Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg havde en extern Hdd med 2 TB backup. Da den blev brugt på både Ubuntu og Win7, fik jeg den ide, at en diskdefragmentering ville være en god ting at gøre. Jeg smed Hdd'en på Win, og brugte det indbyggede program til formålet. Resultatet var at Win7 smadrede hele filsystem (NFTS), så alle 2 TB data var tabt. Selv ikke over Ubuntu kunne jeg sparke liv i den, så det endte med at jeg lavede en helt ny backup i stedet for.

Man kan diskutere om det er en fejl40, men efter 4 år herinde, burde jeg være klogere, end at stole på at Win kan passe på en backup :twisted:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
gaffa

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af gaffa »

Jeg brugte rm -rf * uden at checke at jeg var i den rigtige mappe. Det viste sig så at jeg var i roden af systemet :/. Der lærte jeg hvorfor det kraftigt anbefales at bruge den fulde sti når man bruger rm -rf, men jeg grinede af min egen dumhed og installerede distributionen igen (Redhat eller Gentoo tror jeg).. det havde jeg alligevel gjort så mange gange i løbet af den uge at jeg ikke fik afleveret min historie opgave. Jeg havde jo lige opdaget Linux, men det var ikke en god nok undskyldning sagde han :D
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

Det er vist også en klassiker :)
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af birthe »

Jeg har lavet mange fejl helt bevidst og lærte om systemer på den såkaldt hårde måde. I sin tid var der nogle udmærkede "KnowWare" hæfter, bl.a. "Brug din PC optimalt" og flere andre. I hæfterne stod der, at man skulle have en kyndig ved siden af sig, når man foretog sig visse ting (husker ikke længere hvilke), men jeg kendte ingen kyndige personer. Hæfterne beskrev hvad man absolut ikke skulle gøre, for så ville der ske "det og det". Men heldigvis beskrev de også, hvad man så efterfølgende kunne gøre for at rette op på systemet. Så helt bevidst gjorde jeg det, man absolut ikke skulle gøre, og det har faktisk bevirket, at jeg ikke er så bange for at sidde med en sort skærm, for jeg vidste jo hvordan jeg kunne re-etablere og/eller re-installere, uden at noget gik itu :)

Men det var ikke bevidst, dengang jeg jeg satte nogle små sorte RAM-klodser forkert i, og det osede og røg i hele huset - grafikkortet var brændt af - øv - øv. Så måtte jeg have et nyt.

Min største "fejl" er nok, at jeg ikke gider sidde og skrive op, hvad jeg foretager af ændringer, mener bestemt at jeg har det hele i baghovedet og kan huske det - men det smutter altså engang imellem :o

Men forleden begik jeg den hidtil største bommert - ØV! Har en Pentium med 128MB RAM (og en TURBO knap som jeg ikke aner, hvad man bruger til), som jeg fik af en bekendt for 5-6 år siden (samlede på aflagte pc'ere dengang). Den kørte glimrende, men jeg ville ikke have den officepakke, der lå i computeren, så jeg forsøgte at afinstallere den med "reg-clean". Det tog laaang, laaang tid og da den var næsten færdig, troede jeg faktisk at den var gået i stå, så jeg trykkede igen igen på TURBO, men der skete ikke noget - og SÅ lavede jeg fejl 40 - jeg afbrød afinstallationen.
Da jeg startede maskinen op igen og igen, startede scandisk og stoppede hver gang ved 85% og ville reparere, men kunne ikke, for der manglede jo noget. Så jeg formaterede drevet, så jeg kan re-installere Win98SE på den - men jeg er i tvivl om det går, for jeg har jo ikke den software til bundkortet (Asus), som fulgte med fra producenten, og den er ret vigtig på de gamle maskiner. Jeg skrev jo ikke noget op, men husker noget med ALI og S3-Virge (grafikkortet). Hvis jeg ikke kan starte, kan jeg bruge harddisken i en AMD K6'er, og så køre på den i stedet for - værre er det ikke ;)
Windows tør jeg "pille ved", men ikke Ubuntu/Linux.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

Det er næsten ironisk at pille mere ved Windows end Linux da det ene er lukket og det andet åbent :)

Turbo knappen er til at skifte klok frekvens på CPU (frem til 386) eller slå cache til/fra (pentium). Dens genialitet lå i at mange spil dengang bare var skrevet til at køre med CPU hastigheden så med en hurtig CPU ville et gammelt spil køre alt for hurtigt.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Den værste fejl 40 jeg har lavet kostede et nyt bundkort, en ny cpu og en ny harddisk.

Det var for nogle få år siden hvor jeg havde skiftet cpu på en computer, og ville starte op bagefter, hvor jeg så liiiiiige havde glemt at sætte kølerens stik i... der gik 10 sekunder, så var både bundkort, cpu og harddisk brændt helt af :?
Hilsen Kenny
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Spotten »

Puha, jeg har sgu lavet en hel del efterhånden da jeg er en pilfinger siges dér.

Jeg har for nyligt fået ny maskine og har jo så bare sat alt til, inklusiv min USB backup med 1000GB data knapt som 15.000 billeder, en helvedes masse musik og en helvedes masse personlige dokumenter og ting man skulle huske til en anden god gang, dvs. flere års arbejde da jeg elsker at rode med computer, og da jeg så skal vælge hvor den skal installere har jeg ikke bemærket den stod på min USB disk hvor den skulle stå på mit nye SSD, og der kom så en "fatal_error" pludselig og jeg undrede mig lidt da det lignede den havde forsøgt at installere systemet på min USB disk!! :-D

Nå, jeg fik så stoppet det den havde gang i selvom jeg var igang med installationen og tog så USB fra og sikrede mig den stod på mit SSD i opstartslæser-feltet, og så fik jeg det ind, men til min store frygt var alt min dejlige data nu erstattet med et fejlinstalleret system, SHIT HAPPENS!! ;-)

Nå, en anden en jeg oplevede før jeg samlede denne maskine da jeg skulle hjem og rense min maskine i en lidt stresset tilstand, og efter jeg havde renset blæser på CPU osv. grundigt med pensel og støvsuger, så starter jeg jo glad maskinen op, går i gang med at brænde en ny version af Ubuntu jeg skulle prøve, og midt i brændingen lukkede maskinen bare brat, og det har jeg aldrig oplevet i Ubuntu før, kun i Windows, så det undrede mig og jeg tænder jo bare maskinen igen selvom det nok havde været bedst at tjekke om alt var sat korrekt før jeg prøvede igen, og den lukkede så igen inden jeg nåede loginskærmen, og jeg var SÅ dum at jeg jo bare tvang den op igen, og den lukkede så for tredje gang før jeg tænke "hmm, der er noget galt her".. Jeg åbner maskinen og ser så kablet til CPU blæseren har viklet sig ind i selve blæseren og derfor tvunget den i stop, og desuden er der pænt varmt derinde da jeg åbner kabinettet.

Nå men tror faktisk den ikke havde været død hvis jeg ikke havde fortsat her:

Jeg tager så hele skidtet ud og prøver at få denne ledning ud da jeg ikke kan få den ud mens den sidder på CPU, det lykkedes også, men da jeg så har renset CPU og køler for gammel kølepasta, har jeg så ikke noget på lager selvom jeg var sikker på jeg havde MASSER! :-P Ned og hente noget nyt ,og efterfølgende samle skidtet igen, bemærker godt det virker som om køleren går unormalt stramt i bundkortet, men presser bare til, starter maskinen op, og nogle dioder i bundkortet indikere at CPU er død!? WHAT! Jeg bestiller så en ny processor og får den hjem og sætter denne i, men den siger sgu stadig CPU er død ifølge bundkortet.. HMM. Jeg skiller så skidtet igen og finder ud af jeg har smadret ben i bundkortet, hele den ene side er lagt HELT ned! :-S Nå men jeg forsøger uden held at få rettet disse små sataner ud (UMULIGT) :-D og jeg bestiller så et nyt bundkort til min nye processor, MEN da jeg så samler den, viser det sig efter en MASSE arbejde med fejltesting da den ikke starter op, at bundkortet er dødt ved ankomst, og til den tid er det udgået og fåes ikke mere, så der måtte jeg så opgradere HELE maskinen, minus GFX til den maskine jeg sidder med nu.

Jeg har også engang lavet en hjemmelavet blæserstyring (med samlemuffer og sådan), ;-) den skulle jeg også lige rense i en stress-tilstand og ender med at få samlet den forkert da jeg tænder maskinen og får svitses ALLE enheder på 12V kanalen! :-D HOV!

Ja, har haft en del maskiner efterhånden! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:Nå, en anden en jeg oplevede før jeg samlede denne maskine da jeg skulle hjem og rense min maskine i en lidt stresset tilstand, og efter jeg havde renset blæser på CPU osv. grundigt med pensel og støvsuger, så starter jeg jo glad maskinen op, går i gang med at brænde en ny version af Ubuntu jeg skulle prøve, og midt i brændingen lukkede maskinen bare brat, og det har jeg aldrig oplevet i Ubuntu før, kun i Windows, så det undrede mig og jeg tænder jo bare maskinen igen selvom det nok havde været bedst at tjekke om alt var sat korrekt før jeg prøvede igen, og den lukkede så igen inden jeg nåede loginskærmen, og jeg var SÅ dum at jeg jo bare tvang den op igen, og den lukkede så for tredje gang før jeg tænke "hmm, der er noget galt her".. Jeg åbner maskinen og ser så kablet til CPU blæseren har viklet sig ind i selve blæseren og derfor tvunget den i stop, og desuden er der pænt varmt derinde da jeg åbner kabinettet.

Nå men tror faktisk den ikke havde været død hvis jeg ikke havde fortsat her:

Jeg tager så hele skidtet ud og prøver at få denne ledning ud da jeg ikke kan få den ud mens den sidder på CPU, det lykkedes også, men da jeg så har renset CPU og køler for gammel kølepasta, har jeg så ikke noget på lager selvom jeg var sikker på jeg havde MASSER! :-P Ned og hente noget nyt ,og efterfølgende samle skidtet igen, bemærker godt det virker som om køleren går unormalt stramt i bundkortet, men presser bare til, starter maskinen op, og nogle dioder i bundkortet indikere at CPU er død!? WHAT! Jeg bestiller så en ny processor og får den hjem og sætter denne i, men den siger sgu stadig CPU er død ifølge bundkortet.. HMM. Jeg skiller så skidtet igen og finder ud af jeg har smadret ben i bundkortet, hele den ene side er lagt HELT ned! :-S Nå men jeg forsøger uden held at få rettet disse små sataner ud (UMULIGT) :-D og jeg bestiller så et nyt bundkort til min nye processor, MEN da jeg så samler den, viser det sig efter en MASSE arbejde med fejltesting da den ikke starter op, at bundkortet er dødt ved ankomst, og til den tid er det udgået og fåes ikke mere, så der måtte jeg så opgradere HELE maskinen, minus GFX til den maskine jeg sidder med nu.

Det er nok den største serie jeg har hørt om :)
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Spotten »

Hehe! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Claus Henriksen »

gaffa skrev:Jeg brugte rm -rf * uden at checke at jeg var i den rigtige mappe. Det viste sig så at jeg var i roden af systemet :/. Der lærte jeg hvorfor det kraftigt anbefales at bruge den fulde sti når man bruger rm -rf, men jeg grinede af min egen dumhed og installerede distributionen igen (Redhat eller Gentoo tror jeg).. det havde jeg alligevel gjort så mange gange i løbet af den uge at jeg ikke fik afleveret min historie opgave. Jeg havde jo lige opdaget Linux, men det var ikke en god nok undskyldning sagde han :D

Jeg får altid koldsved i hænderne efter at have tastet rm -rf som root. En slags naturlig advarselslampe bygget op af adskillige fejl 42.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg lavede lige en af de morsomme (ikke den største fejl40, men sjov alligevel) - For et stykke tid siden ville jeg ville slette pakken "thunderbird", som jeg ikke bruger, og i stedet for at ordne det via Softwarecenter, fyrede jeg følgende af i Terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge -y thunderbird

Jeg skulle så ikke have brugt "-y", for sletningen af "thunderbird" hev lige 254 andre pakker med i faldet, hvoraf mange af dem var pakker, som jeg helt sikkert ved skulle beholdes. Da jeg havde brugt "-y", havde jeg ingen mulighed for at nå at afbryde ("-y" siger at man bekræfter valget på forhånd), så resultatet blev at jeg måtte kigge på listen, som Terminalen var kommet med, og installere dem igen bagefter.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Jimmyfj »

Den største fejl 40??

Hmm. Tror nok det var at stille mig tilfreds med Windows i mange år.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jimmyfj skrev:Den største fejl 40??

Hmm. Tror nok det var at stille mig tilfreds med Windows i mange år.

Hehe... det må da være en udefineret fejl... præcis som de fleste Windows-fejl :P
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

Tilgengæld er det nok en af de mest udbrede :)
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:Tilgengæld er det nok en af de mest udbrede :)

De udefinerede fejl eller Windows? :lol:
Hilsen Kenny