Hej ubuntuforumfolkens,
Her er et lille spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:
Kan det lade sig gøre at lave en standardopsætning i ubuntu, så enten
[*]at computeren ved genstart, nulstiller ubuntus opsætning til prædefinerede indstillinger (dvs. fjerner evt. ikke prædefinerede links på skrivebord, sletter nye dokumenter etc.)
[*]eller at man kunne nulstille computeren til prædefinerede indstillinger ved at køre en recovery desk eller lignende fra en usb (helst uden at skulle geninstallere alting eller formatere harddisken)?
Det jeg forestiller mig, er noget i retningen af windows 7, der kan gå tilbage til en tidligere indstilling eller et tidligere gemt stadie, hvis noget går galt. Jeg vil gerne hurtigt kunne rydde alt andet end det jeg har besluttet mig skal være på PC'en af vejen. Det er til en PC, som skal stå et offentligt sted, så den skal hurtigt kunne "renses".
Yes, jeg er ikke så teknisk, så undskyld hvis spørgsmålet er rodet.
Mvh
STöJ/Michael
Løbende nulstilling af Ubuntu-indstillinger
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: Løbende nulstilling af Ubuntu-indstillinger
Hej Michael,
og velkommen her i det gode selskab.
Det kan lade sig gøre på flere måder.
En metode kan være at installere det på en CD, og boote på den hver gang.
Jeg mener at den mest rigtige metode er at have en ekstra kopi på disken af de filer, der bliver ændret ved brug,
og lave et start up script, der sletter det indhold, som brugeren har oprettet i brugerens mapper,
og kopierer filer fra den ekstra kopi over i systemet.
Det kan der blive meget sjov ud af at lave.
// Henning
og velkommen her i det gode selskab.
Det kan lade sig gøre på flere måder.
En metode kan være at installere det på en CD, og boote på den hver gang.
Jeg mener at den mest rigtige metode er at have en ekstra kopi på disken af de filer, der bliver ændret ved brug,
og lave et start up script, der sletter det indhold, som brugeren har oprettet i brugerens mapper,
og kopierer filer fra den ekstra kopi over i systemet.
Det kan der blive meget sjov ud af at lave.
// Henning
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Er det ikke nemmere, og ret meget hurtigere, at bruge f.eks. cryptkeeper, til at oprette en krypteret mappe til de personlige filer.
Det med indstillinger kan man vel komme udenom, ved at logge ind som "Gæst". Jeg mener ikke at gæster kan se din opsætning, men jeg skal da lige teste det i løbet af dagen.
Det med indstillinger kan man vel komme udenom, ved at logge ind som "Gæst". Jeg mener ikke at gæster kan se din opsætning, men jeg skal da lige teste det i løbet af dagen.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Du har ikke behov for også at nulstille Ubuntu, da en ikke-priviligeret bruger ikke kan ændre noget som helst i Ubuntu som styresystem.
Det her er ikke Windows.
Da en bruger helt uden administrative rettigheder (kan ikke sudo'e/gksudo'e), og kun kan kan ændre i sine egne filer, nøjes vi ved boot med at slette brugerens mappe i home mappen:
Det gøres sådan her
- I kommandoerne herunder bruger jeg en fiktiv bruger GÆST - du skal naturligvis rette GÆST til det rigtige brugernavn alle de steder hvor ordet GÆST forekommer:
Script koden indsættes før exit 0; på en linie for sig selv i /etc/rc.local filen.
/Lars
Det her er ikke Windows.
Da en bruger helt uden administrative rettigheder (kan ikke sudo'e/gksudo'e), og kun kan kan ændre i sine egne filer, nøjes vi ved boot med at slette brugerens mappe i home mappen:
Det gøres sådan her
- I kommandoerne herunder bruger jeg en fiktiv bruger GÆST - du skal naturligvis rette GÆST til det rigtige brugernavn alle de steder hvor ordet GÆST forekommer:
Kode: Vælg alt
rm -fr /home/GÆST;
mkdir /home/GÆST;
chmod 755 /home/GÆST;
chown GÆST /home/GÆST;
chgrp GÆST /home/GÆST
Script koden indsættes før exit 0; på en linie for sig selv i /etc/rc.local filen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
lath skrev:Script koden indsættes før exit 0; på en linie for sig selv i /etc/rc.local filen.
/Lars
Husk, at hvis filen kun har exit0 i sig, så skal den sikkert have tilladelse, for at køre som et program med chmod +x
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
TitanusEramius skrev:lath skrev:Script koden indsættes før exit 0; på en linie for sig selv i /etc/rc.local filen.
/Lars
Husk, at hvis filen kun har exit0 i sig, så skal den sikkert have tilladelse, for at køre som et program med chmod +x
Kode: Vælg alt
ls -l /etc/rc.local
-rwxr-xr-x 1 root root 306 okt 12 2011 /etc/rc.local
Det er så ikke tilfældet, da execute bits allerede er sat, og jeg har aldrig pillet i indholdet af den fil.
Filen indeholder derfor netop kun en exit 0;.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags