backup pakker i ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

backup pakker i ubuntu

Indlæg af pollute »

Jeg tænkte om der var en metode så man kan lave en backup af alt de konfigurationer og pakker man har installeret i Ubuntu, så man hurtigt kan få dem installeret når man skifter til nyerere Ubuntu. :?:
Min computer er en Acer Predator G3610
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: backup pakker i ubuntu

Indlæg af Stra »

Har du kigget på deja-dub (sikkerhedkopi) som gemmer en kopi af af dine indstillinger og pakker i UbuntuOne?

Ligger i programmet UbuntuOne.
Eller søg direkte på programmet Sikkerhedkopi/deja-dub
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
pollute

Indlæg af pollute »

Stra skrev:Har du kigget på deja-dub (sikkerhedkopi) som gemmer en kopi af af dine indstillinger og pakker i UbuntuOne?

Ligger i programmet UbuntuOne.
Eller søg direkte på programmet Sikkerhedkopi/deja-dub

Jeg har nu prøvet programmet. Og da det gav error 500, da jeg havde geninstalleret ubuntu, vil jeg lede videre.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

En let måde til at få lavet en fil med en liste over alle installerede pakker er at køre:

Kode: Vælg alt

dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$' | awk '{print $1}' > /$HOME/pakkeliste

det lægger en liste ved navn "pakkeliste" i din Hjemmemappe. med filerne
For at få alle dine lokale konfigurationer gemt, så skal du lave en backup af dine skjulte filer i din Hjemmemappe - så laver du regelmæssig backup af Hjemmemappen, så har du det allerede.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

clonzilla måske, den tager det meste med, men er lidt nørdet at finde ud af.
Når lejligheden byder sig.
pollute

Indlæg af pollute »

laoshi skrev:En let måde til at få lavet en fil med en liste over alle installerede pakker er at køre:

dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$' | awk '{print $1}' > /$HOME/pakkeliste

For at få alle dine lokale konfigurationer gemt, så skal du lave en backup af dine skjulte filer i din Hjemmemappe - så laver du regelmæssig backup af Hjemmemappen, så har du det allerede.

Hvordan kan jeg så installere dem igen?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Noget i retning af

for i in `cat /$HOME/pakkeliste`; do apt-get install $i; done;

vil gøre tricket.

Men hvis ikke du er bleg på lidt manuelt arbejde, så kan du bare slette alle systempakkerne fra listen (de bliver jo alligevel geninstalleret automatisk), for så er du sikkert nede på en pakkeliste, som er overkommelig at installere manuelt efter en geninstallation.

Min "manuelle" pakkeliste tæller fx 44 pakker pt, og det er jo ikke noget problem at installere manuelt, hvis det bliver nødvendigt.
pollute

Indlæg af pollute »

TitanusEramius skrev:Noget i retning af

for i in `cat /$HOME/pakkeliste`; do apt-get install $i; done;

vil gøre tricket.

Men hvis ikke du er bleg på lidt manuelt arbejde, så kan du bare slette alle systempakkerne fra listen (de bliver jo alligevel geninstalleret automatisk), for så er du sikkert nede på en pakkeliste, som er overkommelig at installere manuelt efter en geninstallation.

Min "manuelle" pakkeliste tæller fx 44 pakker pt, og det er jo ikke noget problem at installere manuelt, hvis det bliver nødvendigt.

Er der nogen nem måde at gøre det på, eller er det bare at grinde derudaf?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Der sker ikke noget galt ved bare at køre den - men du vil få en masse meldinger om at pakken ikke installeres, fordi den allerede er installeret - og det vil selvfølgelig tage lidt ekstra tid.
Men ellers må du kunne lave en pakkeliste for dit nyinstallerede system (kald den pakkeliste2), og så kan du få en liste over forskellene mellem de to lister, lagt ud i en fil, som du f.eks. kan kalde pakkelistediff. Her kan du så så, hvilke filer i pakkelisten, der ikke også er i pakkeliste2

diff pakkeliste pakkeliste2 > pakkelistediff

Du burde også kunne generere en liste, hvor indholdet er pakkeliste uden de pakker som er i pakkeliste2, men det kræver vist lidt flere forsøg - måske nogen kan komme med en let løsning på det?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

pollute skrev:
laoshi skrev:En let måde til at få lavet en fil med en liste over alle installerede pakker er at køre:

Hvordan kan jeg så installere dem igen?

sudo apt-get update;sudo dpkg --set-selections < /sti/til/pakkeliste;sudo apt-get dselect-upgrade

hvor /sti/til/pakkeliste er en pseudo sti og filnavn, som selfølgelig skal erstattes med den rigtige sti til filen og filnavn.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags