Softwarecenter 'hænger'

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
JensPræst
IRC nickname: jens præst
Geografisk sted: Nakskov

Softwarecenter 'hænger'

Indlæg af JensPræst »

Billede

Nu har jeg set på ovenstående skærm billed i nogen tid.

Hvordan kan jeg stoppe handlingen, det røde kryds virker ikke, forhåbentlig er der en override via terminalen.

på forhånd tak

Jens

gleme lige, det er 12.04
12.04
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Softwarecenter 'hænger'

Indlæg af Christian.Arvai »

Kan du løse det ved at reboote pc'en? Hvis nej, så prøv denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

JensPræst skrev:Billede

Nu har jeg set på ovenstående skærm billed i nogen tid.

Hvordan kan jeg stoppe handlingen, det røde kryds virker ikke, forhåbentlig er der en override via terminalen.

på forhånd tak

Jens

gleme lige, det er 12.04

Software Center hedder som program
software-center

Før vi starter så huske lige det her
Har programmet root (superbruger rettigheder skal du sætte en "sudo " (uden anførselstegnene, men med mellemrumstegnet ind foran kommandoen. Der skrives ikke noge tpå skærmen iemens du taster en kode ind til sudo, og du kan heller ikke rette evt. fejlindtastninger. sudo kører kun kommandoen hvis du fejlfrit skriver dit kodeord.
Er du en begrænset bruger kan du ikke lave nogen form for systemadministration med sudo, su, og gksudo.

Terminal tryllerier
Terminal kommandoen til at bede kernen om at lukke et program pænt ned gøres for software-center med den her sammensatte terminalkommando:

kill $(pgrep software-center)

Så skulle den gerne lukke ned.

Du kan tjekke at software-center blev lukket ned ved at køre den her kommando:

pgrep software-center

Skrives der et tal, så kører den stadig, skriver den ikke noget, f.eks med det hypotetiske program blahblah:
$ pgrep blahblah
$

betyder den ny linie med et $ til sidst at pgrep ikke fandt et program ved navn blahblah, og derfor ikke har noget at skrive om.

Er programmet lukket ned skal du ikke køre flere kommandoer nu.

Er den imidlertid i gang med en guru-meditation, så kan du fortælle kernen at programmet skal smides af mikroprocessoren og ud af RAM med grovfil kommandoen:

kill -9 $(pgrep software-center)

Herefter er programmet ude af maskinens hukommelse og dermed lukket ned. Det er " -9 " delen af kill kommadoen, der betyder SIGHUP, som er måden at fortælle kernen at et program skal tvangsnedlukkes.
Af samme grund behøver du hverken at logge ud eller genstarte, fordi programmet er dødt efter den kommando er kørt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
JensPræst
IRC nickname: jens præst
Geografisk sted: Nakskov

Indlæg af JensPræst »

tak for hjælpen.

den umiddelbare løsning var at instalere 12.04 igen og så vente med at installere dropbox.
12.04
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvorfor installere du ikke Dropbox igen? Dropbox virker fint på de 12.04 install som jeg har prøvet det på.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing