Opsætning af netvæk shares + backup

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kaaskilde

Opsætning af netvæk shares + backup

Indlæg af Kaaskilde »

Hej alle,

Jeg er mere eller mindre ny til at bruge Ubuntu, men jeg er gået godt i gang med at prøve og få det sat op.

Det som mit problem er lige pt. er at jeg ikke helt forstår hvordan man bruger mask f.eks. "0777" til rettigheder, jeg kan ikke helt se hvordan man kommer frem til tallene, jeg har ledt efter en tabel eller noget men har ikke fundet en endnu.

Men jeg står og skal lave noget backup fra en Windows 7 klient over på en Ubuntu 11.10, jeg ville bruge "Windows Backup" muligheden, men når jeg prøver at forbinde til mit share siger den at det kræver "Full Rights" og så er det her jeg er gået lidt i stå. Jeg sætter rettigheder via Samba:
[kaa]
comment = kaa backup share
path = /Opusneo/Backup/Users/kaa
guest ok = no
browseable = yes
writeable = yes
valid users = kaa

Er der nogen der kan hjælpe her?(Det skal være klienterne der skubber backup ud på serveren)

Jeg har også et andet spørgsmål, hvis vi tager overstående kode altså:
[kaa]
comment = kaa backup share
path = /Opusneo/Backup/Users/kaa
guest ok = no
browseable = yes
writeable = yes
valid users = kaa

Her peger jeg på "path = /Opusneo/Backup/Users/kaa" derefter ville jeg mene at det var der mine rettigheder blev sat, men jeg syntes at de rettigheder jeg sætter der går igennem helt op til øverste lag af strukturen altså /Opusneo, kan det passe og hvordan får jeg ellers delt rettighederne op på folderen selv?

/Kaa :)