HTML-specifikationen - Overholder i den?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af NickyThomassen »

Overskriften er vist ret selvforklarende.
Jeg spørger fordi, ifølge den nye specifikation, så er

Kode: Vælg alt

Tags
<center>
<font> and <basefont>
<s> and <strike>
<u>
Attributes
align
bgcolor
color

alle sammen udgået. Se bunden af http://www.w3schools.com/html/html_styles.asp

Så for at udføre grundlæggende formatering i HTML 4.01 Strict er man nu nød til at indarbejde CSS hvilket, i min mening, virker overflødigt indviklet.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Fordelen med css er netop at man kun skal redigere i 1 fil, hvis der skal ændres på nogle ting.

Forestil dig at have en hjemmeside der består af 100 html-sider og der ikke er brugt css og du så vil ændre f.eks. baggrundsfarven, så skal du pludseligt til at redigere 100 dokumenter, hvilket både er tidskrævende og langsommeligt.
Bruger man i stedet css, så skal du kun redigere 1 dokument.
Hilsen Kenny
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af Christian.Arvai »

Ikke på min private blog, og det gør div. guides under "artikler" heller ikke :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af NickyThomassen »

Rattus Norvegicus skrev:Fordelen med css er netop at man kun skal redigere i 1 fil, hvis der skal ændres på nogle ting.

Forestil dig at have en hjemmeside der består af 100 html-sider og der ikke er brugt css og du så vil ændre f.eks. baggrundsfarven, så skal du pludseligt til at redigere 100 dokumenter, hvilket både er tidskrævende og langsommeligt.
Bruger man i stedet css, så skal du kun redigere 1 dokument.

Jeg skulle selvfølgelig have forklaret mig lidt bedre (jeg vil bare så nødig "skubbe" svarene i en bestemt retning) :)

Det som du beskriver kan stort set opnås i alle sprog, med undtagelse af HTML selvfølgelig. I fx PHP kan man bruge include(). Hvad jeg mener er, at for at centrere tekst efter den nye specifikation (som vist ikke er så ny igen), så skal der oprettes en CSS-klasse i <head> (som evt. kan kaldes fra en fil), og så skal kaldes det pågældende sted. Og det er dét jeg syntes virker lidt voldsomt.

Eks med CSS:

Kode: Vælg alt

<head>
p.center {text-align:center;}
</head>
<body>
<p.center>   (tror jeg nok)
Centeret tekst
</p>

Kontra "gammel" HTML:

Kode: Vælg alt

<head></head>
<body>
<center>
Centreret tekst
</center>

Selvfølgelig, man kunne godt oprette et CSS-dokument som dækker alt hvad man bruger, men som sagt, det virker meget besværligt.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af buddig »

Jeg bruger Joomla eller Wordpress til hjemmesider, så jeg går ud fra at HTML specifikationen er overholdt.
Sidst jeg lavede en hjemmeside i Joomla, havde jeg 3 store css filer at søge i, for at lave designet om,
så det lignede den oprindelige side mest muligt.
Den var oprindeligt lavet i noget Frontpage eller Dreamweaver og opgaven gik på at få indholdet over på et cms system,
med mindst mulig ændring i designet.
Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af AJenbo »

Ja, det gøre det hele meget lettere at have med at gøre, især når en side begynder at vokse sig støre.

Det er:

Kode: Vælg alt

<head>
<style type="text/css">
p.center {text-align:center;}
</style>
</head>
<body>
<p class="center">
Centeret tekst
</p>


p.center betyder alle <p> med en klassen center.
den vil så også ramme

Kode: Vælg alt

<p class="center bold" id="title1">
men ikke

Kode: Vælg alt

<div class="center">

Hvis du vil ramme begge kan du istedet skrive .center


HTML bør kun bruges til at lave struktur i dataen og generelt indeholde så lidt visuel information som muligt.

Med CSS kan man styre designet meget mere præsist.

At bruge en css fil gør også din side betydelig hurtiger da css koden så kun skal hentes 1 gang og ikke er en del have hver enkelt side.

Hvis det er noget specefik for en enkelt linje kan du bruge inline css:

Kode: Vælg alt

<p style="text-align:center">
Centeret tekst
</p>
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af thj01 »

HTML var skabt til simple dokumenter og blev mere og mere bloated for hver version - og er i version 4 fuldstændig kaotisk og rodet. Faktisk så meget at mange opgave sproget og arbejde med XML i stedet for. Så kunne de selv helt bestemme.

HTML5 er svaret på dette - og det sker bla. ved at adskille indhold og design, samtidig med at sproget nu også får en semantisk merbetydning.

Men hvis du kun programmere en side, så er CSS en ekstra bøvlethed. Men sidder du og arbejder med større hjemmeside komplekser så er det en gave. og isærmed de ekstra features der kommer med i CSS3. Er vi heldige, så forsvinder alle de browserafhængige linier også, da html5 standarder definere langt de fleste af de ting som browser producenterne lige nu har findet hver deres georg gearløs løsning til.

Samtidig bliver flere ting der før skulle programmeres ved hjælp af jscript eller ander sprog implementeret i simpel HTML5 kode.

Men så længe det kun er dig der skal lave og rette i koden er det fuldstændig ligegyldigt - men vil du have andre ind over, så skal der styr på formerne-.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af NickyThomassen »

Mange tak for svarene :)
Jeg spurgte for at få en fornemmelse for "best practice", og for at høre hvordan i andre koder. Godt nok er det en meget lille side jeg arbejder på, men jeg gør det i hånden, så jeg tror at fremtidig vedligeholdelse bliver en del lettere hvis den laves efter best practice. Plus selvfølgelig, at det jo egentlig ikke er god stil ikke at overholde specifikationen, og hvis man en dag skal lave noget seriøst, så tror jeg det er vigtigt at kunne kode bedst muligt.

AJ, tak for eksemplerne, det lykkedes mig at lave en css-fil ud fra dem, som dækker den samme formatering, som jeg brugte html til før.

thj01, nu håber jeg ikke at de laver alt for meget om på html5, for i tillæg til css-filen opdaterede jeg siden til html5. Der er en underside med nogle billeder, hvor jeg havde tænkt mig at lege med de nye tags og måske ligge en video op. Men jeg vil give dig ret i at html4 ikke fungerede lige så godt som sine forgængere, det var nok også derfor jeg hang fast i en "pre css" formatering.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af thj01 »

Faktisk så er HTML5 en oprydning af ældre HTML formater - og et forsøg på at implementere mange af de features, som man før måtte anvende XML for at kunne opnå.

HTML5 er mere semantisk opbygget. F.eks. er tag'et <article> beregnet til selve hovedinholdet, <aside> til fremhævede tekststykker, osv. sǻdan at standard tekstsider kan opmærkes i næsten ren HTML. Og der kommer en del funktionalitet i HTML5 og CSS, der vil gøre meget javascript kode ligegyldig.

http://www.web3mantra.com/2011/04/20/best-html5-applications/

Og Apple skider i bukserne gør de - for med god HTML5 programmering er det fløjtende ligegyldigt hvilken hardware man bruger - bare browseren er kompatibel.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af AJenbo »

thj01 skrev:Og Apple skider i bukserne gør de - for med god HTML5 programmering er det fløjtende ligegyldigt hvilken hardware man bruger - bare browseren er kompatibel.

? hvad har det med apple at gøre, ville det så ikke også få ms og dell til at skide i bukserne? så videt jeg ved er html5 en af grundende til at apple ikke vil have adobe flash på deres telefon.
http://www.apple.com/html5/

Tænker du på deres indtjening ved salg af apps til mobilen vil forsvinde pga. folk går over til at lave apps som hjemme sider så er det jo noget som også ville gå ud over alle andre der laver mobil telefoner, eks. google og Microsoft. Well ms gælder vist ikke da de stadig har IE7 på deres telefoner og den kan ikke tage HTML5, dem det kunne vel også være et stort tab for dem hvis Apps fremover ikke ville virke på deres telefoner.
http://gigaom.com/apple/why-html5-wont-take-the-wind-out-of-apples-sails/
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af thj01 »

Apple tjener rigtig mange penge på at udbyderne af apps er tvunget til at anvende applestore. Og det forsvinder med html5.

Det samme gør de fleste af de applikationer der er til I* produkter only. Enhver udbyder kan med en web-server udbyde applikationer fremover - og Opensource miljøet får mulighed for at oversætte mange nuværende applikationer til tablets/smartphones.

At Apple droppede flash tror jeg har mere at gøre med at det produkt i dag er inderligt ligegylidgt. Flash har været det valg man kunne træffe, men nu er enhederne og nettet så stærk/hurtige, at man kan gøre det langt smartere end med flash. Og så sparer apple MANGE penge om året på at droppe flash.

Apple lever lige nu på at deres hardware (som nogle tror er bedre end andet) og applikationerne - og det tror jeg kommer til at ændre sig.
Og MS er slet ikke igang endnu for alvor - så jeg vil hellere se hvad der sker der før jeg vil vurdere deres skæbne hvad dette angår. Måske bliver det et giga Vista flop - hvem ved.

HTML5 kommer - om så end MS eller Apple vil - og ingen af dem kan overleve ved at isolere sig med deres egne standarder mere - det tog er kørt - heldigvis (håber og tror jeg på - for man ved aldrig med virksomheder der har den tilgang til brugere, teknologi og standarder)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af AJenbo »

Tja Apple har hvertfalg ikke issoleret sig når de lige frem reklamere med at deres udstyr undersøtter HTML5. Mht. deres skæbne kan det nok ikke betyde mere tilbage gang end til før de ud gav iphone + lidt ekstra. De har stadig iTunes og så de enheder og computere de sælger så det er nok ikke noget døds stød.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af lath »

Prøv lige at dyrk det her mix af HTML5 + CSS + JS : http://t.co/GtYtqdOO
(Navigation virker ikke i FF 11.0, men virker knas-frit i Google Chrome browseren)
De.t er bare flot.

Startside på det website er: http://t.co/bH7i8ROr

/Lars

Hvis du undrer dig over brug af short-links, så er det fordi det er fra et af mine Tweets.


Edit: det er mit tastatur der ikke er så godt, navigation virker alligevel fint i FF 11.0)
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af hvm »

Jeg har overholdt HTML 4.01 Strict i årevis - kan ikke huske, hvornår jeg konsekvensrettede alt kode dertil, men det er lang tid siden. Men da jeg ikke har opdateret min hjemmeside siden ... 2009, har jeg ikke konsekvensrettet til HTML 5 endnu.

Jeg er stor fan af adskillelse af form og indhold, og CSS i denne forbindelse :)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: HTML-specifikationen - Overholder i den?

Indlæg af NickyThomassen »

hvm skrev:Jeg har overholdt HTML 4.01 Strict i årevis - kan ikke huske, hvornår jeg konsekvensrettede alt kode dertil, men det er lang tid siden. Men da jeg ikke har opdateret min hjemmeside siden ... 2009, har jeg ikke konsekvensrettet til HTML 5 endnu.

Jeg er stor fan af adskillelse af form og indhold, og CSS i denne forbindelse :)

Efter at jeg havde fikset en css-fil, sad jeg og legede lidt med hvordan links, <em> og overskifter skulle se ud, og det er faktisk ret genialt at det hele kan ændres fra én fil.

Min header var i forvejen i en separat fil, så jeg skulle bare tilføje <?php include(" styles.css "); ?> til den, så var der css på hele siden :)

Hvis ikke du allerede bruger den, så er W3C's online validator en stor hjælp, især hvis man koder i hånden
http://validator.w3.org/