Problem ifm. opdatering

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kristianlybaek

Problem ifm. opdatering

Indlæg af Kristianlybaek »

Hej,

jeg har et problem med at opdatere. Umiddelbart kan jeg ikke opdatere fra medibuntu. Jeg prøvede det nye script, som jeg fandt her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=15521&p=102111&hilit=medibuntu#p102111

Terminalen gav mig bl.a. dette:
"W: GPG-fejl: http://packages.medibuntu.org precise InRelease: Følgende signaturer kunne ikke verificeret, da den offentlige nøgle ikke er tilgængelig: NO_PUBKEY 2EBC26B60C5A2783
W: Kunne ikke hente cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta i386 (20120328)/dists/precise/main/binary-i386/Packages Brug apt-cdrom for at apt kan lære den at kende. apt-get update kan ikke bruges til at tilføje nye cd'er

W: Kunne ikke hente cdrom://Ubuntu 12.04 LTS _Precise Pangolin_ - Beta i386 (20120328)/dists/precise/restricted/binary-i386/Packages Brug apt-cdrom for at apt kan lære den at kende. apt-get update kan ikke bruges til at tilføje nye cd'er

E: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes. De er blevet ignoreret eller de gamle bruges i stedet."

Derudover giver update manager mig dette:
Billede

Jeg har opdateret fra 12.04's beta, men ikke lavet en clean install af 12.04.

Kan I gennemskue mit problem?
Venlig hilsen
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4
gaffa

Re: Problem ifm. opdatering

Indlæg af gaffa »

Hej Kristian,
Som teksten foreslår så kan problemet være at skiven ikke er godkendt af apt og så bliver du nødt til at køre apt-cdrom i terminalen.

Det gør du ved at skrive dette:

Kode: Vælg alt

sudo apt-cdrom -f add

Tilføjelse:
Jeg kan nu se at der står beta ud for skiven og at det derfor ikke er CD du opdaterer fra, ups. GOTO Christian Arvai ;D
Senest rettet af gaffa 9. maj 2012, 23:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Opdateringshåndtering>Opsætning(softwarekilder)>Ubuntu-software . Fjern fluebenet ud for "CD-rom med Ubuntu 12.04 *". Så skulle den første fejl være væk.

Det med Medibuntu kan jeg ikke lige finde ud af, for den kommando du har kørt, er den samme som de pt viser på http://medibuntu.org/repository.php

Prøv at se om du kan tilføje nøglen med:

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com 2EBC26B60C5A2783

og derefter opdatere med:

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Kristianlybaek

Nu spiller det!

Mange tak for hjælpen.
Lenovo Thinkpad T430
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det er godt at du fik det til at virke. Jeg installerede U12 for en anden i går, og jeg skal da lige prøve at se, om Medibuntu (nøglen) gik fejlfrit ind der.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu har jeg tjekket på 3 af de u12-installs, som jeg har lavet, og Medibuntu er korrekt installeret på dem alle. Da det er præcis samme kommando, som du forsøgte dig med, kan problemet næsten kun skyldes en kortvarig fejl på serveren.

Kristianlybaek

Ok, det kan også være, jeg har installeret Medibuntu med den gamle kommando, da jeg gjorde det i betaudgaven. Men jeg har siden forsøgt med den nye for at få det til at funge.
Lenovo Thinkpad T430