Netværk mellem 2 Ubuntu maskiner.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
planet-reptile

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Hvordan sætter man netværk op mellem 2 ubuntu maskiner?
Hilsen Kim.
planet-reptile

Jeg har dem tilsluttet min Router (Linksys BEFSR41), men underligt nok, kan jeg ikke se nogen af dem når jeg går ind i netværk. Hvordan kan det være?
Hilsen Kim.
ddv

Indlæg af ddv »

Måske du kan finde hjælp her selv om det mellem Ubuntu og windows https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=702
tbresson

Indlæg af tbresson »

Når det nu er mellem to Ubuntu maskiner bør man måske overveje at se på filedeling på *nix niveau fremfor Samba.

Jeg har ingen erfaring med det, men det kunne måske være et godt sted at starte.

Se efter: NFS (mener jeg det hedder),
ddv

Indlæg af ddv »

Det er rigtigt men aldrig rigtig brugt det, hvis du ikke har søgt i forum'et så er der en tråd som omhandler dette
se https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1225&highlight=nfs

Eller hvis du vil med samba så er der den tråd jeg linkede til og læs den igennem husk også https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=6943#6943

Skriv hvad du vælger og hvordan det går :)
planet-reptile

Hej.

Jeg synes det hele virker pænt uoverskueligt. Jeg synes ikke rigtig det er udførlige guides der linkes til. Eller de er i hvert fald ikke helt forståelige for mig :)
Det eneste jeg ønsker er netværk mellem 2 Ubuntu pc'er der kører dualboot. Det vil egentlig sige 2 forskellige netværk. Mit windows netværk fungere jo fint uden de store konfigurationer som der er med Ubuntu. Det irritere mig at Ubuntu ikke bare kan tildele netværk lige så let som Windows gør det.
Hvad skal man vælge? Samba eller NFS? Hvad fungerer nemmest og hvad er sikrest?
Hilsen Kim.
ddv

Indlæg af ddv »

Problemet er at i Linux/Ubuntu verden er tingene ikke sorte-hvide, så f.eks. hvad er nemmest og hvad sikrest vil der være nogle som vil argumentere for begge. Måske hellere vendt det om og se på, hvad er det jeg har brug for og det er i denne verden ikke bare et netværk mellem to computere. For med frit valg, betyder det også at der skal tages et valg :)

For at prøve at være lidt konkret. Du siger at der er dualboot på dine maskiner, hvilket for mig ville gøre, at jeg ville vælge samba, da jeg så har muligheden for også at tilgå mit netværk fra Windows af, hvis den ene maskine er i windows og den anden i Ubuntu.
Samtidig synes jeg at NFS virker lidt uoverskueligt, men nok også fordi jeg aldrig har "leget" med det.

En guide som måske er lidt mere lige frem er her http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Gutsy#Samba_Server ved ikke om den hjælper?

Til slut vil jeg sige, at jeg godt kan forstå din frustration/irritation over at det ikke er helt så nemt med netværk i Linux/Ubuntu, det irritere nemlig også lidt mig.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Enig, det er heller endnu ikke lykkedes at få min Ubuntu maskine til at snakke med min windows, trods flere forsøg. :(

mvh
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Stra

Indlæg af Stra »

ddv skrev:
Til slut vil jeg sige, at jeg godt kan forstå din frustration/irritation over at det ikke er helt så nemt med netværk i Linux/Ubuntu, det irritere nemlig også lidt mig.

Enig, det er heller endnu ikke lykkedes at få min Ubuntu maskine til at snakke med min windows, trods flere forsøg. :(

mvh
Stra
stra
Volle
Geografisk sted: Odense

smb netværk

Indlæg af Volle »

hvis spørgsmålet er, at dele mapper mellem win og ubuntu og kunne se maskiner på netværket, så kan jeg godt stykke en simpel guide sammen.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214
ddv

Indlæg af ddv »

Tror jeg ville være rart, har ikke selv tid eller overskud til det
Stra

Re: smb netværk

Indlæg af Stra »

Volle skrev:hvis spørgsmålet er, at dele mapper mellem win og ubuntu og kunne se maskiner på netværket, så kan jeg godt stykke en simpel guide sammen.

Ville være taknemlig.

mvh
Stra
stra
Volle

Guide til netværk mellem Gutsy og Winxp.

Indlæg af Volle »

Min guide til at oprette netværk mellem Ubuntu og Windows. Jeg har stykket dette sammen ved hjælp af andre guides, bl.a. fra Feisty. Mit netværk er sat op via en router , og jeg kan browse alle maskiner på netværket.

I Ubuntu Gutsy, højreklik en mappe du vil dele på netværket, tryk del mappe, du bliver nu bedt om at indtaste dit admin password. Del den som smb, nu bliver du måske bedt om at installere samba, hvis ikke det er installeret, så gør det.

Nu skal vi have den gjort synlig, i windows skal man være medlem af samme arbejdsgruppe for at se hinanden, det samme gør vi nu i Ubuntu.

Åbne en terminal, du kan bruge copy paste:

først stopper vi samba service.

sudo /etc/init.d/samba stop

Nu skal vi redigere i samba config-filen, indsæt flg. I terminalen og tryk enter:

sudo gedit /etc/samba/smb.conf

Hvor der står HOME, skal du ændre til den arbejdsgruppe du bruger på Windows, standard er MSHOME.

Eksempel:

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of

workgroup = HOME

længere nede i filen finder du flg. :

wins support = yes

[printers]

comment = All Printers

browseable = yes

path = /var/spool/samba

printable = yes

public = no

writable = no

create mode = 0700

sørg for der står yes ved wins support.

Nu klikker du gem aktuel fil. Og så skal vi starte Samba service igen i terminalen med flg.:

sudo /etc/init.d/samba start

Nu mangler vi bare at tilføje dig som samba user: (her bruger jeg mit brugernavn og login som jeg har i Ubuntu )

sudo smbpasswd -L -a your_username
sudo smbpasswd -L -e your_username

For at tilføje andre bruger til samba, brug flg.: Husk at "mark" skal ændres til din bruger:

sudo useradd -s /bin/true mark
sudo smbpasswd -L -a mark
sudo smbpasswd -L -e mark

Dette er hvad jeg har gjort for at have et netværk mellem min Ubuntu Gutsy og Windowsmaskine.

Jeg har brugt enkelte dele fra flg. Guide til Feisty:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605
Mvh Volle
planet-reptile

Hvordan laver man så netværk mellem 2 ubuntu maskiner? På samme måde?
Hilsen Kim.
Volle

Indlæg af Volle »

planet-reptile skrev:Hvordan laver man så netværk mellem 2 ubuntu maskiner? På samme måde?

Det har jeg ingen anelse om, jeg har pt kun en ubuntu maskine. Men hvis man deler det som smb, kan alle vel se de maskiner/share. Når blot de er medlem af samme arbejdsgruppe.
Mvh Volle