TitanusEramius skrev:Artificial Intelligence skrev:Er det ikke enkler at lade ubuntu grub styrer det? Er der en speciel grund ikke til?
Næh, ikke andet end at jeg fortrækker at Debian styrer grub'en.
Det er på den bærbare, og Ubuntu er installeret sekundært så jeg kan teste "3D-unity", noget jeg ikke kan få til at virke i VirtualBox. Så normalt er det Debian jeg starter op, så hvis jeg skal bruge Ubuntus grub, skal jeg også ind og pille ved rækkefølgen, og så tænkte jeg at det var lettere slet ikke at have Ubuntus grub installeret.
Jeg oprettede faktisk en
Ubuntu Idé der minder lidt om det her problem, nemlig at det burde være muligt, at installere Ubuntu uden at grub går ind og overskriver en evt. eksisterende grub. Jeg kan forstiller mig at den idé har lange udsigter, når kernel'en har grub som afhængighed
Tak for linket, men jeg fik geninstalleret grub'en ved at prøve mig lidt frem efter installationen. Med Ubuntus grub startede jeg Debian op og kørte
Kode: Vælg alt
sudo grub-install /dev/sda
og det virker fint. Problemet jeg ser, er at Ubuntu opdatere kernel'en hver 3 måned, så det ville være rarest hvis jeg kunne finde en mere permanent løsning. Udover at bruge Ubuntus grub eller ikke at opdatere kernel'en, selvfølgelig.
Du foretrækker at Debians Grub styrer det hele.
javel, men er det ikke bare meget nemmere at chain boote fra Debians GRUB til Ubuntus GRUB.
Fordelen er så at Ubuntu selv vedligeholder dens GRUB uden at det går ud over Debians GRUB, for Debians GRUB skal kun starte Ubuntu GRUB (chain boot).
Du siger at Ubuntu overskriver din Debian GRUB, og det kan vel kun være fordi at de begge gerne vil have deres GRUB i f.eks. /dev/sda <-- bemærk at ingen partition er angivet (et tal) efter /dev/sda.
Løsningen er at lægge en GRUB i /dev/sda og så for Ubuntu lægge den i en partition, f.eks hvis du ikke har en /boot partition, og din / partition er /dev/sda1, så er det /dev/sda1 du ligger Ubuntus GRUB
Du skal altså installere Ubuntus GRUB i den partition der hedder /boot, har du ikke en partition for /boot, skal den være i partitionen der tilhører /.
I Debians GRUB laver du nu en chain boot record der hedder "Ubuntu", og som peger på /dev/sda1 - der hvor du installerede din Ubuntu GRUB.
update-grub for din Debian GRUB skulle gerne, AFAIK, finde din Ubuntu GRUB, hvis du også har husket at køre en update-grub på din Ubuntu GRUB.
Caveat: Du mangler muligvis plads til at installere din Ubuntu GRUB, og skal så ud i at rode med backup kopier af hele partitions i Debian, samt bruge fdisk og/eller Gparted.
Belønningen: Debian og Ubuntu eksisterer herefter fredfyldt ved siden af hinanden på din maskines harddisk: Debian opdaterer sin egen GRUB, og Ubuntu opdatere sin egen GRUB
/Lars