Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckduckgo

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckduckgo

Indlæg af Finn Bjerke »

Det fremgår af dr.dk at google tager sig en del friheder med dine informationer:

http://www.dr.dk/Nyheder/Baggrund/2012/02/29093915.htm

Fra 1. marts sammenkører Google dine private oplysninger med dine søgninger på hjemmesiden.


De skriver også at man kan undgå det. FOr mig bliver det mere og mere broget med datasikkerhed, smartphone, Google-Calender osv. Forbruger rådet anberfaler at man sletter google historik og youtube historik.

Jeg tror da at jeg vil finde en anden søgemaskine som f.eks Duckduckgo
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Finn Bjerke »

Hører gerne kommentarer og mere generelt om facebook, Ubuntu osv i relation til informationssikkerhed. Når jeg bliver præsenteret for lange tekster om regler for dit og dat har jeg en tendens til at give op. Hvad er mon konsekvenserne af google nye policy og såkaldte "privacy tools"

http://www.google.dk/intl/da/privacy/tools.html
Kardemommeloven er en god ting.
Jørgen L Sørensen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. aug 2009, 19:02
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Jørgen L Sørensen »

Finn Bjerke skrev:Hører gerne kommentarer og mere generelt om facebook, Ubuntu osv i relation til informationssikkerhed. Når jeg bliver præsenteret for lange tekster om regler for dit og dat har jeg en tendens til at give op. Hvad er mon konsekvenserne af google nye policy og såkaldte "privacy tools"

http://www.google.dk/intl/da/privacy/tools.html


Bruger ikke Facebook, da jeg ikke bryder mig om konceptet med en masse "privat" kommunikation på nettet, hvor man ikke har noget kontrol med det (man ved jo ikke hvor mange der kopierer og publicerer over i et helt åbent forum eller sender det videre i en mail).

Mere om Facebook: Det irriterer mig at flere og flere virksomheder og offentlige myndigheder (f.eks. Politiet) henviser til at man kan læse mere på Facebook - det der irriterer mig i den sammenhæng er at jeg som regel bliver bedt om at oprette en profil når jeg vil bruge infoen de pågældende har lagt på Facebook. Det kan ikke være rimeligt at offentlige institutioner forsøger at tvinge mig til at oprette en profil på privat forum.

Med hensyn til DuckDuckGo: Den prøver jeg at vænne mig til :-) Og det skyldes helt klart at jeg er betænkelig ved at én virksomhed samler alt hvad jeg laver. Og så er jeg p.... irriteret over alle de "spam-links" til Pricerunner, Kelkoo, FixYa og hvad de hedder --- de er for så vidt gode nok hvis man vil købe noget, men ikke når jeg søger info eller driver til noget hardware.

En ulempe ved "Anden" er at den er lidt for simpel - jeg mangler en mulighed for hurtigt at lave en søgning med nyeste sider ligesom på Google. Til gengæld er har DuckDuckGo en smart feature med ! som kan dirigere andre steder hen, f.eks. !g til Google-søgning :-)

Jeg bruger nok DuckDuckGo 30% lige nu og Google for de 70%, men det går lige så stille op for DuckDuckGo.

Med hensyn til Google Maps synes jeg ikke der er nogle gode alternativer som er uafhængige - Eniro/Krak og TDC er kommercielle og forsøger nok også at spore min færden.
mvh
Jørgen Linde Sørensen
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af NickyThomassen »

Omkring kort-delen, er jeg begyndt at prøve med Open Street Maps på anbefaling af DMI
http://open.mapquest.com/?q=denmark

Men ja, duckduckgo mangler helt bestemt nogle funktioner for at kunne tage 100% over fra Google, jeg søger fx også jævnligt efter billeder, og det kan DDG heller ikke rigtig. Så en af DDGs styrker ligger i at kunne overdrage søgningen, og ikke kun til Google eller Yahoo, men også Wikipedia og ~200 sider og tjenester. Vendt lidt på hovedet kan man jo nærmest sige at det Google som er begænset :)

Jeg læste faktisk godt artiklen den anden dag, rart at DR sætter fokus på det. Det løser jo desværre kun et af problemerne, nemlig den søgeboble som Google laver. Som der står i artiklen, kan Google stadig samkører alle oplysninger om brugeren, på trods af de 2 løsninger artiklen forslår. Jeg prøvede den anden dag at deaktivere cookies over alle Googles domæner, men så virker GMail ikke mere, noget med at levere en konsistent oplevelse for brugerne... Så lige meget hvad man gør, så acceptere man Googles samkøring, eller også bruger man noget andet.

Facebook er der i min mening heller ikke meget at komme efter. Datasikkerhed er ikke-eksisterende, og det eneste Facebook kan bruges til, er at holde styr på den del af omgangskredsen, der på det nærmeste tilbeder Facebook. De folk jeg tænker på, kan praktisk talt ikke finde ud af at sende mails, har aldrig hørt om irc og bruger kun Googles tjenester til at navigere nettet. Jeg tror jeg kender en håndfuld af dem personligt, og jeg spurgte 2 af dem omkring Googles indsamling af oplysninger, og Facebooks ringe sikkerhed, men de var ret enige om at det ikke betyder noget. Den enes Android registrer hvert 20 minut hvor den pågældende er i det ganske land, og viser det på et kort på Facebook.

Især om Facebook er der mange oplysninger på nettet, det er bare at søge lidt, så kommer de gode ting frem.
http://www.youtube.com/watch?v=coczh-f9r_4&feature=player_embedded#!
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af NickyThomassen »

Finn Bjerke skrev:Hører gerne kommentarer og mere generelt om facebook, Ubuntu osv i relation til informationssikkerhed. Når jeg bliver præsenteret for lange tekster om regler for dit og dat har jeg en tendens til at give op. Hvad er mon konsekvenserne af google nye policy og såkaldte "privacy tools"

http://www.google.dk/intl/da/privacy/tools.html

Værktøjerne er en joke, slet og ret. Beskrivelsen til sikker browsning ender med " ... hvilket er ret smart, hvis du er ved at arrangere en hemmelig fødselsdagsfest for nogen!" Men der står intet om hvorvidt Google stadig kan spore dig.

--- Jeg har skrevet en kort konklusion over privatlivspolitikken i bunden ---

Deres nye privatlivspolitik er mere spændene at kigge på, og allerede i indledningen står der noget spændene " ... hvis du ikke er bekendt med begreber såsom cookies, IP-adresser, pixeltags ... " Pixeltags er en teknik der bl.a. bruges til at se om en mail er blevet læst. Den fungerer ved at du sætter en webserver op med en masse unikke billeder (som fx måler 1 * 1 pixel), og så sender du ét unikt billede med ud sammen med en mail. Mange email-klienter åbner automatisk billedet når du åbner mail'en (hvilket er grunden til at spam-mails ikke må åbnes), og så finder du både ud af at mail'en blev åbnet, og du kan ved hjælp af din webserver se modtagerens ip-adresse.

* "Vi anvender oplysninger, der er indsamlet fra cookies og andre teknologier som f.eks. pixeltags, til at forbedre din brugeroplevelse ... " Pixeltags bliver som sagt primært brugt af spammere, hvad skal Google med dem? (det skriver de nemlig ikke)

* "Mange af vores tjenester kræver f.eks. <personlige oplysninger> ... " Jamen, kan må jo spørge sig selv om, hvorfor gør de det?

* "Vi kan indsamle disse oplysninger om de tjenester, som du bruger, og hvordan du bruger dem"

* "Vi kan indsamle enhedsspecifikke oplysninger (f.eks. hardwaremodel, operativsystemversion, entydige enheds-id’er ... " Så Google kan identificere os unikt.

* "Google kan knytte dit enheds-id eller telefonnummer til din Google-konto." (Som indeholder kreditkortoplysninger, samt navn og adresse, hvis du bruger Android market).

* "Oplysninger om, hvordan du har brugt vores tjeneste, f.eks. dine søgeforespørgsler."

* "opkaldsnummer" Jeg gætter på at Google referer til Android her.

* " ... der kan levere oplysninger om Wi-Fi-adgangspunkter i nærheden og mobilmaster." Fedt, så Google bruger os til at finde placeringen på alle mobilmasterne i DK. Wi-Fi-adgangspunkter = offentlige og private trådløse netværk, så husk at sæt kode på jeres trådløse, for uden pis, Google ved sikkert hvor det er.

* "Vi kan indsamle og lagre oplysninger (bl.a. personlige oplysninger) lokalt ... " Så, fx med en Android, der må der godt ligge en fil med alle de numre du har ringet til, det siger du ok til her.

* "<cookies> ... som vi tilbyder vores partnere." Så Google-valgte firmaer kan få adgang til Google-cookies på din computer (som må indeholde personlige oplysninger som navn og adresse).

* "Vi kombinerer muligvis personlige oplysninger fra én tjeneste med oplysninger fra andre Google-tjenester ... "

* "Vi beder om dit samtykke, før vi anvender oplysninger til andre formål end dem, der er angivet i denne privatlivspolitik." Er samtykke overhovedet nødvendigt når Google tidligere sagde at de må overdrage ens oplysninger til firmaer som Google vælger? Pointen er, at de jo ikke skriver hvad de andre firmaer må bruge dine oplysninger til, og som sådan er der i forvejen ingen begrænsning på.

* "Folk har forskellige bekymringer med hensyn til beskyttelse af personlige oplysninger."

* "Du kan også få din browser til at blokere alle cookies ... " Så virker GMail ikke (men det skriver de ikke).

* "Når du bruger vores tjenester, bestræber vi os på at give dig adgang til dine personlige oplysninger." At bestræbe er ikke det samme som at give adgang til. Hvilket i denne sammenhæng betyder at Google ikke behøves at give dig adgang.

* "Hvis oplysningerne er forkerte, forsøger vi at give dig mulighed for at opdatere dem hurtigt eller at slette dem – medmindre vi har brug for at gemme oplysningerne af virksomhedsmæssige årsager ... " Hvis Google lever af dine oplysninger, er det så ikke en virksomhedsmæssige årsag ikke at slette dem?

* "Vi kan afvise anmodninger <om at give adgang til dine oplysninger, eller at slette dem> som ville være ekstremt upraktisk ... "

* "Vi videregiver personlige oplysninger til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for Google, hvis vi har dit samtykke." Men længere nede står der så "Vi videregiver personlige oplysninger til vores samarbejdspartnere eller andre betroede virksomheder ... " Så igen, Google må vitterligt videregive alle oplysninger som de har om dig til andre firmaer, hvis bare Google stoler på firmaet.

* "Vi videregiver personlige oplysninger til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for Google, hvis vi i god tro mener ... " Og igen, nu bare i god tro. Listen over hvad god tro er, dækker bl.a. løsningen af tekniske problemer.

* "Vores privatlivspolitik gælder for alle tjenester, der udbydes af Google Inc. og dennes samarbejdspartnere ... " Så ikke navngivet firmaer, kan indsamle og videregive oplysninger om din brug hos dem, til Google, og fordi du allerede har sagt ok til det ved at bruge en Google samarbejdspartner, er det ikke nødvendigt for det ikke-navngive firma at gøre dig opmærksom på det. Lyder mystisk, men sådan læser jeg det.

* "Vores privatlivspolitik kan ændres fra tid til anden ... og hvis der sker væsentlige ændringer, vil vi gøre opmærksom på dem på en mere iøjnefaldende måde ... "

---

Så sagt på godt dansk, Google må indsamle oplysninger om dig, hvor du er, hvad der er omkring dig og de kan bruge de oplysninger som de har lyst til. Du kan ikke forlange at se de oplysninger de har om dig, ligesom du heller ikke kan forlange at de bliver slettet, heller ikke selvom du kan bevise at de er forkerte og / eller direkte skadesvoldende for dig.

Held og lykke med at holde styr på dit privatliv nu.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg kan forresten tilføje, at Google er i strid med dansk lovgivning på flere områder her.

Du har altid krav på at kunne få udleveret alle oplysninger et firma har om dig, og det gælder alle firmaer. Det er det der i slang hedder en 'paragraf 31', og den siger:
§ 31. Fremsætter en person begæring herom, skal den dataansvarlige give den pågældende meddelelse om, hvorvidt der behandles oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne oplysninger, skal der på en let forståelig måde gives den registrerede meddelelse om,

1) hvilke oplysninger der behandles,

2) behandlingens formål,

3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og

4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.

Stk. 2. Den dataansvarlige skal snarest besvare begæringer som nævnt i stk. 1. Er begæringen ikke besvaret inden 4 uger efter modtagelsen, skal den dataansvarlige underrette den pågældende om grunden hertil, samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

Andetsteds i samme lov står der klart og tydeligt, at du kan forlange at få slettet alle oplysninger et firma måtte have om dig, med visse undtagelser. De fleste undtagelser handler om dokumentation, fx hvis du har købt noget skal firmaet gemme oplysningerne i 5 år af hensyn til skattevæsnet, og du kan således ikke forlange at få oplysningerne slettet.

Jeg tvivler stærkt på at oplysninger om en brugers adfærd på en hjemmeside, er en sådan undtagelse, og som et absolut minimum har vi krav på aktindsigt i de oplysninger som Google, og ethvert andet firma, måtte have om os. Uden undtagelse. Og det her er ikke bare en eller anden teoretisk lov, jeg har brugt den flere gange.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Måske jeg bare er naiv og uvidende, men hvad det helt præcist for oplysninger Google indsamler og hvad bruges de til?

Jeg blev tudet ørene fulde da jeg oprettede en Google+ konto om at de brugte mine oplysninger til at vise mig reklamer der var relevante for mine interesser... i de få måneder jeg havde min Google+ konto, oplevede jeg ALDRIG en eneste reklame.
(slettede kontoen, da jeg aldrig brugte den).

Jeg har dog en almindelig Google konto (tror den også kaldes iGoogle), samt en Youtube konto, og her jeg har heller aldrig oplevet noget der antyder at de misbruger evt. info om mig og min færden på nettet, men som sagt, så er jeg måske blot naiv og uvidende.

Og bevares, jeg ved da at de lagrer oplysning om hvor i landet jeg bor, men det er sq heller ikke værre end at det kun er bynavnet (har jeg også selv angivet i min konto), og hvilken browser, styresystem og skærmopløsning jeg bruger på min computer, men det er ikke noget jeg selv finder krænkende for mit privatliv.

Og uønskede mail fra Google og Youtube har jeg aldrig set, og de spammails jeg får i min indbakke kommer heller aldrig på den mail jeg har oplyst på mine Google og Youtube kontoer, så heller ikke det kan de få skyld for.
Hilsen Kenny
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg er glad for input i denne debat, der står nu mere om Google på dr.dk

EU-kommissær: Google bryder loven

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/03/01/164043.htm

Der er overskrifter i andre lande med tilsvarende indhold.
http://duckduckgo.com/?q=google+breaks+the+law

Hvad med ideen om at bruge sikker surfing i Chrom(ium) det lyder jo lidt paradoksalt men virker det ?
Kardemommeloven er en god ting.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Kappa »

Til: Rattus Norvegicus.
Jeg tror jeg vil holde med dig, i starten jeg brugte Linux blev jeg også grebet af alt det med frihed, lighed og broderskab, men efterhånden har jeg indset, at der i Open Source miljøet også er en del religiøsitet forbundet med det, og for at være her tror jeg bare, at man skal lade det gå ind af det ene øre og så lade det sive ud af det andet, det er det frie miljø, og nogle går højere op i det end andre, sådan er det bare.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af eyvind »

Måske man skulle droppe ud af al den googlefis, og så ha' sin egen mail adresse liggende på et hotel. (eget domæne)
Det bedste er jo egen lille server, men det er da nemmere, at adressen bliver serviceret ude i byen.
Med alt det google-tiltag overvejes det meget kraftigt at fravælge google.
Øv øv - det var nu så nemt med mail og søgemaskine i et. :(
Rigtige mænd tager ikke backup.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af NickyThomassen »

Rattus Norvegicus skrev:Måske jeg bare er naiv og uvidende, men hvad det helt præcist for oplysninger Google indsamler og hvad bruges de til?

Well, det der bliver samlet sammen af Google, dækker over alt hvad brugeren gør i relation til Google:

Navn, adresse og telefonnummer.
Kreditkortoplysninger og hvad du køber med det via Google.
Hvem du ringer og skriver til med din Android samt Talk-samtaler over nettet.
Dine kontaktpersoner og kalenderaftaler.
Indholdet af dine mails og G+.
Søgehistorik over alle deres domæner (Google, Maps, Youtube ... ).
Hvilken videoer du ser på Youtube, hvilket adresser du slår op i Maps.
Oplysninger om dit trådløse netværk.
Nævn selv flere.

Et sekundært problem bliver at Google skriver i deres privatlivspolitik, at alle disse oplysninger må ligge frit på brugerens computer eller telefon. Og, selvfølgelig, at man som bruger ikke kan forlange at se eller slette, hvad Google måtte have af oplysninger om sin person (omend de lover at bestræbe sig på det).

Google skriver at alle oplysningerne kan overdrages til andre firmaer, når blot Google stoler på dem. Så ovenstående oplysninger kan mere eller mindre siges at være offentlige, i og med at den enkelte bruger ingen kontrol har over dem.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Well... min adresse og telefonnr er heldigvis ikke oplyst i nogen af deres tjenester.

Køber aldrig noget fra Google, og har ikke længere en Google+ profil og har aldrig brugt gmail.

Jeg har ingen Android mobil, men da jeg havde sørgede jeg for at slå synkroniseringen fra, således at hverken kontaktpersoner eller kalenderaftaler aldrig havnede online.

Min søgehistorik generer det mig ikke at de logger, da jeg endnu ikke har oplevet problemer med det, og det generer mig heller ikke at de ved hvilke videoer jeg ser på Youtube.

Mit trådløse netværk tvivler jeg stærkt på at de kan se nogen som helst info om, da det er tilsluttet en fast forbindelse, som er delt med over 1000 andre lejligheder (hvilket giver en noget mere øget anonymitet end hvis jeg havde en privat ip adresse).

Så i bund og grund er der ikke noget i det Google indsamler af oplysning om mig, som jeg ser et egentligt problem i.

Men skulle jeg skifte søgemaskine, så ville jeg aldrig gå over til duckduckgo, da den ikke appelerer til mig med deres opbygning i søgeresultaterne, og den giver også oftest færre søgeresultater end Google.
Hilsen Kenny
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Claus M »

Jeg bruger konsekvent duckduckgo - og synes i øvrigt den er blevet bedre det seneste halve år (og søgemaskinen fylder såmænd bare et år nu). Dog - til billeder, bruger jeg stadig Google.


@TitanusEramius:
tak for tip med map-delen. Fin side.


Lidt mere om Google: det lader til at de møder modstand i mange lande:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1556838/google-kritiseres-over-hele-kloden/
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af zob »

Det gode ved duckduckgo er at man jo ikke behøver at "lade sig nøje" med duckduckgo.
Hvis man i duckduckgo's (herfra DDG) søgefelt skriver

Kode: Vælg alt

!g ubuntu
Så søger du efter 'ubuntu' på google. Du kan også vælge at skrive

Kode: Vælg alt

!gi ubuntu tv
Så laver du en google billedsøgning på 'ubuntu tv' direkte fra DDG.
Måske har du brug for hjælp til et problem med ubuntu (og har ikke kunnet få svar her). Søg direkte på askubuntu fra DDG med f.eks.

Kode: Vælg alt

!askubuntu ath5 wifi

Det er de såkaldte !bangs. Der er mange mange mange mange mange flere. Se dem her: http://duckduckgo.com/bang.html

Tjek endelig også deres Goodies og deres Tech Goodies:
http://duckduckgo.com/goodies.html
http://duckduckgo.com/tech.html

Det er i hvert fald ikke funktioner der mangler på duckduckgo.

OBS: For mange af goodies og tech goodies kommer "svaret" øverst i et diskret felt. Så lad være at overse det. Resten af sidens hits er almindelige søgeresultater.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Slut med Google misbrug af dine informatione brug Duckdu

Indlæg af Stra »

Claus M skrev:Jeg bruger konsekvent duckduckgo - og synes i øvrigt den er blevet bedre det seneste halve år (og søgemaskinen fylder såmænd bare et år nu).
Flueknepperi, men det er nu 4 år den bliver.

Til zop

Fin gennemgang af !bang.
Vil man ikke skrive dem, ligger de mest almindelige under dropdown menuen i søgefeltet.

Og ja Google er foran endnu, men i 99% af mine søgninger, kan jeg anvende Duckduckgo, og hvis jeg så forsøger Google med samme søgning, får jeg nok flere, men sjældent flere relevante. Og dette er blevet tydeligt over det sidste halve år, som Calus M skriver.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10