejer at kalde den 'systemadministratorens schweizerkniv'.
Jo, måske er den lidt oldnordisk - men hjulet er jo også en gammel opfindelse, og på samme måde som hjulet er en genial og langtidsholdbar opfindelse, som gør mange svære opgaver til en leg, så er terminalen et genialt redskab, bare man lærer nogle grundregler for dens opførsel.

Der er mange gode begyndervejledninger - selv vil jeg godt anbefale Jesper Jarskovs guide.

Ja krumspring, fordi det først var nu at han fortalte at der blev opgraderet fra Linux Mint 11.10 til Ubuntu 12.04.

Det kan kun gå galt, da de har nogle indbyggede forskelle, som gør dem inkompatibel med hinanden.

Det betyder at har man en Linux Mint 11.10 og vil have Ubuntu 12.04, skal man ikke opgradere, men derimod lave en frisk installation af Ubuntu 12.04

---

Jeg ville kalde opgraderingsmuligheden imellem forskellige Linux distributioner for en bug(=fejl), da det ikke giver en Ubuntu 12.04 der virker.

Den holdning har jeg fordi software principielt skal designes så det ikke giver mulighed for slutbrugeren at ødelægge noget.
Man siger at et program skal være tilgivende.

/Lars
Lilie Naira

Indlæg af Lilie Naira »

Jeg havde ikke den ringeste idé om at det var Linux mint jeg installerede Jeg hentede den her http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Det er også min tanke at fjerne det hele og hente en ren 12.04 men det er landet sådan nu, at jeg ikke kan brænde det ned på noget medie.

Så min plan er nu at købe en bootskive og så tage den derfra.

Jeg siger rigtig mange tak for alle jeres gode råd, links, ideer m.m. Jeg vil naturligvis bruge dem - men foreløbig skal jeg først og fremmest have den rigtige version af Ubuntu ind i maskinen.

P.S.
Som jeg har læst mig frem til er Linux Mint en ny fractal som mange mener er super hot og alt Ubuntu efterhånden not. Typisk udvikling - men rigtig Microsoft-agtig-dårlig-stil at pakke tingene sammen så de ikke er til at skille ad og holde princippet om selv at vælge - jeg er nybegynder - og jeg har ikke forudsætninger for at kunne gennemskue sagerne.

P.P.S
Jeg er en "hun" :)