Kort er vist blevet hacket

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
René33
IRC nickname: René
Geografisk sted: Lolland

Kort er vist blevet hacket

Indlæg af René33 »

Hej alle

Jeg så idag på min netbank at der er blevet reserveret et beløb til 18VERIFONE\UXBRIDGE, et firma jeg aldrig har haft noget at gøre med. Har ringet ind og fået spærret mit kort.

Mit spørgsmål er om det kan være en der har hacket min computer?? Har jo aldrig regnet med at hackere og virus var et problem på Ubuntu, så er vel mere sandsynligt at nogen der har hacket den netbutik, som jeg to dage forinden har købt noget på og så snuppet mine kortoplysninger der??

Det er vel fortsat ikke usikkert at anvende Ubuntu uden antivirusprogrammer mv? Skal jeg geninstallerer Ubuntu?

Håber på hurtigt svar.

Mvh.

René
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Kort er vist blevet hacket

Indlæg af buddig »

Det lyder fornuftigt at du hurtigt har spærret det kort, der er blevet trukket på.
Jeg kan ikke forestille mig, at det er Ubuntu eller computeren der fejler noget.
Ellers er det ikke let for os udenforstående at gætte på, hvad der er sket.
Mit bedste råd er tale med din bank hurtigst muligt, da de har detaljerne om transaktionen.
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Sørg for at din Java er opdateret.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645#p103104

Spørg din bank om hvordan betalingen er sket (kort eller netbank m.m.).
René33

Indlæg af René33 »

Okay tak for svarene, bruger chromium browser, og udfra hvad jeg kan forstå skulle Java ikke være et problem der.

Men skal lige være sikker, det er vel ikke nødvendigt at tænke på virus/hackere i ubuntu, eller er der noget jeg har overset? :o
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal stadig huske at opdatere din Java. Sørg for at du køre med mindst version 6.31. Du kan tjekke versionen her:
http://java.com/en/download/installed.jsp?detect=jre&try=1
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

René33 skrev:Okay tak for svarene, bruger chromium browser, og udfra hvad jeg kan forstå skulle Java ikke være et problem der.

Men skal lige være sikker, det er vel ikke nødvendigt at tænke på virus/hackere i ubuntu, eller er der noget jeg har overset? :o

Det her problem er ikke Ubuntu relateret.
Java har så mange sikkerhedshuller at du skal bruge nyeste stabile version af Java for ellers kan dit NemID misbruges - og det er i den forbindelse lige meget hvilket styresystem du bruger, når der bruges en version af Java med sikkerhedshuller.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
René33

Indlæg af René33 »

Kan se jeg bruger nr. 6 version 23.

Ved ikke lige hvordan jeg opdaterer den udfra de valgmuligheder der er? Troede faktisk at Java blev automatisk opdateret som det andet software via Opdateringshåndtering, det vil vel være det mest logiske.

Tak for jeres svar :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Da oracle overtog java lavede de nogle ændringer der gjorde canonical ikke længere måtte udbyde automatiske opdateringer af java. Du skal der for skifte til openjdk eller manuelt installere opdateringer.
René33

Indlæg af René33 »

Okay, så hvis jeg skifter til openjdk bliver det automatisk opdateret som alt andet? Fungerer det ligesom Java? Men så bliver openjdk vel også standard i installationerne eller hvad?

Øhm kan se at jeg har "OpenJDK til Java 6 - kørselsmiljø" installeret, men det er måske "OpenJDK Java 7 Runtime" der skal installeres? :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

OpenJDK er en implementering af Java.
René33

Indlæg af René33 »

Okay, men skal jeg installerer den der 7-er istedet? Ellers hvordan opdaterer jeg den anden? :)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Se her! hvordan du gør.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
René33

Indlæg af René33 »

Tak for svarene, har nu den nyeste java installeret :) Håber det løser problemet med sikkerheden
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Hvordan gik det i banken ?
Var dit kort blevet hacket ?
Vi vil da gerne høre afslutningen på dette spændende økonomiske it drama. :)
/ Henning
wangerin
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af wangerin »

René33 skrev:Hej alle

Jeg så idag på min netbank at der er blevet reserveret et beløb til 18VERIFONE\UXBRIDGE, et firma jeg aldrig har haft noget at gøre med. Har ringet ind og fået spærret mit kort.

Det lyder ikke så rart ;-)

Men vær opmærksom på at afhængig af hvad og ved hvem du har handlet, kan det domæne/varemærket som du har handlet med, og firmaet bagved være forskelligt.

René33 skrev:Mit spørgsmål er om det kan være en der har hacket min computer?? Har jo aldrig regnet med at hackere og virus var et problem på Ubuntu, så er vel mere sandsynligt at nogen der har hacket den netbutik, som jeg to dage forinden har købt noget på og så snuppet mine kortoplysninger der??

en søgnig på google giver
VeriFone's Europe, Middle East and Africa (EMEA) region was established in 1988, providing solutions and services to the electronic payment industry.

hvilket kunne tyde på at der kan være tale om at shoppen bruger dem som betaling-provider.

Passer beløbet med det du forventede at skulle betale for din handel?

René33 skrev:Det er vel fortsat ikke usikkert at anvende Ubuntu uden antivirusprogrammer mv? Skal jeg geninstallerer Ubuntu?

Nettet er generelt usikert , men jeg tvivler på at det er din maskine der er hacket.

De komentarer mht og java er særdeles relevante, men havde det været et hack via java/nemID havde beløbet været overført som en normal konto-overførsel.

Beløbet ville ikke været reserveret. Det sker kun i forbindelse med kort-transaktioner.

/Henning