EU siger Nej til ACTA

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

EU siger Nej til ACTA

Indlæg af Finn Bjerke »

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2012/07/04/141914.htm
http://anoncentral.tumblr.com/post/26488004409/hello-democracy-goodbye-acta

Jeg ved for lidt om det men tror det er en god ting, jeg er SFer og ikke enig med ministeren på området, hun er også SFer men jeg tror ikke hun har fattet så meget af dette her.

PS: Vi KAN debattere og stadig tale pænt. Jeg kan i al fald.


Billede
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af Kurt Christensen »

nu er der jo stemt nej, så behøver man vel ikke sætte sig ind i hvad det drejede sig om.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af AJenbo »

Men det var da lidt overreskende at danmark hade underskrevet den.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af NickyThomassen »

AJenbo skrev:Men det var da lidt overreskende at danmark hade underskrevet den.

Med potentiel risiko for at træde Venstre-folk over tæerne, for hvilket jeg beklager, så er det jo ikke nogen hemmelighed at Venstre var/er så langt oppe i EUs r**, at det må være svært at få vejret.

Den daværende Venstre-regering underskrev aftalen sammen med det halve af EU, inden at ACTA var blevet behandlet af Parlamentet, og dermed inden at de folkevalgte EU-politikere havde fået kigget på forslaget.

Lovmæssigt set deler Parlamentet magten med Ministerrådet (med visse undtagelser) i EU, med den udemokratiske forskel, at Ministerrådet kan nedlægge veto mod forslag fra Parlamentet; Parlamentet kan ikke nedlægge veto mod forslag fra Ministerrådet.

I denne sag var begge "kamre" dog enige om at afvise ACTA.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af buddig »

How to be me skrev:nu er der jo stemt nej, så behøver man vel ikke sætte sig ind i hvad det drejede sig om.
Nej, det er måske ikke så nødvendigt nu, men alligevel.
En tilsvarende aftale kan let opstå igen, bare i lidt ændret form og med et andet navn.
Der er intet forkert i at bekæmpe piratkopiering, men de kapitalinteresser, der står bag, ser gerne at der følger meget mere med.
Kunne man lukke det frie internet, så vil meget være gjort.
Enhver begrænsning af frihed giver mulighed for styring af samfundet og dermed større økonomisk magt til kapitalinteresserne.

Et er, at vi ikke har sat os helt ind i det, men endnu værre er, at vores politikere stemte for aftalen uden at have den helt store insigt i den, og de konsekvenser den kunne medføre.
Aftalen var hemmeligholdt for offentligheden, så der var generel modstand fra deres side mod, at vi satte os ind i den.
Den kunne have ført til begrænsninger i internettet og dermed i vor tids vidensdeling.
Jeg forsøgte at sætte mig ind i det, og var med til demonstration mod aftalen i Aarhus.
Dt er den eneste gang, jeg har deltaget i en demonstration, men jeg følte, at det var en meget vigtig sag.
Derfor måtte jeg med, og det glæder mig rigtig meget at den nu er faldet til jorden.
// Henning
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af NickyThomassen »

buddig skrev:En tilsvarende aftale kan let opstå igen, bare i lidt ændret form og med et andet navn.

George Santayana skrev:Those who cannot remember the past are condemned to repeat it
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Santayana
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af Kurt Christensen »

http://www.euo.dk/spsv/off/alle/ACTA/

jeg synes det er for grumset til at jeg kan se hvor det går galt, men det er nok også der modstanden ligger. folk frygter store selskaber vil benytte grumset til deres ensidige formål?
Når lejligheden byder sig.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af Finn Bjerke »

Som SFer må jeg sige at jeg er uenig med SFs-minister på området. ACTA er ngt shit.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: EU siger Nej til ACTA

Indlæg af Claus M »

SOPA, ACTA - der skal nok komme en ny

Se en munter gennemgang her (måske lidt paranoid - måske - men med et par gode pointer):

Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)