Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu plejer vi jo hverken at ville hænge folk ud her i forum, eller gøre grin med andre. Men det kunne være sjovt at lavet en tråd om dette emne, og se hvilken (mere eller mindre dumme) fejl, som folk selv har lavet i tidens løb.


Jeg ligger gerne ud:

Min Ubuntu 12.04 overlevede kun i ca 12 timer, fordi at jeg fik ændret på skriftstørrelsen i Gnome-panelerne (jeg elsker at pille ved alt), i en så stor grad at de 2 paneler fyldte hele skærme. Selv "Crtl+alt+t" hjalp ikke, da jeg ikke kunne se noget som helst andet end panelerne. Efter flere timers kamp resulterede dette så i, at jeg måtte geninstallere hele Ubuntu :roll:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg har montere en harddisk uden et medfølgende vinkelstik, så jeg undrede mig i lang tid med at finde den :|
Når lejligheden byder sig.
Bifrost
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27. apr 2012, 06:56

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Bifrost »

Jeg installerede Kubuntu 12.04, og installerede Nautilus og Synaptic, og lige pludselig sad jeg med 2 skriveborde og min printerdriver fra Turboprint kunne jeg ikke installere, dvs. den lagde sig på skrivebord 2, så efter mange timers kamp, opgav jeg og installerede forfra, og lavede det samme en gang til, fordi jeg ikke vidste hvad jeg havde gjort galt, og så skete det samme en gang til, så slog det mig, hvad der var galt, og afinstallerede Nautilus og Synaptic, og så var det hele i orden, de ting er installeret i Kubuntu, men hedder bare noget andet.

PS.
En skidegod ide` med sådan en tråd, det er brølerne man lærer mest af, både sine egne, men også andres.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af laoshi »

Så vil jeg da også godt bidrage!
Her i foråret skulle jeg omlægge en omfattende hjemmeside fra at have været håndskrevet php til at bruge CMS-systemet joomla!
På et tidligt tidspunkt i forløbet, havde jeg fået installeret joomla! (tusindvis af filer) på serveren, men i en forkert mappe. Jeg skulle så lige have slettet joomla!-mappen igen, inden jeg kunne uploade den til en bedre placering
Men på en eller anden måde havde jeg fået markeret alt indhold af webhotellet og trykket på delete, hvorefter jeg straks gik på et andet skrivebord og arbejdede videre.
Vendte tilbage efter et par minutter og opdagede hvad der var ved at ske - men inden jeg fik fundet 'annuller'-funktionen i filezilla var størstedelen af siden smuttet.
Så måtte der uploades rigtig mange filer (ikke mindst billeder) - og det tog godt nok længere tid end sletningen!

Konklusion: "Hjemmesiden har desværre været ude af drift i et par timer i eftermiddags på grund af tekniske problemer"

Og da så joomla!-udgaven blev lagt over i roden af webhotellet og den gamle hjemmesideudgave skulle slettes for alvor - ja så var jeg meget omhyggelig med at checke og dobbeltchecke inden tryk på 'delete'!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Claus M »

Den største..... uha...! Hvad skal jeg vælge ?

Her et par:

1) at gemme et tekstdokument som er næsten tomt oven i (med samme navn) et større dokument jeg havde arbejdet længe på

2) installeret trådløst netværk på min iBook - ikke sætte ledningen til og søge løs på support og søgemaskiner for at få løst problemet


hm... kunne vist opdateres
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af thj01 »

Jeg har 2 slemme fejl40 opleveler

Der var dengang hvor jeg kom til at formatere det drev min eks-kone havde sin ikke aflevererede eksamensopgave liggende på. Resultat - jeg sad hele natten og skrev den ind igen fra en udskrift (9 pins printer)

den anden var fra dengang hvor harddiskene lige var begyndt at blive betaligelige omkring de 2-3 Gb. Min svoger der var musiker havde opdateret til SCSI og havde en 4.2 GB IDE HD til overs - og den måtte jeg få. Jeg ville lige formatere den før jeg satte den i computeren , så jeg satte kablerne i og startede comuputeren op. Desværre havde jeg ikke lagt mærke til, at jeg havde lagt den oven på et stykke metal, hvilket medførte at der kom lidt knitren og så en smule gnister.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af laoshi »

Hvor er det dejligt at se, at i et forum med mere end 5400 brugere, hvoraf omkring 200-300 er aktive hver måned er der kun ganske få som har dummet sig så det har kunnet mærkes.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Christian.Arvai »

laoshi skrev:Hvor er det dejligt at se, at i et forum med mere end 5400 brugere, hvoraf omkring 200-300 er aktive hver måned er der kun ganske få som har dummet sig så det har kunnet mærkes.

Den der intet laver, ødelægger intet ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af eyvind »

Rigtige mænd tager ikke backup.............................jo vi gør da på en ekstern harddisk, for det er jo nemt med at sætte sådan en USB fyr til den bærbare.
Jeg installerer også en del ubuntu udgaver på USB stick. Indbygget harddisk tages altid ud så der ikke rodes med noget andet end den stick.
Men desværre havde jeg lige, lavet backup og sætter sticken i og lader ubuntu bruge hele disken.
Utroligt så længe det tager, og hov det er da nogle mærkelige størrelser den viser - omkring 200 GB.
Det var bla.a. bare alle mine indsamlede værktøjer og backup af hele partitioner. :(
Der var også en del billeder som kunne tages ud med pc inspector.

Desværre lavede jeg samme nummer, hvor jeg ikke havde taget den indbyggede harddisk ud. Der lå nemlig en harddisk på bordet, som indikerede at den var ude.........................det var bare en anden. :o

På en stationær futtede jeg en controler af ved at frakoble strømkablet og køre videre med en anden HD
Selvfølgelig skulle jeg lige teste den HD (uden strømkabel) dog med strøm kabel............men den HD havde ikke kunne tåle det, så controler nr2 røg også.................................Zitech var så flink at bytte det motherboard, og den HD fik klippet stikket i stykker, så den blev sikret mod flere fejl 40 (nu ca. 45-50)

Ps. Nu laves der backup på flere eksterne USB harddiske. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

Hmm jeg har vist en del jeg kan dele men har næsten altid været i stand til at fikse det bagefter.

Den nok mest besværlige at rede var da jeg var i gang med at rydde op på en af mine venners Kubuntu installation samt fikse et problem med grafikken. Da jeg så var færdig og genstartede maskinen opdagede jeg at jeg var kommet til at fjerne ALLE kernerne, og så var der jo ikke så meget at starte bagefter. Han hade en Windows installation som absolut ikke måtte gå online, løsningen blev så at hente Wubi på min Android, installere det i Windows starte op i Wubi lave et chroot skift til den rigtige installation, installere den seneste kerne og opdatere GRUB, Wubi røg ud og så var alle glade igen :)

Enden der fik sveden frem var da jeg opdateret BIOS på min daværende kærests bundkort med BIOS til udgaven UDEN indbygget grafikkort, så var der pludselig intet billed på computeren. Dog virkede det til at maskinen faktisk kunne starte og jeg havde jeg taget backup af den originale BIOS og var i stand til i blinde at flashe den tilbage igen, men man kunne jo ikke se hvornår den var helt færdig med at flashe og klar til at genstarte så var super nervøs for om den ville starte anden gang.

En gang hvor det faktisk gik galt var da jeg var omkring 10, vi hade lige fået opgraderet vores 286 til en 386, men alle vores spil lå på den gamle harddisk, jeg forsøgte så at sætte disken i den nye maskine mens mine forældre ikke var hjemme... disk controlleren var dog ændret så den forsøgte jeg også at flytte fra de gamle dele. Da mine forældre kom hjem sad jeg så med en håndfyld løse jumpper og det eneste jeg kunne få computeren til var at pippe i forskellige toner :cry: Heldigvis tilgav mine forældre mig og jeg tror det er der for jeg endte med at blive passioneret omkring computer nørderi.
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af kfj1972 »

Min største fejl var at blive gift ;-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Christian.Arvai »

kfj1972 skrev:Min største fejl var at blive gift ;-)

Men du må under ingen omstændigheder installere Veninde i Miniskørt 3.3!

Dette program understøttes IKKE af Kone 12.04 og vil resultere i at Kone 12.04 afinstallerer sig selv og samtidig fjerner over 50 % af dine systemressourcer, ligesom dine rettigheder til eksterne applikationer forsvinder. Veninde i Miniskørt 3.3 er i øvrigt et program, der netop kræver store systemressourcer, og vil derfor ikke kunne køres med den begrænsede kapacitet der er tilbage efter at Kone 12.04 har afinstalleret sig selv. ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af thj01 »

hmmm - så var der selvfølgelig dengang hvor jeg som IT ansvarlig havde vist hvordan man skiftede mellem 110 og 220 watt på en strømforsyning overfor nogle elever (ældre 386'er og mange år tilbage).

Desværre glemte jeg at stille den tilbage, så da en elev tændte for dyret, summede den i 2 sekunder, hvorefter strømforsyningen gav et gigantisk PLOP fra sig og fyldte rummet med røg.

DET var tider gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af Claus M »

Man kan jo heldigvis grine af alle fejl

- det er bare sådan at jo større fejl man begår desto længere varer det før man kan grine af den....
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvilken fejl40 er den største, som du selv har lavet ?

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:hmmm - så var der selvfølgelig dengang hvor jeg som IT ansvarlig havde vist hvordan man skiftede mellem 110 og 220 watt på en strømforsyning overfor nogle elever (ældre 386'er og mange år tilbage).

Desværre glemte jeg at stille den tilbage, så da en elev tændte for dyret, summede den i 2 sekunder, hvorefter strømforsyningen gav et gigantisk PLOP fra sig og fyldte rummet med røg.

DET var tider gg


He he i skolen vi fortalte en ven at det var turbo knappe, vi stoppede ham dog før han gjorde det ved sin maskine. Et par dage efter kunne han dog kun huske halvdelen PUFF!!