Firestarter

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

Allerførst er firewall nødvendig på ubuntu elelr er det ligesom med antivirus unødvendigt??

har prøvet at rode lidt med firestarter, men kan ikke få den til at starte når jeg starter ubuntu, nogle der kan hjælpe??
ddv

Firestarter

Indlæg af ddv »

Se her og scroll lidt ned så skulle du se det

http://www.fs-security.com/docs/faq.php#trayicon
gasolin
Geografisk sted: Ny assens kommune

Firestarter

Indlæg af gasolin »

Et antivirus program til linux kan kun scanner for virus,f.eks på et windows system kan et antivirus program, forhindre at der kommer virus på computeren og selvfølgelig scanne for virus (antivirus programmer kan selvfølgelig fjerne virus)

En firewall er en ting man kan samligne med en dørvagt der kun lukker folk (data) ind som har tilladelse , der kan så komme folk (data) ind der har en virus og folk (data) der ikke har en virus med, men kun folk (data) der har en tilladelse til at komme ind.

Hvis man ikke har en firewall så kan alle folk (data) komme ind uanset om de har en virus med, ikke har en virus med eller har tilladelse til at komme ind.

Man kan sige at en firewall giver dig mulighed, når der er nogen der vil ind på din computer, at nægte dem adgang.
Senest rettet af gasolin 1. jan 2008, 19:12, rettet i alt 3 gange.
gasolin
Geografisk sted: Ny assens kommune

Firestarter

Indlæg af gasolin »

Firestarter starter automatisk og det er normalt ikke noget man kan se, men i opsætning i kubuntu 7.10(bruger jeg) trykker man på firestarter, så kommer der et vindue frem, der står,
firestarter active,der kan man også justere hvis man vil forhindre nogen for adgang til ens computer.
tbresson

Firestarter

Indlæg af tbresson »

Hvis du har en router er det de færreste som har behov for en firewall - uanset operativ system.

Hvis du ingen router har ville jeg anbefale det, da mange exploits sker på operativ systemernes porte (som listener/lytter), For ikke at skulle sætte sig for meget ind i hvilke porte der er åbne, og gør hvad kan du bare vælge at lukke alt med en firewall, og så åbne hvad du ønsker efter behov.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Firestarter

Indlæg af Artificial Intelligence »

Det skal lige siges at firestarter ikke er en firewall, det er gui for IPtablets some er default på Ubuntu.
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

min firestarter starter ikke automatisk og kan ikke få det fra linket til at virke
ddv

Firestarter

Indlæg af ddv »

det vil sige at du har været inde og editere i /etc/sudoers og tilføjet den linie som der nævnes?

Husk at tage en backup
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

nej, får ikk engang lov at køre denne:

username ALL= NOPASSWD: /usr/bin/firestarter
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Firestarter

Indlæg af Artificial Intelligence »

det er ikke bin men sbin
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

Artificial Intelligence skrev:det er ikke bin men sbin

hjælper intet
ddv

Firestarter

Indlæg af ddv »

det er rigtig, at det er sbin.

Hvad mener du med kører? Den linje, men med "sbin" skal du indsætte i slutningen af filen "/etc/sudoers". Bare lige for at være sikker på at det er du har gjort :)
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

når jeg klikker på den fil, får jeg at vide at du skal have root privilegier for at åbne den
ddv

Firestarter

Indlæg af ddv »

Først skal du tage en backup hvis du allerede ikke har gjort det.

Kode: Vælg alt

sudo cp /etc/sudoers /etc/sudoers.bak

Du åbner filen ved at skrive

Kode: Vælg alt

sudo visudo -f /etc/sudoers
i en terminal.

Du vil nu kunne redigere i en "terminal editor" når du har skrevet linjen ind og vil gemme skal du trykke "Ctrl + O" (bogstavet). Editoren vil spørge om du vil gemme i filen /etc/sudoers.tmp slet ".tmp" og skriv "Y" når der spørges om du vil overskrive filen.

Husk at erstatte "username" med det navn du bruger når du logger ind i Ubuntu.

Se evt http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu ... -10-a.html
Teddy

Firestarter

Indlæg af Teddy »

hmm nu vil den ikk starte op