Hvordan slette indhold i låst mappe
-
Forsøger at slette en (nu) tom mappe i /opt med rm -r, men får 'Permission denied'. Kan også se at i Nautilus vises næsten alle mapper i Filsystem med en hængelås. Hvordan får jeg lov til at slette mappen.
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Skriv sudo foran kommandoen: sudo rm -r
Indtast herefter dit password (din indtastning ses ikke)
SUDO betyder, at du får superbrugerrettigheder, og at du kan få lov til at foretage administrative opgaver, som fx at fjerne systemfiler i eksempelvis /opt mappen.
Hvis du skriver SUDO NAUTILUS i terminalen, så åbner du nautilus som administrator, og du kan herefter navigere hen til /opt mappen, hvor du kan slette de mapper du vil ved bare at trykke Delete.
Indtast herefter dit password (din indtastning ses ikke)
SUDO betyder, at du får superbrugerrettigheder, og at du kan få lov til at foretage administrative opgaver, som fx at fjerne systemfiler i eksempelvis /opt mappen.
Hvis du skriver SUDO NAUTILUS i terminalen, så åbner du nautilus som administrator, og du kan herefter navigere hen til /opt mappen, hvor du kan slette de mapper du vil ved bare at trykke Delete.
-
Se dét hjalp, tak.
Havde tidligere brugt en sudo -i, det troede jeg var nok, men det var det åbenbart ikke.
Havde tidligere brugt en sudo -i, det troede jeg var nok, men det var det åbenbart ikke.