Nu har jeg endelig samlet gejst til at rode mig ud i unix igen, jeg har før rodet med noget debian uden grafik på, men det gik aldrig godt.
Jeg har så været på "lageret" og finde gamle pc'ere til formålet, hvad de skal hoste er sådan set lidt underordnet, bare det kommer op og køre og jeg kan afprøve nogle funktioner, samt hoste en ventrilo server eller lign.. så jeg har noget at bygge videre på.
Desværre står jeg i det dilemma at mange af de gamle pc'er er de gode bundkort røget i, så jeg har at vælge imellem.
En AMD64 Semprom 3000+ med et ECS bundkort, hvor Acer har samlet maskinen (når jeg siger acer har samlet den, popper den op med et acer logo og jeg kan gå ud fra der er en modificeret bios)
(begrænset antal porte)
En pentium 4 2.8ghz med et ASrock bundkort (begrænset antal porte)
En pentium 5 D 930, med et HP modificeret bundkort (der er næsten ingen indstillinger og svært at arbejde sammen med, i kender HP)
Min gamle p3 copperhead server som kørte debian i sin tid, asus bundkort og alt som det ska være, den er fuld scsi også på cd-rw, dog meget brugt. Der var bl.a. nogle ting på den debian ikke kunne køre uden jeg skulle smide en ny core på.. så der faldt det hele til gulvet.
En athlon 64 2500+ på et gigabyte GA-7VM400M (2 ram porte
![Ked af det :(](./images/smilies/ubuntu/icon_sad.png)
Ram, IO kort osv. har jeg masser af.. Men hvad syntes i jeg skal satse på til noget ubuntu?
Jeg er bange for Biosen kommer og rammer mig bagfra på et tidspunkt, hvorimod man kan ændre meget i windows nu om dage.
Jeg er bange for systemet bliver for langsomt på min p3 og jeg er bange for de begrænsede antal porte af ram, pci og selv på P5'eren er der kun 1 ATA port.. bider mig bagi.
Hvad syntes i? jeg er i et totalt dilemma.
Håber fremover at benytte forummet og ubuntu meget
![Smil :)](./images/smilies/ubuntu/icon_smile.png)