kan ikke logge ind på ubuntu 12.04
-
- IRC nickname: Onkel
kan ikke logge ind på ubuntu 12.04
Hej.
Jeg har et seriøst problem. Jeg har hjulpet min far med at installere ubuntu på hans laptop, windows var crashet, og han var klar til at forsøge et skifte. Jeg forsøgte i går at starte op, fordi jeg skal have systemet til at acceptere en ntfs partition.
Men jeg kom ikke ind i et fuldt bootet system, istedet kom jeg til log ind, hvor jeg kan vælge min fars konto, eller gæst, og jeg kan skifte til 2d, men ingen af de fire muligheder resultere i at jeg kan logge ind. Jeg har så forsøgt at logge ind via en terminal, og det virker. Har læst op, og der er nogen der mener at problemet ligger i display manager, og de giver råd til at opdatere fra terminal. Men det kan jeg ikke, for hver gang jeg forsøger at kører en sudo kommando, får jeg følgende fejl:
sudo: /usr/lib/sudo/sudoers.so må kun være skrivbar for ejeren
sudo: fatal fejl, kan ikke indlæse udvidelsesmodulerne
Er der nogen som har en ide til hvordan jeg kan rette op på det her. Jeg er slet ikke hjemme i terminal kommandoer, men jeg er villig til at forsøge.
Jeg har et seriøst problem. Jeg har hjulpet min far med at installere ubuntu på hans laptop, windows var crashet, og han var klar til at forsøge et skifte. Jeg forsøgte i går at starte op, fordi jeg skal have systemet til at acceptere en ntfs partition.
Men jeg kom ikke ind i et fuldt bootet system, istedet kom jeg til log ind, hvor jeg kan vælge min fars konto, eller gæst, og jeg kan skifte til 2d, men ingen af de fire muligheder resultere i at jeg kan logge ind. Jeg har så forsøgt at logge ind via en terminal, og det virker. Har læst op, og der er nogen der mener at problemet ligger i display manager, og de giver råd til at opdatere fra terminal. Men det kan jeg ikke, for hver gang jeg forsøger at kører en sudo kommando, får jeg følgende fejl:
Er der nogen som har en ide til hvordan jeg kan rette op på det her. Jeg er slet ikke hjemme i terminal kommandoer, men jeg er villig til at forsøge.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: kan ikke logge ind på ubuntu 12.04
Hvad mener du helt præcis med det?Onkel skrev:Hej.
Er det for at komme ind i det gamle windows eller hvad?
Hvordan har du lavet dine partioner ved installation?
Har du prøvet med liveCD/USBpen om du kan køre med Ubuntu, hvis ja ville jeg forsøge at installere forfra.Men jeg kom ikke ind i et fuldt bootet system, istedet kom jeg til log ind, hvor jeg kan vælge min fars konto, eller gæst, og jeg kan skifte til 2d, men ingen af de fire muligheder resultere i at jeg kan logge ind. Jeg har så forsøgt at logge ind via en terminal, og det virker. Har læst op, og der er nogen der mener at problemet ligger i display manager, og de giver råd til at opdatere fra terminal. Men det kan jeg ikke, for hver gang jeg forsøger at kører en sudo kommando, får jeg følgende fejl:
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Hvad mener du helt præcis med det?
Det var ment som lidt forhistorie. Min far havde installeret windows, og det var crashet, vi fik kopieret filer ud på en usb stick, og ville så lave en clean install. Men min far ville gerne bevare muligheden for at installere windows igen senere, hvis han ikke var tilfreds med ubuntu. Så partitionerne blev til:
50 GB ntfs til fremtidigt windows
25 GB ext4 til home
25 GB ext4 til system
1 GB swap (måske for lidt?)
resten til data, formateret i ntfs for at kunne tilgå fra både ubuntu og windows.
De to ntfs var under install blevet lavet til fat, da installeren ikke tilbyder ntfs, så jeg installerede gparted og ændrede dem, efter installationen var fuldført. Jeg havde så rettighedsproblemer, som ikke virker til at være der under live cd. Tror måske at jeg bare skal ændre permissions på sudoers.so filen, men hvordan gør jeg lige det?
Har du prøvet med liveCD/USBpen om du kan køre med Ubuntu, hvis ja ville jeg forsøge at installere forfra.
Det kan jeg, men tænker at det er lidt meget at gøre, og hvem siger at problemet ikke kommer igen. Jeg brugte nemlig en del timer i forgårs på at installere en del software som han vil have, som skype, vlc, mplayer, amarok, pidgin og lidt andet. Og det kunne da være fedt hvis jeg ikke skal igennem de processer igen.
Det var ment som lidt forhistorie. Min far havde installeret windows, og det var crashet, vi fik kopieret filer ud på en usb stick, og ville så lave en clean install. Men min far ville gerne bevare muligheden for at installere windows igen senere, hvis han ikke var tilfreds med ubuntu. Så partitionerne blev til:
25 GB ext4 til home
25 GB ext4 til system
resten til data, formateret i ntfs for at kunne tilgå fra både ubuntu og windows.
De to ntfs var under install blevet lavet til fat, da installeren ikke tilbyder ntfs, så jeg installerede gparted og ændrede dem, efter installationen var fuldført. Jeg havde så rettighedsproblemer, som ikke virker til at være der under live cd. Tror måske at jeg bare skal ændre permissions på sudoers.so filen, men hvordan gør jeg lige det?
Har du prøvet med liveCD/USBpen om du kan køre med Ubuntu, hvis ja ville jeg forsøge at installere forfra.
Det kan jeg, men tænker at det er lidt meget at gøre, og hvem siger at problemet ikke kommer igen. Jeg brugte nemlig en del timer i forgårs på at installere en del software som han vil have, som skype, vlc, mplayer, amarok, pidgin og lidt andet. Og det kunne da være fedt hvis jeg ikke skal igennem de processer igen.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Det er ikke nødvendigt at reservere noget, for at kunne installere windows senere hen.
Måske er det om-partionereingerne, der har givet problemerne.
Jeg ville nok kun afsætte 8-10 GB til system (hvilket er rigeligt) og Swap til minimum det dobbelte af Ram.
Måske en anden kan give dig råd til, hvordan du evt. kan ændre sudoerne.
Måske er det om-partionereingerne, der har givet problemerne.
Jeg ville nok kun afsætte 8-10 GB til system (hvilket er rigeligt) og Swap til minimum det dobbelte af Ram.
Måske en anden kan give dig råd til, hvordan du evt. kan ændre sudoerne.
stra
-
Men så er jeg da nysgerrig, hvis jeg senere skal installere windows, og jeg ikke har reserveret noget plads, hvor skal jeg så installere til?
-
- IRC nickname: How to be me
du kan lave pladsen fra gpartet på ubuntu-cden, men hvis du ved du vil have windows på også ,så vil jeg bare lave en tom plads til den der bare er formateret, eller også vil jeg starte med at ligge windows ind uden at opdatere eller noget, så er det gjort og den ødelægger ikke din grub eller laver rod i det.
Når lejligheden byder sig.
-
synes ikke at det virker til at de har gparted i live disc/usb, men et andet partitions værktøj. Men kan jeg formindske en partition med de værktøjer? Det som er årsagen til at jeg har lavet en partition til windows allerede er at jeg vil være sikker på at der er plads, og jeg har hidtil aldrig fundet ud af at shrinke en partition i ubuntu, men ja det er nu hellere ikke det som jeg tror er mit problem, altså de ntfs partitioner, og den som skal være data lager er jeg lidt nødt til at fastholde for at windows kan tilgå det i fremtiden, og der kan være filer på over 4 GB (hvor jeg ikke ville have fat der).
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Onkel skrev:Men min far ville gerne bevare muligheden for at installere windows igen senere, hvis han ikke var tilfreds med ubuntu. Så partitionerne blev til:
25 GB ext4 til home
25 GB ext4 til system
Det virker umiddelbart fornuftigt, men som stra har skrevet kan det nok optimeres lidt. / (system) og /home kan i det her tilfælde ligeså godt blive placeret på samme partition, for du opretter jo en partition til data. I min erfaring er 8 gb til / nok i underkanten hvis du installere meget software, så brug hellere 12-18 gb.
Normalt er /home din data-partition, men det kan du jo se bort fra her. Bare lig det til som evt. skal kunne ligge på Ubuntus skrivebord osv. Det er jo ikke sikkert at han gider bruge data-partitionen til det hele
Anbefalingen til swap er fra dengang ram og harddiske var dyre, så jeg plejer at anbefale noget der minder om 4 gb swap lige meget hvad. Det eneste du skal tage højde for er om dvale skal kunne bruges, for så skal du som minimum have samme mængde swap som ram (baseret på et forsigtighedsprincip, for i virkeligheden skal du kun have den mængde swap, som rammene er fyldte, når du går i dvale). Har computeren over 4 gb ram, så får den sikkert ikke brug for swap, og skal dvale ikke bruges, så passer 1-2 gb swap sikkert fint. Det frarådes generelt slet ikke at have swap.
Det er i Linux muligt at ændre størrelsen på en partition efter at den er blevet oprettet, men hvis du kan undvære de 50 gb til en evt. fremtidig Windows-partition, så ville jeg anbefale dig et oprette den nu. Bare husk at den skal være primær, ellers virker Windows (sikkert) ikke.
-
de 50 gb til en måske windows, kan sagtens undværes, og grunden til at jeg valgte at have en separat home fra system, er at jeg engang har lært at det er praktisk hvis man bliver træt af sit system, men måske ikke er træt af alle ens indstillinger, som gemte sider i firefox eller lign.
Jeg ved godt at man kan kopiere hele sin home over på en usb, og så lave en ny install, og flytte tilbage, men på den her måde så slipper man for et flyt.
Stadig ingen der kan fortælle mig hvordan jeg ændre rettigheder på den der sudoers.so fil?
Jeg ved godt at man kan kopiere hele sin home over på en usb, og så lave en ny install, og flytte tilbage, men på den her måde så slipper man for et flyt.
Stadig ingen der kan fortælle mig hvordan jeg ændre rettigheder på den der sudoers.so fil?
-
Okay jeg fandt gparted på live systemet på usb, og jeg ville se om jeg kunne ændre swap. De partition der kommer efter er mit system, og den advarer mig om at jeg nok ikke vil kunne boote hvis jeg flytter startpunktet for den. Og hvis jeg prøver at gnave nogle GB af partitionen før som er windows 50 GB, så ligger de stadig som to klodser der ikke kan sættes sammen....
-
fandt på at boote fra usb, og så bruge live systemet til at ændre rettigheder, ret simpelt, men desværre så gav den mig bare en ny fil der var problemer med i den efterfølgende fejlmeddelelse, efter at have rettet den også, kom der to nye filer som gav problemer. Nu prøver jeg at reinstallere, fordi nok tager det tid, men det kan sku godt ende med at være hurtigere. Tak for forsøget med at hjælpe.
-
okay, nu har jeg så installeret det forfra, og da installationen er fuldendt, fortæller den mig at der nu skal genstartes for at bruge den, jeg glemmer at tage usb ud, og den booter fra usb. Jeg lukker ned igen, fjerner usb stick, og starter igen, hvorefter jeg kommer til den samme log ind side som før, og jeg kan ikke komme ind i det grafiske. Så nu er jeg ikke kommet videre, jeg er faktisk kommet bagud, fordi før havde jeg jo fået installeret noget software, nu har jeg kun en frisk install uden nogle ekstra programmer, men jeg kan stadig ikke komme ind.
HJÆLP!!!!
HJÆLP!!!!
-
- IRC nickname: How to be me
måske har du fået lagt grub på usb-en?
Når lejligheden byder sig.
-
altså jeg når til log ind skærm, og jeg kan godt logge ind på en terminal bruger, og jeg kan også se at sudo kommandoer virker nu.... prøver at lede efter det jeg fandt i går omkring opsætning af display manager eller noget i den dur.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Kode: Vælg alt
sudo rm /home/*/.Xauthority
Kan muligvis fikse dit login problem. Husk der er forskel på store og små bogstaver.
Din sudo problemer kan være opstået hvis du manuel har forsøgt at redigere sudo filen med det forkerte værktøj.