Jeg fik, uden at vide hvordan, ved en fejl slettet min dokumentmappe
ex home/jens/Dokumenter
Hvordan gendanner man den ?
Gendanne Dokumentmappen
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Gendanne Dokumentmappen
Prøv at se om den ligger i papirkurven og vælg at gendanne den derfra.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: JensH
den ligger desværre ikke i papirkurven
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
JensH skrev:den ligger desværre ikke i papirkurven
Så er det at man glad for at man har en backup.
Har du ikke en backup, så laver du nok backup i fremtiden fra nu af, og skal nu i gang med en avanceret redning af de filer du har slettet, hvor den mindste fejl du begår for tid og evighed kan slette dine slettede filer permanent.
Der findes et terminalprogram der kan hjælpe dig. det hedder photorec, og den har ikke en grafisk brugergrænseflade.
Den kan naturligvis ikke genskabe noget der uigenkaldeligt er overskrevet af noget andet, f.eks en ny fil.
Det er bedst at du bruger et dedikeret værktøj til formålet.
Det du kan bruge er System Rescue CD - http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage, som er en linux distro du skal boote op fra via CD-ROM, eller USB nøgle.
Den skal køre på din PC istedet for Ubuntu som så er passiv imens du redder filer.
System Rescue CD er Open Source og er gratis at downloade og bruge, og den har også en grafisk brugergrænseflade der gør livet lidt nemmere.
Du skal også bruge en anden (via USB ekstern) harddisk hvor på du gemmer de filer du redder fra din /home mappe.
Du bliver nødt til at bruge et andet lagermedie at gemme filerne på, fordi du ikke kan gemme filerne i din /home mappe, da de kan overskrive andre slettede filer som endnu ikke er reddet.
Photorec er muligvis så avanceret at den kan klare sig uden ved at holde al information om filer der skal reddes i hukommelsen, og modificere i-nodes direkte i filsystemet uden om filsystem driveren inde i kernen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: How to be me
JensH skrev:Jeg fik, uden at vide hvordan, ved en fejl slettet min dokumentmappe
ex home/jens/Dokumenter
er du sikker på du har slettet mappen og ikke kun genvejen?
Når lejligheden byder sig.
-
How to be me skrev:JensH skrev:Jeg fik, uden at vide hvordan, ved en fejl slettet min dokumentmappe
ex home/jens/Dokumenter
er du sikker på du har slettet mappen og ikke kun genvejen?
God pointe!
Nu jeg tænker over det så burde der slet ikke kunne logges ind overhovedet hvis der ikke er en hjemmemappe.
Det kan vi nemt få at vide:
Hvad skriver følgende kommando udført fra terminalen?
Kode: Vælg alt
ls -la
Når du svarer så så indsæt linket i en paste-bin, fordi vi ikke er så glade for meget lange tekster her i forum i et indlæg.
Du kan bruge Ubuntu's paste bin (bare lad syntax feltet være uændret): http://paste.ubuntu.com/
Skriv linket paste bin'en giver dig ind i et nyt indlæg.
/Lars
Edit:
Jeg tror det bliver nemmere for dig hvis du smider output fra den kommando ind i en tekst fil som du bare åbner og kopierer fra:
Du skal så køre denne kommando i stedet for:
Kode: Vælg alt
ls -la > $HOME/919c1fde69f27963b8d5d032cb6065f9.txt
Ser 919c1fde69f27963b8d5d032cb6065f9 lidt mystisk ud, det er bare en md5sum af teksten:
15. juli 2012 - JensH, paste.ubuntu.com af ls -la
og jeg bruger 919c1fde69f27963b8d5d032cb6065f9.txt for med stor sikkerhed ikke at ramle ind i en allerede eksisterende tekstfil i din hjemmemappe.
Du skal altså åbne 919c1fde69f27963b8d5d032cb6065f9.txt i din hjemmemappe og gøre som jeg skrev før om at bruge en paste bin.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Den skriver en ordenlig smørre, men bliver ikke selv meget klogere af det
http://paste.ubuntu.com/1093975/
Hvis jeg skulle være heldig at det bare er genvejen, hvordan gendanner man så den ?
Hvis jeg skulle være heldig at det bare er genvejen, hvordan gendanner man så den ?
-
JensH skrev:Den skriver en ordenlig smørre, men bliver ikke selv meget klogere af det
Ja, ~/Dokumenter, altså mappen Dokumenter i din hjemmemappe (~/), eksisterer ganske enkelt ikke i filsystemet, og da den mappe ikke er en genvej(1) må du reetablere den, dens filer, og dens undermapper, med Photorec som jeg skrev om før.
Har du en backup?
Jeg spørger fordi det er bedre at bruge en backup. Årsagen er at der er uvægerligt er noget som Photorec ikke kan redde.
(1)
Lidt om hvorfor Dokumenter er en rigtig mappe i filsystemet og ikke bare en genvej:
Fra mit system har vi:
drwxr-xr-x 11 lars lars 4096 jun 24 18:13 Dokumenter
d'et længst til venstre betyder en rigtig mappe i filsystemet.
En almindelig fil har et minus/bindestreg-tegn(-), og en genvej er markeret med er lille L (l, det hedder et soft link).
Bonus/off-topic information
Linux/UNIX og BSD systemer har også noget der hedder et hard link, der kun virker indenfor samme partition.
Et hard link er at et filnavn/en mappe i en del i filsystemet kan pege på den samme filnavn/en mappe et andet sted i filsystemet.
Ændrer man på en fil/en mappe i en del af filsystem slår det straks igennem alle de andre steder da alle hard links peger på den samme fysiske fil nede i filsystemet. Du kan have i 1000'vis af navne der peger på den samme fil/mappe.
Sletning af en fysisk fil/en fysisk mappe i et filsystem, der er hard linket til mange navne, sker først når det sidste navn i filsystemet er slettet (når en tæller af antal navne i filsystemet for den fil/mappe når 0, så slettes filen, ikke før).
/Lars
-
Lars
Takker mange gange for svaret, vil prøve om det kan lade sig gøre at få den gendannet.
Og nej har desværre ikke backup noget jeg nok vil overveje ret kraftigt fremover..
Takker mange gange for svaret, vil prøve om det kan lade sig gøre at få den gendannet.
Og nej har desværre ikke backup noget jeg nok vil overveje ret kraftigt fremover..