Hjælp til Funambol

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
OVN
Geografisk sted: Thy

Hjælp til Funambol

Indlæg af OVN »

Hej vil en af jer forklare hvad det er fyren gør i den guide jeg har fundet:
http://myhowtosandprojects.blogspot.com/2009/11/sync-your-phone-with-thunderbird.html
jeg har hentet en version som hedder funambol-10.0.3.bin men kan ikke forstå hvad er jeg skal gøre videre for at installere, lidt nede i vejledningen over det første billede står der
The package file, with a .bin extension, needs to be made executable before you execute it:

chmod +x funambol-7.1.bin ./funambol-7.1.bin
jeg har læst og lært en masse om kommandoer her:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=56:terminalen-den-smarte-made&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=64 men lige her er jeg stået af, jeg fatter simpelhen ikke hvad jeg skal skrive, jeg har selvfølgelig ændret 7.1 til 10.0.3 , jeg trænger simpelhen til en forklaring som selv jeg kan forstå, gider nogen forklare hvad der skal stå hos mig og meget gerne så jeg forstår det :D
Min Funambol.bin ligger i min hjemmemappe men hvordan jeg får den gjort executable kan jeg ikke få ind i mit hovede, den nemme løsning er hvis det var muligheden Tillad kørsel af filen som et program men så nemt var det ikke :?
Husk at forklare hvorfor der skal skrives som i foreslår, ellers bliver jeg aldrig klogere :)
Til slut skal det ende med deling af en kalender som er i Thunderbird Lightning + meget andet mellem telefoner (Symbian og Android) og computere (Windows og Linux)

Er der andre måder at synkronisere en kalender som ikke er online? Gmail - Hotmail eller andre steder som har kalender er ikke det jeg efterlyser, kalenderen er på computeren men aftaler skal vises på alle enheder i mit netværk
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp til Funambol

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg har meget forstand på dette emne, da jeg ikke bruger det. Men...

Min Funambol.bin ligger i min hjemmemappe men hvordan jeg får den gjort executable kan jeg ikke få ind i mit hovede, den nemme løsning er hvis det var muligheden Tillad kørsel af filen som et program men så nemt var det ikke...

Du kan gøre en fil 'executable' ved at højre-klikke på filen og vælge egenskaber.
Under rettigheder, sætter du et flueben i 'allow executing file as a program'.

Et alternativ til Thunderbird er Evolution.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install evolution evolution-exchange evolution-mapi evolution-rss gnome-contacts gnome-phone-manager
OVN

Indlæg af OVN »

Det har jeg gjort, altså på dansk Tillad kørsel af filen som et program, så mangler jeg bare at vide hvilken program som skal åbne filen Ubuntu siger at det er en ukendt størrelse og at jeg skal vælge program til at åbne den slags filer
Artificial Intelligence

chmod +x funambol-7.1.bin ./funambol-7.1.bin

Den første del vil gøre filen executable: chmod +x funambol-7.1.bin
Den anden del vil execute filen: ./funambol-7.1.bin
Men den skulle nok havdet set sådan ud her:

chmod +x funambol-7.1.bin && ./funambol-7.1.bin

Eftersom de i bloggen foreslår at du installere det i /opt kræver det at du executer filen som superbruger (sudo). Men det er nok bedre, at du installere den i dit hjemmemappe.

Prøv med:

cd
./funambol-10.0.3.bin

eller

cd
sh funambol-10.0.3.bin
thomasjohansen

Indlæg af thomasjohansen »

der er også en guide her fra 2010 + 2011

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1488582

du skal have et login til deres forum for at hente guiden.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
OVN

Indlæg af OVN »

Nu skal i vide at jeg ikke er så skrarp til den slags, jeg kører kommandoen
chmod +x funambol-7.1.bin && ./funambol-7.1.bin
og får at vide
chmod: kan ikke tilgå 'funambol-7.1.bin': Ingen sådan fil eller filkatalog

for det første: Skal filen ikke have det navn som den fil jeg har liggende? funambol-10.0.3.bin
for det andet: Når chmod ikke kan finde filen, er det så fordi jeg skal skrive placeringen (/home) et eller andet sted?
for det tredie:
Den anden del vil execute filen: ./funambol-7.1.bin
er det at installere filen? Kommer der en grafisk vindue hvor jeg kan vælge eller fravælge? Eller er der meget mere som skal tastes i terminal?
I kan sikkert godt se at jeg har det bedst med en grafisk brugerflade, men jeg vil gerne lære mere - meget mere :) så en stor tak for tålmodigheden til jer som forklarer tingenes sammenhæng
Artificial Intelligence

for det første: Skal filen ikke have det navn som den fil jeg har liggende? funambol-10.0.3.bin
for det andet: Når chmod ikke kan finde filen,

Du skal selvfølgelig skiftet navnet ud med det filen rigtig hedder ;)
Når chmod eller andre kommandoer ikke kan finden filen, kan det betyde to ting.
1) placeringen er forkert.
2) navnet er forkert på filen.

... er det så fordi jeg skal skrive placeringen (/home) et eller andet sted?

Normalt når du starter terminalen op, starter den altid i din brugers hjemmemappe. etc. /home/jens
kommandoen

cd

søger bare for at du er i etc. /home/jens
Med den kan du hurtig hoppe tilbage.
Du kunne også havdet brugt kommandoen;

cd /home/jens

Men det andet er hurtigere, og er ikke afhængig af brugernavn, men af hvem der er logget ind.
OVN

Indlæg af OVN »

Så er jeg på vej :) men alligevel ikke, der kom flere sider med fejl i Teminal da Funambol skulle installeres, fejlene lignede hinanden allesammen og var sådan her
tar: Funambol: Funktionen mkdir fejlede: Adgang nægtet
hvad gør jeg forkert?
Det var dengang jeg kørte den her
cd
./funambol-10.0.3.bin
at fejlene begyndte at stømme ind men til slut blev jeg spurgt om jeg ville åbne serveren og svarede yes
Do you want to start the server? [yes or no]
yes
funambol-10.0.3.bin: 770: /opt/Funambol/bin/funambol: not found

Jeg kørte også: cd
./funambol-10.0.3.bin med sudo foran men det gjorde ingen forskel :x
hvad nu?
Og lige mens jeg husker det: Tak for jeres forklaringer, jeg bliver lidt klogere hver dag
Artificial Intelligence

Hvis du installere det i /opt kræver det at du kører installationsfilen med sudo. Da den ikke har rettigheder til at installere filer der.

sudo ./funambol-10.0.3.bin

Derefter exit installations, hvis den ikke gøre det automatisk.
OVN

Indlæg af OVN »

Projektet er sat på stand by, muligvis opretter jeg en ny tråd hvis ikke forslaget virker som det skal, indtil videre har jeg fundet en løsning med Dropbox