Digikam som standard til import, organisering og redigering
-
- IRC nickname: Albafar
Digikam som standard til import, organisering og redigering
Jeg er blevet meget glad for at bruge Digikam til billedbehandling og -organisering. Det er den rette balance mellem fx. Gimp og Picasa til mig - kombineret med Rawtherapee. Men Shotwell er jo standard på 11.10 og jeg synes, at det er lidt omstændigt, at hver gang jeg slutter mit kamera til, så starter Shotwell. Nu ved jeg godt at Digikam er en KDE ting (uden helt at forstå forskellene på KDE, Gnome, Unity etc), og det måske er her, at hunden ligger begravet. Men er der ikke en eller anden tweak, der kan gøre Digikam til mit standard import- og redigeringsprogram, der automatisk starter op, når fx. kameraet tilsluttes? Har prøvet at surfe rundt - men uden held so far
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Re: Digikam som standard til import, organisering og rediger
Hej....
Jo, du går i Systemindstillinger og vælger Systemoplysninger. Her kan du under Standardprogrammer - Billeder vælge hvilket program du vil bruge
Jo, du går i Systemindstillinger og vælger Systemoplysninger. Her kan du under Standardprogrammer - Billeder vælge hvilket program du vil bruge
Vh. Jannie
-
Næsten for nemt til at være sandt - lige sådan noget, jeg mente burde være et eller andet sted...MEN: Digikam er bare ikke blandt de mulige alternativer
Hvordan får jeg programmet ind der?
Hvordan får jeg programmet ind der?
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Hej igen....
Det har du da ret i
Nå, efter jeg installerede digiKam fra SoftwareCentret, skulle jeg lige slukke for computeren, så dukkede digiKam da op i "boksen", hvor jeg kan vælge, hvilket program, jeg vil åbne med, når jeg satte kamera/memorykort i.
Desværre åbnede digiKam ikke, øv..... (gthumb, gimp og shotwell virker fint, når jeg vælger én af dem)
Så åbnede jeg digiKam almindeligt, satte kamera/kort i og importerede den vej.... det gik fint
En halv løsning, måske der er andre, der har "en hel"
Det har du da ret i
Nå, efter jeg installerede digiKam fra SoftwareCentret, skulle jeg lige slukke for computeren, så dukkede digiKam da op i "boksen", hvor jeg kan vælge, hvilket program, jeg vil åbne med, når jeg satte kamera/memorykort i.
Desværre åbnede digiKam ikke, øv..... (gthumb, gimp og shotwell virker fint, når jeg vælger én af dem)
Så åbnede jeg digiKam almindeligt, satte kamera/kort i og importerede den vej.... det gik fint
En halv løsning, måske der er andre, der har "en hel"
Vh. Jannie
-
Ja det er den måde jeg også har gjort hidtil. Men ikke helt optimalt....
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
momsemor skrev:Jo, du går i Systemindstillinger og vælger Systemoplysninger. Her kan du under Standardprogrammer - Billeder vælge hvilket program du vil bruge.
Den forstod jeg godt nok ikke
Hvor finder du "systemindstillinger" og "systemoplysninger"?
Måske er det fordi jeg er på 11.04 (Jeg ku' ikke forliges med Unity, så ...)
Med hensyn til Shotwell:
Den har jeg fjernet/slettet.
Så slipper man da for, at den overtager al import af billeder m.v.
I øvrigt er jeg enig med Albafar = digikam er det bedste program til billedhåndtering, jeg endnu har fundet
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
-
God idé - nu har jeg også slettet Shotwell Men Digikam kan jeg stadig ikke få til at starte automatisk....
-
I min videre googlen fandt jeg dette:
http://www.johannes-eva.net/change-the-default-application-ubuntu-linux
Det lyder lidt som om, at det er det jeg skal rode lidt med. Mit problem er bare, at det er rimeligt "sort snak" for mig. Er der nogle, der evt. kunne oversætte til noget ikke alt for teknisk indforstået....bitte?
Det lyder lidt som om, at det er det jeg skal rode lidt med. Mit problem er bare, at det er rimeligt "sort snak" for mig. Er der nogle, der evt. kunne oversætte til noget ikke alt for teknisk indforstået....bitte?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Er kun hvis du anvender 10.10 eller tidligere versioner.Albafar skrev:I min videre googlen fandt jeg dette:
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Øv - er på 11.10