Jeg har en bærbar der kører Ubuntu 11.10. Hvis jeg tager strømmen mens den er tændt, så kommer der en advarsel om at der næsten ikke er mere strøm, indikatoren siger at der er strøm til 2 minutter, og computeren går i dvale.
Men der er masser af strøm. Hvis jeg starter op på batteri, så siger Ubuntu det har en kapacitet på 98% og strøm til 55 minutter(1). Men hvis jeg sætter strømstikket i, og derefter fjerner det, så kommer advarslen igen og indikatoren siger strøm til 2 minutter.
Okay, spørgsmålet; er der noget at gøre ved det? Gemmes der oplysninger om batteriet, som evt. kan slettes, så systemet nulstilles? Eller noget?
(1) Batteriet er ikke helt nyt længere. Det kan lades helt op, men det mister åbenbart kraften hurtigere end da det var nyt. Da det var nyt kunne den køre 2 timer på et fuldt opladet batteri. Men det kan måske også være Ubuntu/Unity der bruger mere strøm end for et par år siden?
Nulstille oplysninger om batteri?
-
- Geografisk sted: Horsens
Nulstille oplysninger om batteri?
Thomas Jensen, Horsens
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Nulstille oplysninger om batteri?
Jeg kan jo se at du har været med herinde i flere år. Så har du tilfældigvis en livecd, som vi kan teste med, liggende ? Det jeg gerne ville prøve/vide, er hvad der sker hvis der køres som "livecd", og om batteriet også dør hurtigt under denne kørsel.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Det jeg gerne ville prøve/vide, er hvad der sker hvis der køres som "livecd", og om batteriet også dør hurtigt under denne kørsel.
Uh, det er sgu' lidt pinligt jeg ikke selv tænkte på det. Okay, jeg bootede op på en USB-stick med 11.10, og her var der ingen problemer med at tage strømmen. Så kørte jeg update-manager og installerede alle opdateringer, og herefter lavede den samme nummer med at sige der er kritisk lavt strømniveau og gå i dvale. Men det er godt nyt, for nu ved jeg da det er en bug, og ikke bare mit system der er sygt...
Jeg prøver lige at kigge nærmere på hvilken opdatering det drejer sig om og evt oprette en bug-rapport på det.
Thomas Jensen, Horsens
-
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har lige nogle spørgsmål
Hvor lang tid holder dit batteri, når du starter op kun med batteri?
Problemet er at batterier - og især dem billig kvalitet (læs billige bærbare) og batterier der ikke er blevet brugt optimalt, kan "falde sammen".
Hvor lang tid holder dit batteri, når du starter op kun med batteri?
Problemet er at batterier - og især dem billig kvalitet (læs billige bærbare) og batterier der ikke er blevet brugt optimalt, kan "falde sammen".
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
Kører LTS udgaverne.
"It's always easy if you know how to do it."
-
thj01 skrev:Hvor lang tid holder dit batteri, når du starter op kun med batteri?
Lidt over en time. I programmet "Strømstatistik" vises der en pæn jævn faldende kurve hele vejen, så umiddelbart synes jeg ikke det ser ud til der er problemer med batteriet.
MEN... efter mit forsøg med en Ubuntu 11.10 usb-stick i går, ville jeg lige kigge lidt nærmere på det, og i dag kom der så en advarsel om kritisk lavt strømniveau på en helt ren Ubuntu 11.10. Dvs. det er ikke en opdatering der er problemet, sådan som jeg først troede...
Det har virket fint tidligere at tage strømmen, og den så bare har kørt videre på batteri uden problemer. Så jeg må jo prøve med en tidligere Ubuntu-version og se om problemet også opstår der, og hvis det gør, så må det jo være min computer eller batteri der er problemet.
Thomas Jensen, Horsens