Generatorer og styrestrøm

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Generatorer og styrestrøm

Indlæg af NickyThomassen »

Nu tror jeg i sandhed at jeg har fundet et 'Off Topic'-emne, omend det måske kræver en indledning :)

Jeg købte for en 3 år siden en billig scooter i den lokale T. Hansen, og uden at snakke dårligt om dem, vil jeg nøjes med at sige at den forretning nok henvender sig til en anden kundegruppe end mig. Den har stået stille det sidste år, fordi hver gang man prøver at køre på den, så springer sikringen. Som vist endda er på 16 ampere.

Nu gider jeg ikke at have den stående på lager mere, så hvis ikke jeg kan fikse den i løbet af foråret (T. Hansen kan åbenbart ikke, og de magiske 2 år er jo passeret), så smider jeg den ud. Jeg overvejede kort at skifte sikringen ud med et søm, men bestemte mig i stedet for at prøve at strippe den ned til at absolut minimum, og se om det måske kunne virke.

Loven kræver godt nok blinklys, men i første omgang er jeg kun interesseret i lys og opladning, og her kommer spørgsmålet så: Er der nogen her på forum som har viden og / eller praktisk erfaring med generatorer? Den har et 6 volts batteri (jeg kan ikke huske på hvor mange ampere, men det er ikke meget), og spørgsmålet er om jeg kan antage at generatoren dermed bruger 6 volt i styrestrøm, eller om der er andre faktorer der spiler ind? Og hvad med sådan noget som et laderelæ, er det nødvendigt, og i givet fald, hvordan passer det ind i billedet?

Som en sidenote kan jeg nævne at jeg i sin tid ejede en Puch MZ'er, men de er jo helt umulige at drive op nu. Grunden til at jeg giver den en sidste chance er fordi motoren faktisk er ret lækker, men så længe elektronikken ikke fungere, så er det jo ligemeget. Men man kan godt savne de meget simplere Puchs.