Hvordan sætter man standardprogram i 12.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
sdp

Hvordan sætter man standardprogram i 12.04

Indlæg af sdp »

Jeg ønsker at sætte Adobe Reader som standardprogram til åbning af pdf-filer. Nu ved jeg godt, at der her i forummet er en del, som mener, at jeg skal droppe Adobe Reader. Men spørgsmålet rækker videre en blot til dette program.

Hvis jeg højreklikker på en pdf-fil, er Adobe Reader én af mulighederne (nummer to af tre på listen). Hvis jeg så vælger Egenskaber og fanebladet Åbn med, ses at Dokumentfremviser er standardprogram og under Anbefalede programmer står kun GIMP (Adobe Reader mangler). Ved tryk på Vis andre programmer bringes en lang liste frem. Men Adobe Reader er ikke på listen! Og hvad gør man så?

Svend Daugaard Pedersen
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan sætter man standardprogram i 12.04

Indlæg af Stra »

Ja den er lidt tricky, men tryk win-tasten og skriv "detaljer" . I det program kan du ændre standardprogrammer.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Hvis du bruger Windows Adobe, så skal du bruge Wine for at kunne afvikle det, det er jo et Windows program.

Der ligger evince, dokumentfremviser i systemet, så du kan nemt åbne dine PDF's med denne.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:Hvis du bruger Windows Adobe, så skal du bruge Wine for at kunne afvikle det, det er jo et Windows program.

Adobe Reader 9 er i partner akrivet i fuld Linux udgave.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:
Spotten skrev:Hvis du bruger Windows Adobe, så skal du bruge Wine for at kunne afvikle det, det er jo et Windows program.

Adobe Reader 9 er i partner akrivet i fuld Linux udgave.

Er det ikke blot flash?
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
Spotten

Indlæg af Spotten »

Trykker man på win tasten og skriver Adobe, er der da intet?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

[apt=acroread]Adobe Reader[/apt], hvis ikke den virker har du ikke aktiveret partner arkivet.
sdp

Indlæg af sdp »

Tak for de mange svar. Desværre løser ingen af dem mit problem. Lad mig kommentere nogle af svarene

win-tasten og programmet "detaljer" hjælper ikke. Man kan her sætte standardprogrammer for Web, Post, Kalender, Musik, Film og Billeder. Men ikke pdf-filer.

Det er en Linux-udgave af Adobe Reader (hentet fra Adobes hjemmeside). Ikke windows.

Hvis man trykker man på win tasten og skriver Adobe, komme Adobe Reader frem

Jeg forstår ikke helt AJenbo's svar. Adobe Reader virker. Jeg kan, som jeg skrev, vælge den ved højreklik. Jeg kan blot ikke sætte den som standardprogram.

Svend Daugaard Pedersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det var måske ikke så tydeligt, men det var ment som et svar til Spotten. Det er dog generelt en bedre ide at installere programmer fra softwarecenteret end at hente dem fra forskellige hjemmesider da de bliver installeret korrekt og holdt opdateret automatisk.

Faktisk tror jeg let problemet kunne ligge i at du har lagt programmet ind manuelt og det der ved ikke er blevet installeret korrekt så det ikke bliver taget med som en mulighed til at åbne PDF filer, så prøv lige at fjerne den du har hentet og installere det fra softwarecentert (se mit link) i stedet.

Der har forresten lige været et emne om at associere programmer med filtyer, https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=16142 måske kan du finde en løsning der.
sdp

Indlæg af sdp »

Det lyder rimeligt, at det nok er bedst at installere via standard-kilder. Jeg har derfor prøvet at installere Adobe Reader v.hj.a. dit link. Men den kan ikke finde acroread. Jeg mener, at jeg har aktiveret partner arkivet (i Ubuntu Software Center menuen: Redigér->Softwarekilder og fanebladet Anden Software har jeg sat hak ved Canonical-Partnere -- så nu er alle aktiveret).

Jeg er altså ikke nået til installationen. Men jeg kan forestille mig, at der måske vil opstå en konflikt med den allerede installerede Adobe Reader. Hvordan fjernes den? Den er installeret fra en .deb-fil -- faktisk startede Ubuntu Software Center ved dobbeltklik på den.

Svend Daugaard Pedersen
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:[apt=acroread]Adobe Reader[/apt], hvis ikke den virker har du ikke aktiveret partner arkivet.

Selvom jeg skriver Adobe Reader, kommer der intet frem, og jeg har aktivret partner arkivet! :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Spotten skrev:
AJenbo skrev:[apt=acroread]Adobe Reader[/apt], hvis ikke den virker har du ikke aktiveret partner arkivet.

Selvom jeg skriver Adobe Reader, kommer der intet frem, og jeg har aktivret partner arkivet! :-)

Hvis du nu trykkede på det link som Ajenbo lavede i indlægget, ville du få hentet pakken "acroread" installeret ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

sdp skrev:Jeg mener, at jeg har aktiveret partner arkivet (i Ubuntu Software Center menuen: Redigér->Softwarekilder og fanebladet Anden Software har jeg sat hak ved Canonical-Partnere -- så nu er alle aktiveret).

Hvis du er sikker på den er aktiveret så prøv lige at køre følgende kommando og åben linket igen (luk softwarecenteret før du køre kommandoen):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update

For at afinstallere den anden udgave skal du gå i softwarecenteret og finde den installerede pakke, det er måske lettest at vælge installerede og søge blandt dem, eller historik og så finde den efter dato.
Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:
Spotten skrev:

Hvis du nu trykkede på det link som Ajenbo lavede i indlægget, ville du få hentet pakken "acroread" installeret ;)

Ahh, troede den var inde så længe man havde tilføjet arkivet, fandt nemlig intet da jeg søgte på "Adobe" udover plugin til flashen! :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den er der også men jeg tror du skal trykke vis tekniske emner for at se den.