Jeg kan se, at du har fundet og installeret gparted, så det ser rigtigt ud, sådan gør min også.
Jeg er lige ved at skrive en udførlig forklaring...
Den kommer om lidt...
Henning
Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Re: Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk
Start i venstre hjørne Gparted, devices, og vælg den rigtige disk.
Derefter går du til Partition, unmount.
Så er Check punktet aktiveret, vælg det, så dukker det op nederst i gpart vinduet.
Du starter ved at trykke på det grønne flueben under Partition menuen.
Så bliver du spurgt, om du virkelig vil fortsætte...
og tør du det ?
Jeg har en del gode erfaringer og ingen dårlige med det - endnu.
Henning
-
Tusinde tak skal du have - jeg vil prøve dette - dog har jeg fundet et windows program, som faktisk er i stand til læse disken og jeg er nu igang med at kopiere alle filer over på en anden harddisk - ja den eneste harddisk som så er stor nok, er jo så faktisk den harddisk som skulle have startet mit nye gladere Ubuntu liv.
Den må lade livet og blive til en NFTS disk i stedet så jeg kan få reddet min filer - inden jeg evt. eksperimenter videre med Ubuntu (her lærer man det da åbenbart på den hårde måde
Den må lade livet og blive til en NFTS disk i stedet så jeg kan få reddet min filer - inden jeg evt. eksperimenter videre med Ubuntu (her lærer man det da åbenbart på den hårde måde
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
De kommandoer du nævner har ikke forårsaget ulykken men det er jeg næsten helt sikker på du ændrede partitions typen til en rå parition (raw, linux basic etc etc.). Det tilsvarende til at formatere drevet uden at overskrive data. Så ja det var en fejl 40 Du skal så være glad for at du valgte en type som man heller ikke kan skrive til ellers kunne du let have mistet indholdet.
Du kan finde gpart i softwarecenteret. Det vil muligvis kunne gendanne din parition. Du kan også prøve dig med testdisk i terminalen, med den følger også photorec som nok også ville have kunne have læst nogle af filerne på dins disk, den er dog mest beregnet til når det går helt galt.
Normalt er der ingen problemer med at åbne NTFS diske i Ubuntu. Så der må have været noget andet på den disk en en normal NTFS, måske hade du konverteret disken til en Dynaimsk parition i Windows? Disse fungere kun i Windows og er ikke beregnet til normal brug. Der ligger tilsynedladende også en EFI parition på din disk, det er egentlig lidt mystisk hvis der er tale om en usb disk da EFI paritionen er til udvidelser af den morderne BIOS.
Du kan finde gpart i softwarecenteret. Det vil muligvis kunne gendanne din parition. Du kan også prøve dig med testdisk i terminalen, med den følger også photorec som nok også ville have kunne have læst nogle af filerne på dins disk, den er dog mest beregnet til når det går helt galt.
Normalt er der ingen problemer med at åbne NTFS diske i Ubuntu. Så der må have været noget andet på den disk en en normal NTFS, måske hade du konverteret disken til en Dynaimsk parition i Windows? Disse fungere kun i Windows og er ikke beregnet til normal brug. Der ligger tilsynedladende også en EFI parition på din disk, det er egentlig lidt mystisk hvis der er tale om en usb disk da EFI paritionen er til udvidelser af den morderne BIOS.
-
Jeg skylder lige at "lukke af" og takke for hjælpen
Lige inden Ajenbo, skrev sit indlæg, fandt jeg en vejledning, der i sin korthed gik ud på at køre Knoppix fra en USB-stik
Hernæst Testdisk og så fulgte jeg denne vejledning: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step#A_partition_is_still_missing:_Deeper_Search
Efter 2. analyse (dybdeanalyse) kunne programmet sjusse sig frem til hvad det måtte være for en partitionstabel og så fik jeg genskabt den igen - alt virker perfekt
Det var jeg glad for
Lige inden Ajenbo, skrev sit indlæg, fandt jeg en vejledning, der i sin korthed gik ud på at køre Knoppix fra en USB-stik
Hernæst Testdisk og så fulgte jeg denne vejledning: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step#A_partition_is_still_missing:_Deeper_Search
Efter 2. analyse (dybdeanalyse) kunne programmet sjusse sig frem til hvad det måtte være for en partitionstabel og så fik jeg genskabt den igen - alt virker perfekt
Det var jeg glad for
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: [Løst] Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk
Har du forsøgt at lave en ejer-ændring på din USB- disk? Dette gør du på følgende måde: (Selvfølgelig som root)
Eks: "chown -R jimmy:jimmy /dev/sdb"
Efter dette kan du prøve at få gparted til at redde filsystemet på din USB-disk.
Kode: Vælg alt
chown -R brugernavn:brugernavn /dev/navnpådinusbdisk
Kode: Vælg alt
chown -R brugernavn:brugernavn /media/navnpådinusbdisk
Eks: "chown -R jimmy:jimmy /dev/sdb"
Efter dette kan du prøve at få gparted til at redde filsystemet på din USB-disk.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Re: [Løst] Ubuntu har ødelagt min USB-harddisk
Hej jimmi
Jeg ved ikke om vores indlæg overlappede hinanden - men som jeg forsøgte at beskrive, så er harddisken reddet
Jeg ved ikke om vores indlæg overlappede hinanden - men som jeg forsøgte at beskrive, så er harddisken reddet
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
P.s. det er ikke længere nødvendigt at skrive Løse i emnet, det klare forummet selv.