Kan ikke logge ind som root

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
maeg

Kan ikke logge ind som root

Indlæg af maeg »

Hej

Jeg har lige installeret ubuntu 12.04, og vil gerne logge ind som root.

Jeg gør følgende:

Kode: Vælg alt

sudo passwd root

Opdatere adgangskoden, og logger af.

Normalt kan jeg så logge ind som root, men jeg kan kun vælge mellem "Gæst" og så mit eget brugernavn.

Er der nogen der har løsningen på det, så jeg kan logge ind som root

P.S. Jeg håber det er det rigtige forum jeg har postet denne tråd.

Mvh
Jens
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke logge ind som root

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet. Du bør aldig logge ind som root da det er en sikkerhedsmæsig risiko. Brug i stedet, sudo til at køre privigerede kommandoer eller "su root" hvis du vil have det mere permanent.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Som ajenbo allerede har nævnt, er det ikke en god ide at logge ind som Root. Man kan bruge:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus

til at åbne filsystemet med root-rettigheder, men pas nu på med hvad du sletter, da der er åbent for stort set alt med den kommando. Man skal blot lukket vinduet med Nautilus ned igen, når man er færdig med brugen.
Men hvad skal du egentligt bruge Root-rettighederne til?, det er stort set kun os "nørder" der roder med den slags :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

ROOT-kontoen er som default deaktiveret i såvel Ubuntu, som moder-distributionen Debian. Dette er gjort af sikkerhedsmæssige årsager, som flere og flere Linux-distributioner implimenterer i deres systemer.

Root kontoen er en farlig størrelse at lege med, da uvedkommende, som får adgang til et system med root logget ind vil have adgang til ALT på et eventuellt netværk. Brug derfor terminalen med enten "sudo su", gksu + program du ønsker startet med root-rettigheder, eller slet og ret sudo + progran/installer. F.eks:

Sudo apt-get install "et-eller-andet-program"

Installerer du gnome-system-tools fra terminalen vil du også opdage, at root end ikke er vist som bruger længere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500