Live-USB med Windows-mappe

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Re: Live-USB med Windows-mappe

Indlæg af eyvind »

En Live USB ubuntu ses som en CD-rom og det booter den på. (tror jeg)

Grunden til at have en live ubuntu og en ekstra FAT 32 partition er at kunne hente data fra en win maskine og så aflevere det til en anden win.
Men det kan man jo også med bare en ekstra FAT32/NTFS stick.

Meeeen jeg foretrækker nu ubuntu 10.04, som er meget nemmere at håndtere, når der skal leges /prøves.

Endelig kan det jo også laves på en USB harddisk, med noget mere plads til alt mulig.
Rigtige mænd tager ikke backup.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

AJenbo skrev:Nu spørg jeg måske dumt, men hvorfor lader i det ikke bare blive med den ene fat32 partition som live installeres på, den kan både Windows og Ubuntu vel læse?

Jeg hader når nogen spørger dumt, for så er det som regel svært at svare klogt :twisted:
Jeg havde nok en normal installation i tankerne :)
Når lejligheden byder sig.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

du skal oprette NTFS-partionene først og ikke fylde pladsen helt ud, men ligge det i venstre side i GPartet
den plads du ikke bruger skal du bagefter oprette fat32-partionen i.
ved at oprette NTFS først bliver den automatisk tildelt sda1 som nok er det der gør at windows ser den.

Det er PRÆCIS sådan jeg har gjort på nr 2 billede, men jeg kan altså ikke se nogen steder hvor man kan vælge / eller andet, det er kun når man installere systemet man får dette valg, som sker under installationen.

Se her hvordan jeg gør: http://youtu.be/ehO1owllXXs

Nu spørg jeg måske dumt, men hvorfor lader i det ikke bare blive med den ene fat32 partition som live installeres på, den kan både Windows og Ubuntu vel læse?

Fordi jeg gerne vil have en lagerplads der kan rumme større filer end 2Gb kun, det kan FAT32 ikke, derfor NTFS.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

FAT32 kan rummer filer op til 4GB.

Man skulle kunne tilgå usb-en ved at skrive når man køre live.

Kode: Vælg alt

sudo mount -o remount,rw /cdrom
eyvind

Indlæg af eyvind »

FAT32 kan indeholde op til 4 GB filer.

Når du har startet ubuntu op og vil installere, spørger den om du vil bruge hele harddisken (USB stick)
Du har mulighed for at vælge "noget andet".
"noget andet" giver dig kontrol over hvad partitionerne skal bruges til.
Og i det patitionsbillede får du andre muligheder end med gparted.

Selve ubuntu skal for at kunne starte have denne markering / (bootable tror jeg nok)
Her kan du også vælge filsystem for ubuntu ( ext4 eller ext3 elller............)
I samme billede skal du så også lave en swappartition.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Nu spørg jeg måske dumt, men hvorfor lader i det ikke bare blive med den ene fat32 partition som live installeres på, den kan både Windows og Ubuntu vel læse?

hmm??? om det er godt? man får en stor mappe med en ubuntu-mapperne tilgængelige og en wubi-install der siger der ingen disk er i drevet hvis man prøver at installere, men den kan vel ændres?
Brugeravatar
Kurt Christensen

Det er PRÆCIS sådan jeg har gjort på nr 2 billede, men jeg kan altså ikke se nogen steder hvor man kan vælge / eller andet, det er kun når man installere systemet man får dette valg, som sker under installationen.

Se her hvordan jeg gør: http://youtu.be/ehO1owllXXs

nej det er ikke præcis magen til. du skal oprette nfts først og krympe venstre side i gpartet inden du trykker opret, så den næste partion kan lægges til venstre for nfst-partionen set på gpartet-billedet.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:FAT32 kan rummer filer op til 4GB.

Man skulle kunne tilgå usb-en ved at skrive når man køre live.

Kode: Vælg alt

sudo mount -o remount,rw /cdrom

Nå ok, mente det var 2! :-) Men filer over 4Gb er også gode at have! :-)
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

nej det er ikke præcis magen til. du skal oprette nfts først og krympe venstre side i gpartet inden du trykker opret, så den næste partion kan lægges til venstre for nfst-partionen set på gpartet-billedet.

Forstår altså ikke hvad du mener? :-) Når jeg kigger på dit billede, så ser det da ens ud, og jeg ANER ikke hvor du finder denne mulighed for at vælge "/", så vidt jeg ser, findes den slet ikke her overhovedet.
Spotten

Indlæg af Spotten »

1: Fra blank USB-memory stik oprettes fra Ubuntu i GParted en ntfs-partion liggende til højre i ønskede størrelse ( der sættes ingen "/" i nogen af partionerne)
2: Stadig i Gparted oprettes på den tomme plads til venstre en fat32-partion (skal være fat32 for at Disk Creator vælger denne i 12.04)
3: Disk Creator startes og den ISO man vil have vælges,tjek om placeringen er rigtig(10.10) (jeg satte mappen til gem filer og opsætning på 2.5Gb?)
4: Tryk på udfør .....Vupti, et live-opstart og memory stik i et der virker i både Ubuntu og Windows.

Forstår altså ikke helt hvad du mener? Kan du forklare det lidt anderledes måske?

Når du siger man skal oprette en partition for enden af den anden, så gætter jeg på du bruger knappen "RESIZE"?

Det med venstre og højre giver ingen mening for mig, når jeg kigger på dit billede og mit eget, er de så vidt jeg kan se identiske, bortset fra vi har valgt forskellige størrelser, du har en NTFS på ca 20 GB og en FAT32 til Ubuntu på 10Gb ca, og min pen virker også fint både i Ubuntu og Windows, vel og mærke KUN som LIVE-CD, ingen NTFS partitioner fundet under Windows med pen sat til, eller jo, men ingen brugbare partitioner.
eyvind

Indlæg af eyvind »

nu vil jeg prøve at følge den anvisning................måske med billeder. :)
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg har lige prøvet at følge den selvom jeg synes der mangler en hel del informationer.

Jeg havner med et resultat der ser sådan her ud pt:

Billede
Brugeravatar
Kurt Christensen

Spotten skrev:
1: Fra blank USB-memory stik oprettes fra Ubuntu i GParted en ntfs-partion liggende til højre i ønskede størrelse ( der sættes ingen "/" i nogen af partionerne)
2: Stadig i Gparted oprettes på den tomme plads til venstre en fat32-partion (skal være fat32 for at Disk Creator vælger denne i 12.04)
3: Disk Creator startes og den ISO man vil have vælges,tjek om placeringen er rigtig(10.10) (jeg satte mappen til gem filer og opsætning på 2.5Gb?)
4: Tryk på udfør .....Vupti, et live-opstart og memory stik i et der virker i både Ubuntu og Windows.

Forstår altså ikke helt hvad du mener? Kan du forklare det lidt anderledes måske?

Når du siger man skal oprette en partition for enden af den anden, så gætter jeg på du bruger knappen "RESIZE"?

Det med venstre og højre giver ingen mening for mig, når jeg kigger på dit billede og mit eget, er de så vidt jeg kan se identiske, bortset fra vi har valgt forskellige størrelser, du har en NTFS på ca 20 GB og en FAT32 til Ubuntu på 10Gb ca, og min pen virker også fint både i Ubuntu og Windows, vel og mærke KUN som LIVE-CD, ingen NTFS partitioner fundet under Windows med pen sat til, eller jo, men ingen brugbare partitioner.

nej jeg bruger ikke knappen resize men bestemmer ntfs-partionens som mindre end den plads der er til rådig inden jeg trykker på fluebenet
Brugeravatar
Kurt Christensen

Spotten skrev:Jeg har lige prøvet at følge den selvom jeg synes der mangler en hel del informationer.

Jeg havner med et resultat der ser sådan her ud pt:

Billede

umiddelbart ser det rigtig ud
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det vil sige, at den partition med Ubuntu skal ende med at hedde "2" og ikke "1", så vidt jeg kan se, er det den eneste forskel?

Jeg tester denne på Windows senere, det kunne jo være det virkede! :-)