Lidt baggrund
apache2 har to grundlæggende forskellige moduler der kan servere indhold: prefork og worker.
prefork starter en ny process til hver klient der forbinder, alt imens worker er multi-threaded. Det betyder at worker kun bruger nogle få processer (helt ned til 1), og så servere indhold ved at oprette en thread til hver klient. Ydelsesforskellen imellem de to, er rapporteret ret bredt, men worker skulle være hurtigst, og ikke bare med nogle få procent, men under nogen forhold med helt op til 100%. Selvsagt ville jeg foretrække worker.
Men men. I Ubuntu har man vurderet at libapache2-mod-php5 ikke understøtter threading ordentligt, og dermed udelukket den fra at være installeret sammen med worker. Det vil sige, at man (åbenbart) er tvunget til at bruge noget fastCGI bras, som jeg hverken kan eller vil bruge tid på., fordi opsætningen bliver utrolig kompleks i forhold til libapache2-mod-php5.
På den anden side er jeg ikke sikker på at serveren kan "nøjes" med prefork, så jeg er nød til at bruge worker. Og php5 er et krav, og kan ikke undværes.
Det ser ud til at ændringen i pakkerne blev lavet imellem 11.04 og 11.10, så 10.04 er ikke berørt.
Der skulle vel ikke være en blandt forummets besøgende, som har rodet rundt med det her, og kender en god løsning? Som sagt har jeg læst mindst 10 guides om fastCGI, men når linier skal rettes i /etc/apache2/mods-*/, så er det ikke en god løsning (i min mening). I princippet kunne jeg vel bare bygge ud fra kilden, men så hænger jeg selv på opdateringerne... (heller ikke optimalt
![Blink ;)](./images/smilies/ubuntu/icon_wink.png)