Er Linux en religion ??

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

I forbindelse med undervisning i religion (HF), kom jeg til at tænke på, at mange af punkterne som definere en religion, også vil kunne findes i/om folks indstilling og forhold til Linux og/eller Ubuntu.

"Hvad består religion af ?"
Billede

Jeg kan nemt finde et par af punkterne, men det kunne være rigtigt sjovt, hvis vi sammen kunne finde dem alle ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af NickyThomassen »

Etik = Det er uetisk ikke at arbejde for at fremme menneskeheden, og proprietært software hæmmer den udvikling.

Det materielle = Med Linux bliver hardwaren mindre vigtig, og der er større chance for at computeren virker ordentligt, så vi kan basere endnu mere af vores hverdag på den.

Det sociale = Det her forum fx, er et direkte resultat af Linux, så uden det, var vi ikke samlet her.

Ritualer = Alle har vel deres ritualer med Linux. Jeg tænder fx computeren inden at jeg henter kaffe om morgnen, så Firefox, mail og musik bare kører når jeg kommer tilbage.

Myter = Selv indenfor Linux-verdenen er der fyldt med myter, såsom hvilket filsystem der er bedst og hvorfor, når det i virkeligheden kommer an på hvad det skal bruges til.

Dogmer = Brug terminalen, den er bedst.


Religiøs oplevelse = Den dybe følelse af at være ét med systemet, når man opnår noget man aldrig havde troet muligt, eller får en dyb indsigt.


Tadaa, det var let nok :) Fedt billede og spændende fag, jeg skal have det næste år, og jeg tror at noget af det bliver ret spændende.

Jeg tror at et af symptomerne på tro, er at det bliver forsvaret substansløst af de troende, og at de ikke er parate til at diskutere det de tror på igennem argumentation. Det ses også indenfor Linux.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Det var du hurtig til. Jeg overvejer næsten at lave en fin fremvisning til klassen nu hehe
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Ritualer
2 gange årligt (ved udgivelserne) sidder vi alle bag skærmene, med store forventningsfulde øjne, for at se det kære nye familiemedlem :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af NickyThomassen »

christian.arvai skrev:Det var du hurtig til. Jeg overvejer næsten at lave en fin fremvisning til klassen nu hehe

As per min nærmest religiøse overbevisning, så er ovenstående indlæg selvfølgelig udgivet som public domain :)

Men punkterne kan selvfølgelig diskuteres, det er først der at det for alvor bliver spændende.
christian.arvai skrev:2 gange årligt
Det er måske et bedre ritual end det jeg forslog, for det inkluderer en lang række af folk, hvor nogen måske ligefrem har planlagt på begivenheden (som ramadanen fx).
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

TitanusEramius skrev:Tadaa, det var let nok :) Fedt billede og spændende fag, jeg skal have det næste år, og jeg tror at noget af det bliver ret spændende.

Jeg vil love dig, at der kommer gang i debatten med det emne i timerne ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Finn Bjerke »

Religion er at man ved at man tror.
Linux er noget andet, det er viden og måske lidt "kunst"
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Finn Bjerke »

iøvrigt består religion mest i at svindle mennesker for penge og indflydelse.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Finn Bjerke skrev:Religion er at man ved at man tror.

Jeg ved, at jeg tror, at Linux overtager verdensherredømmet ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Kurt Christensen »

hvor er det guddommelige i linux?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

Som en lille sjov tilføjelse vil jeg nævne, at svenskerne har fået anerkendt piratkopiering som religion.

---
EDIT

Jeg fandt det lige her:
Information er hellig, og at kopiere det er et sakremente.

Det er grundpillen i det svenske religiøse samfund, 'Det Missionerande Kopimistsamfund', som netop er blevet godtkendt af det svenske Kammarkollegiet, som blåstempler nye religioner.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/ECE1502495/piratkopiering-anerkendt-som-ny-religion-i-sverige/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Christian.Arvai »

How to be me skrev:hvor er det guddommelige i linux?

Det kommer vist an på hvad din forståelse af "guddommelig" er.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Jimmyfj »

How to be me skrev:hvor er det guddommelige i linux?


For mig ligger det "guddommelige" primært i Linux' ånd og ånden i FOSS.

Skal vi ind på det "guddommelige ved Linux" kommer man, på ingen måde, uden om Ubuntus ånd, som hviler over os alle gennem primært CoC, men måske endnu mere betydende gennem både Ubuntus logo, og gennem Ubuntus slogan: "Ubuntu - Linux for human beings"

For mig at se er det en guddommelig evne Ubuntu har til at forene mennesker omkring ét stort fælles projekt.

Og jo, der GÅR ind i mellem lidt religion i den, også her på forum. Men "ånden", som ligger i vores alle sammens foretrukne Linux-udgave får hurtigt uenigheden stoppet, og samhørigheden restitueret. Jeg nyder, at få lov til at være en del af så smukt et fællesskab, som vores. Og, ja. Jeg kender også de til tider stærke følelser der bruser gennem kroppen, når ting, jeg ikke har været udfordret med tidligere lykkes,
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af kent a »

Religion er mangle på viden.

Hvis man kigger lidt på det og interserre sig for det, finder man ud af alt regilion er for at styre folk med. det hele handler om magt og rigdom.

Det handler Linux ikke om og linux er fuld ad viden.
Lubuntu 18.04 LTS
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er Linux en religion ??

Indlæg af Jimmyfj »

kent a skrev:Religion er mangle på viden.

Hvis man kigger lidt på det og interserre sig for det, finder man ud af alt regilion er for at styre folk med. det hele handler om magt og rigdom.

Det handler Linux ikke om og linux er fuld ad viden.


De store "verdens-religioner" er til for at styre masserne. De er til, for at holde masserne nede, til fordel for de få fede. Sådan har det altid været. Men skulle der være sandhed i din påstand omkring religion, skulle Darvinismen så ikke have taget livet af de mange religioner på nuværende tidspunkt?

Kan religion ikke også være en hemmelighed, mellem dig, og det, du tror på? Hvorfor skal religion altid indeholde masserne?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500