Sprog på USB-stick

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kfj1972

Sprog på USB-stick

Indlæg af kfj1972 »

Hejsa,

Jeg har lige et lille spørgsmål. Jeg prøvede at lægge Ubuntu 12.04 ind på en USB-stick med USB Installer fra Pendrivelinux.com. Det virker fint.

Jeg har så inde i Ubuntu prøvet at ændre sprog fra engelsk til dansk, men af en eller anden grund uden det store held. Derfor vil jeg lige spørge om det overhovedet er muligt at skiftet sproget?

Takker :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sprog på USB-stick

Indlæg af AJenbo »

Hvis du har lavet en Live USB vil der ikke være installeret sprogpakker på den, har du aktiveret vedvarende data på din live disk (ikke alle værktøjer til at lave USB undersøtter dette, men den i Ubuntu gør) vil du muligvis kunne installere dem ved at åbne sprogundersøttelse. Ellers skal du ud i at lave en normal installation på en USB, den mest sikre måde at gøre det på er at fjerne harddisken fra din computer, køre installationen fra en CD eller en anden USB og vælge din nye USB som harddisken der skal installeres på.
Har du ikke mulighed for at fjerne din harddisk skal du sørge for at opstartsindlæseren (bootloader) bliver installeret på USB'en og IKKE din harddisk, ellers vil din computer nok ikke udmildbart starte bagefter.
kfj1972

Indlæg af kfj1972 »

Pludselig er noget af sproget ændret til dansk, men ikke alt.
Kan ikke opdatere, og installere f.eks. Flash. Google Chrome kan hellere ikke lægges ind, men Chromium kom udemærket ind.

Men uanset hvad. Formålet var at kunne boote op på USB-sticken og kunne gå online via en browser på en maskine i kantinen på arbejdespladsen som er "låst" fast, så man kun kan gå ind på E-boks. Til det formål fungere løsningen perfekt - undrede mig bare over at jeg ikke lige kunne tilrette tingene helt som jeg havde lyst til.

Jeps, har også prøvet at opdatere USB-stiken herhjemme uden held.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du vil det får du brug for at lave en normal installation på din USB frem for en live-usb.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

For mig går det bedst ved installation af ubuntu på en USB pendrive / memorystick, når jeg tager den indbyggede harddisk ud først.
Og så starter jeg med at rulle den CD ind som prøve.
Og så installere.
Efter installation skal du hente resten af det danske sprog - med mindre det er ubuntu 12.04 for den gør det selv.
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tidligere udgaver henter også selv sprogpakker hvis du har valgt dansk under installationen og har en internet forbindelse.
kfj1972

Indlæg af kfj1972 »

Ok, nu fik jeg tid til at prøve forfra og med en regulær installation af version 12.04 på en USB-stick. Og det virker perfekt og som om OS var installeret på en normal harddisk - bare væsentlig langsommere.

Bundkortet i min maskine understøtter desværre kun USB 2.0, så forsøger mig også kun med en USB-stick 2.0. Men mon ikke at USB 3.0 vil hjælpe en del på hastigheden og gøre anvendelsen af et medtageligt OS og opsætning på sin USB-stick mere anvendeligt.

Måske kunne sådan en eSATA lignede USB-stick også være en god løsning:
- OCZ THROTTLE ESATA FLASH DRIVE *EOL

Jeg har dog aldrig prøvet/set sådan en i virkeligheden og kunne umiddelbart hellere ikke finde en på EDB Priser, men det er nok mere fordi jeg har søgt på noget forkert.

Dette indlæg er i øvrigt skrevet fra en USB-stick :roll:
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=15809

Ubuntu kan godt drille fra et usb-3-stik, men hvis man ikke opdaterer kernen efter installation ser det ud til at virke
Når lejligheden byder sig.
kfj1972

Indlæg af kfj1972 »

How to be me skrev:https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=15809

Ubuntu kan godt drille fra et usb-3-stik, men hvis man ikke opdaterer kernen efter installation ser det ud til at virke

Hmm, havde ikke lige set den tråd før. Kedeligt :-(
Håber at det bliver løst på et tidspunkt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror vist det er løst i nyere udgaver af kernen, så måske allerede i 12.04, ellers så nok i 12.10.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Jeg tror vist det er løst i nyere udgaver af kernen, så måske allerede i 12.04, ellers så nok i 12.10.

er det et hvis du kan bekræfte? :)

for så vil jeg ny-installere med min nye Ubuntu-cd 8-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har ikke hardware med 3.0
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Har ikke hardware med 3.0

Undskyld jeg tænkte på at den ikke virker med opdateringer på en maskine med kun usb2-udgange
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

kfj1972 skrev:Måske kunne sådan en eSATA lignede USB-stick også være en god løsning:
- OCZ THROTTLE ESATA FLASH DRIVE *EOL

Det nærmeste jeg lige kan finde frem er den her:
http://www.fcomputer.dk/hardware/harddisk/ssd/delock/sata-flash-module-vertical-sata-300-2gb.html