Live-USB med Windows-mappe

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Se usb-mappe på windows

Indlæg af Spotten »

eyvind skrev:
Jeg ville gerne have en USB med Ubuntu installeret som på en harddisk, hvor den kan det samme fuldt ud, men jeg ville også gerne have en partition der kan læses af Windows, FAT32 sådan at man kan smide wubi.exe og ubuntu-12.04-desktop-i386.iso på denne så man kan tilgå det fra Windows og dermed installere Ubuntu, enten side om side med sit Windows, eller blot Ubuntu.

Det er netop sådan en jeg lige har lavet.

Inde i windows kan du kun køre ubuntu med wubi eller som min windows også har > virtualbox med ubuntu (Zorin)

ubuntu i virtualbox er ikke så godt hos mig, da da den ikke kan fylde skærmen ud.

Ubuntu ved siden af windows skal bootes op og laves med en ubuntu CD eller pendrive (stick)

Kan man også lave den så den kan bruges som LIVE-CD også? Måske en yderligere installation af Ubuntu, blot som LIVE, på en anden partition, så man i alt har 3 partitioner, en med ren ubuntu, en med LIVE ubuntu, og en FAT32 til Windows?
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

hvordan vil du få boot(som skal bruges til din ubuntu) til at finde live-ubuntu også?
Når lejligheden byder sig.
Spotten

Indlæg af Spotten »

How to be me skrev:hvordan vil du få boot(som skal bruges til din ubuntu) til at finde live-ubuntu også?

Aner det ikke, tænkte bare på om det mon kunne lade sig gøre! :-)
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Kan man også lave den så den kan bruges som LIVE-CD også? Måske en yderligere installation af Ubuntu, blot som LIVE, på en anden partition, så man i alt har 3 partitioner, en med ren ubuntu, en med LIVE ubuntu, og en FAT32 til Windows?

Jeg ved det ikke, men tror det ikke.
USB Live virker næsten som en CD Live med den forskel at USB Live kan ændre og gemme, og stadig fungere som en Live CD.
Går du igang med at prøve så lav FAT 32 partitionen først og brug gparted til at mindske den ud til højre.
Du bør ikke have den indbyggede harddisk siddende under forsøget med istall af ubuntu.

Går der fniddder i partitions-tabellen, kan det som regel rettes op med at slette med gparted og så formatere i windowsmiljø med diskhåndtering.

Husk at kigge på størrelser inden du sletter partitioner, hvis de altså ikke er navngivet så du ved hvad der er hvad.

Ps. Jeg har en lille ubuntu pendrive / memorystick som kun bruges til bankbesøg og indkøb på nettet. 8-)
Rigtige mænd tager ikke backup.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Tror heller ikke det er muligt! Vejen frem er nok en USB LIVE med persistens data, som jeg også har lavet nu, men den driller mig stadig, jeg får lov at hente enkelte ting som den også gemmer, men prøver jeg f.eks at få installeret Ubuntu-rescue-remix-tools, så kommer den med en stribe af fejl.

http://ubuntu-rescue-remix.org/Version12-04

Disse 2 går rent ind uden problemer:

sudo add-apt-repository ppa:arzajac/ppa
sudo add-apt-repository ppa:scott-dwyer/ddrutility

Når jeg så skriver:

sudo apt-get install ubuntu-rescue-remix-tools, og den svarer:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install ubuntu-rescue-remix-tools
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Nogle pakker kunne ikke installeres. Det kan betyde at du har ønsket
en umulig situation eller bruger den ustabile distribution, hvor enkelte
pakker endnu ikke er lavet eller gjort tilgængelige.
Følgende oplysninger kan hjælpe dig med at klare situationen:

Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
ubuntu-rescue-remix-tools : Afhængigheder: ntfsprogs men den kan ikke installeres
Afhængigheder: gphotofs men den kan ikke installeres
Afhængigheder: testdisk men den kan ikke installeres
Afhængigheder: dares men den kan ikke installeres
Afhængigheder: chntpw men den kan ikke installeres
Afhængigheder: foremost men den kan ikke installeres
Afhængigheder: gddrescue men den kan ikke installeres
Afhængigheder: sleuthkit men den kan ikke installeres
Afhængigheder: autopsy men den kan ikke installeres
Afhængigheder: magicrescue men den kan ikke installeres
Afhængigheder: jhead men den kan ikke installeres
Afhængigheder: scalpel men den kan ikke installeres
Afhængigheder: gnu-fdisk men den kan ikke installeres
Afhængigheder: partimage men den kan ikke installeres
Afhængigheder: aoetools men den kan ikke installeres
Afhængigheder: array-info men den kan ikke installeres
Afhængigheder: ext3grep men den kan ikke installeres
Afhængigheder: gptsync men den kan ikke installeres
Afhængigheder: scrounge-ntfs men den kan ikke installeres
Afhængigheder: dump men den kan ikke installeres
Afhængigheder: clamav-unofficial-sigs men den kan ikke installeres
Afhængigheder: ddrutility men den bliver ikke installeret
E: Kunne ikke korrigere problemerne, da du har tilbageholdt ødelagte pakker.
ubuntu@ubuntu:~$

Har lavet 4GB som persistens data, så forstår ikke den ikke vil dette.

P.s Har ingen Windows maskine og vil aldrig bruge Windows diskhåndtering til at pusle med diske, det har jeg oplevet ALT for mange dårlige ting med, bruger udelukket Gparted til dette, og jeg har altid alle diske sat til selvom jeg godt ved det er risikabelt hvis man laver en fejl, men tjekker alt 10 gange så jeg er 100% på jeg ikke har lavet rav i den, og det virker også efter hensigten, mangler bare disse pakker den ikke vil være med til, så er min USB pen kørerende! :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

SIkre dig at du har de nødvendige softwareaktiver aktiveret, ikke alle er aktiveret som standart på live disken.

Det kan godt lade sig gøre at have en rigtig installation samt live på samme usb, men det kræver man sætter grub op til at chainloade live udgaven. Måske opdagere den selv partitionen, men jeg vil ikke love noget.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:SIkre dig at du har de nødvendige softwareaktiver aktiveret, ikke alle er aktiveret som standart på live disken.

Det kan godt lade sig gøre at have en rigtig installation samt live på samme usb, men det kræver man sætter grub op til at chainloade live udgaven. Måske opdagere den selv partitionen, men jeg vil ikke love noget.

Ok, hvordan ved jeg om jeg har de rigtige sofwarekanaler installeret?

Jeg har tjekket, men der er jo bare tomt i feltet, og jeg kan ikke huske hvad der skal stå! :-)

Der er dog den ene jeg tilføjede for at få ubuntu-rescue-remix-tools ind.

Kan desværre ikke smide billede op da hverken flash eller java virker heller.

Droppede idéen med at have både LIVE og en normal installation på den, ville blot have muligheden for at installere systemet under Windows f.eks, men det har man jo allerede på LIVE-CD`en.

Bemærker en stor forskel på om man bruger UNetbootin eller USB Disc Creator, med UNetbootin, får man også memtest86 og de andre ting, men med USB Disc Creator, får man kun muligheden "Prøv Ubuntu, Installér Ubuntu", ingen memtest86 eller andet godt, det er væk i denne udgave, hvilket irritere mig lidt da jeg gerne vil have så mange værktøjer som muligt på denne, som er derfor jeg prøver at lave en Ubuntu live med Ubuntu-rescue-remix-tools! :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Softwarecenter->rediger->softwarekilder->anden software

Du skal hverken bruge flash elle java for a uploade billeder.

Er memetest+ der ikke hvis du afbryder opstarten ved handikap ikonent lige som på cd'en? Jeg har ikke testet en 12.04, men alle forgående har det fungeret som på den normale cd for mig.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Softwarecenter->rediger->softwarekilder->anden software

Du skal hverken bruge flash elle java for a uploade billeder.

Er memetest+ der ikke hvis du afbryder opstarten ved handikap ikonent lige som på cd'en? Jeg har ikke testet en 12.04, men alle forgående har det fungeret som på den normale cd for mig.

Ok, hvis jeg gik på photobucket.com, skulle jeg installere flash skrev den, men har fundet ud af det nu.

Jeg har ikke prøvet at trykke på den handicap knap, men prøver da lige og vender tilbage.

Kopierede link til softwarekilde fra min installerede Ubuntu hvor alt virker, og smed den ind på LIVE USB og nu virker det med denne ubuntu-rescue-remix-tools, men skal lige boote og se hvilke muligheder jeg får denne gang, ellers skifter jeg og bruger UNetbootin til at lave denne pen med.

Men tak for hjælpen, vender lige tilbage.

Prøver lige at få den på dansk overalt først! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå, det virker ved at trykke tabulator mens det handicapikon vises (havde ingen mus dér), men der er samme valg som med UNetbootin, dog virker det som om det booter meget langsommere når denne USB pen er lavet med USB Disc Creator, hvor den virker hurtigere med UNetbootin, ellers er det bare mig! :-)

Der var dog ingen værktøjer i denne menu før systemet loades, som jeg lidt havde håbet på, men de ligger i systemet, f.eks testdisk og photorec, så det er jo fint nok.

Kan ikke lige finde ud af hvordan man får hele systemet frem på dansk, kan se den danske sprogpakke er installeret og så vidt jeg kan se er den også slået til i systemet, men selvom jeg genstarter står det stadig på engelsk rigtigt mange steder.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg skal ikke udtaler mig om hvan andre sider, men udk kræver ikke flash, og det er der sikkert også andre der heller ikke gør.

Kan der være at den ekstra start tid er den tid den viser handikap skærmen.

Skiftning af sprog er en af de begrænsninger der er ved live.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Jeg skal ikke udtaler mig om hvan andre sider, men udk kræver ikke flash, og det er der sikkert også andre der heller ikke gør.

Kan der være at den ekstra start tid er den tid den viser handikap skærmen.

Skiftning af sprog er en af de begrænsninger der er ved live.

Udk? Er dette en upload site? Fandt ikke umiddelbart noget på google.

Uanset om jeg trykket TAB med det samme og får skærmen frem, så er den lige lidt længere om at boote når den er lavet med USB Disc Creator, så lavede den om med UNetbootin igen og det virker fint.

Udover man ikke kan skifte sprog, kan det så passe man heller ikke kan opdatere systemet, kernel osv?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

udk = ubuntudanmark.dk

Ja det er ikke alt der kan opgraderes. Så den vil sakke lidt bagefter med sikkerheden.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Opsummering

(måske det er nødvendig at formatere USB-en i windows til fat32 for at det virker og kan ses på windows bagefter?)

Man starter med at formatere USB-stikket med GPartet til ntfs
fortsætter med GPartet og oprettet plads til sin Ubuntu med en fat32 i startet af USB-stikket

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Så kan man vælge at lave en live-install, det gjorde jeg og fandt denne med dansk sprog http://releases.ubuntu.com/11.10/ubuntu-11.10-desktop-i386.iso
den downloader man så den ligger som ISO på maskinen

Så startet man "oprettelse af startdisk-programmet" den skulle så gerne finde de ISO-er automatisk du har downloadet og foreslå også automatisk det rigtige sted at oprette denne. Hvis det ser rigtig ud er det så bare at trykke på "udfør-knappen" og vupti, et multibrugbart USB-stik. 8-)
Senest rettet af Kurt Christensen 6. jun 2012, 19:40, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Det der mærkat "toolbar ved jeg ikke hvor kom fra eller om det skal være der?

NB
dette indlæg og det forrige er lavet fra min USB-installation 8-)