UNITY og Lyd problem

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
oz3tl
IRC nickname: OZ3TL

UNITY og Lyd problem

Indlæg af oz3tl »

Jeg håber at det unity som nærmest har bragt mit vand i kog er noget som kan "fjernes" så man kan køre med traditonelt skrivebord i stedet for.

Hvad gør jeg lige galt jeg har lyd i interne højtalere men når jeg kobler hovedtelefoner til i externt stik så sker der intet og inden jeg smed ubu 64 på virkede det med den version 7 af windows der lå på den inden.
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: UNITY og Lyd problem

Indlæg af zob »

Der er et par andre på forum der også får forhøjet blodtryk når de hører ordet Unity. Mon ikke de kan give dig et forslag til hvad du kan gøre for at slippe af med unity.

Det er pricipielt set altid en god idé at stille to forskellige spørgsmål i to forskellige tråde. Ellers opstår der let forvirring om hvad vi taler om. Men ok.

Du skal nok præcisere lidt med hensyn til dit lydproblem. Har du udelukkende problemer når du sætter jack-stik i? Hvad er problemet (ie. hvad er det der 'ikke sker')?.
1. Når du sætter jackstikket dæmpes lyden fra de indbyggede højttalere ikke.
2. Når du sætter jackstikket i kommer der ikke lyd ud af den enhed du har tilsluttet (f.eks. hovedtelefoner).
3. Begge.
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Blfriis »

oz3tl skrev:Jeg håber at det unity som nærmest har bragt mit vand i kog er noget som kan "fjernes" så man kan køre med traditonelt skrivebord i stedet for.

Hvad gør jeg lige galt jeg har lyd i interne højtalere men når jeg kobler hovedtelefoner til i externt stik så sker der intet og inden jeg smed ubu 64 på virkede det med den version 7 af windows der lå på den inden.

Jeg kan anbefale at prøve ZorinOs, det er bygget på Ubuntu så programmer osv er ligesom det plejer. Men det er uden unity og kommer heller ikke i de kommende versioner( ikke jeg ved af).
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

ZOB:: har måske fået løst unity problemet så er der lyden tilbage der sker kun det at når jeg sætter eks. hovedtelefon til så kommer der ikke lyd ud i dem de interne slukker dog som de skal så er ikke klar over om der er en setting jeg har overset skal siges det er en 64 bit og det er første gang jeg har en 64 bit inde så der kan være mange forklaringer
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøv at åbne en terminal (CTRL+ALT+T) og skriv

Kode: Vælg alt

alsamixer

Du kan copy-paste indholdet af terminalen hertil (det er ikke et billede) ved at markere, højreklikke og vælge kopier.

Men der er en slags "skjult" indstilling herinde hvor hovedtelefon-udgangen evt. er mutet.
Du kan bevæge dig rundt med piletaster og mute/unmute med tasten 'm' og skrue op/ned med pil op og ned.
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

har afprøvet den alsamixer nu og der var kun noget auto mute der var enabled og har nu disablet det men prøver lige om jeg kan lave den der copy paste hertil det kunne jeg ikke få til og funke
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Det løste ikke problemet med jackstikket ingen lyd i hovedtelefonerne
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

┌──────────────────────────── AlsaMixer v1.0.24.2 ─────────────────────────────┐
│  Kort: HDA Intel                                      F1: Hjælp              │
│  Chip: Realtek ALC272                                 F2:  Systeminformation │
│   Vis: F3:[Afspil] F4: Optag  F5: Alle                F6:  Vælg lydkort      │
│ Punkt: Master [dB-forøgelse: -12,00]                  Esc: Afslut            │
│                                                                              │
│     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐               │
│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │  │               │
│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │  │               │
│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │  │               │
│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│               │
│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│               │
│     ├──┤     ├──┤     ├──┤     └──┘     ├──┤     └──┘     ├──┤   Enabled     │
│     │TT│     │TT│     │TT│              │MM│              │MM│               │
│     └──┘     └──┘     └──┘              └──┘              └──┘               │
│      60    100<>100 100<>100 100<>100  56<>56    0<>0    56<>56              │
│  < Master >Headphon Speaker    PCM      Mic    Mic Boos   Beep   Auto-Mut    │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Og der er skruet op på 100%, ligesom her på min?
Det kunne nu være rigtig fint hvis du kunne copy-paste. Er det fordi du prøvede at bruge CTRL+C til at kopiere? Du skal være opmærksom på at keyboard-shortcuts er anderledes i terminalen - det var derfor jeg sagde du skulle højreklikke. Ellers skal du bruge SHIFT+CTRL+C.
Men jeg ved jo ikke om det var det, der var dit problem, og kan ikke rigtig læse det ud af din post.
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

┌──────────────────────────── AlsaMixer v1.0.24.2 ─────────────────────────────┐
│ Kort: HDA Intel F1: Hjælp │
│ Chip: Conexant CX20549 (Venice) F2: Systeminformation │
│ Vis: F3:[Afspil] F4: Optag F5: Alle F6: Vælg lydkort │
│ Punkt: Master [dB-forøgelse: 8,00] Esc: Afslut │
│ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │ │ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │ │ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │ │ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ ├──┤ ├──┤ └──┘ ┌──┐ ┌──┐ ├──┤ Disabled │
│ │TT│ │TT│ │TT│ │TT│ │TT│ │
│ └──┘ └──┘ └──┘ └──┘ └──┘ │
│ 74 100<>100 100<>100 100 │
│< Master > Speaker PCM S/PDIF S/PDIF Def Beep Auto-Mute │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
nå det ville ikke helt som jeg ville og ser ikke helt ud som dit ZOB
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

OK. Tungen lige i munden. Igen i terminalen skriv:

gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

Dette åbner en lydkonfigurationsfilen (efter du har angivet din adgangskode). Gå helt ned i bunden af denne og indsæt følgende linje:

options snd-hda-intel model=generic

Gem, luk og genstart. Test igen.

Det skulle være fikset i 12.04. Men det burde altså også kunne virke i 11.10 med ovenstående fix.

Bug-rapport: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/876020
oz3tl

Indlæg af oz3tl »

Hej Igen ZOB nu har jeg lavet de ændringer samt rebooted det ser fint ud til at det var løsningen på jackstikket men nu ser alsamixeren anderledes ud uanset om der er hovedtelefon koblet til eller ej kan godt være det er sånt det skal være men kunne jo være der skulle mere fint pilleri til :D

│ Kort: HDA Intel F1: Hjælp │
│ Chip: Conexant ID 5045 F2: Systeminformation │
│ Vis: F3:[Afspil] F4: Optag F5: Alle F6: Vælg lydkort │
│ Punkt: Speaker [dB-forøgelse: -7,50, -7,50] Esc: Afslut │
│ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │ │ │ │ │▒▒│ │
│ │ │ │ │ │▒▒│ │
│ │ │ │ │ │▒▒│ │
│ │ │ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │ │ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │▒▒│ │▒▒│ │
│ ├──┤ ├──┤ └──┘ │
│ │TT│ │TT│ │
│ └──┘ └──┘ │
│ 52<>52 73<>73 100<>100 │
│ Headphone < Speaker > PCM │
vy 73 de OZ3TL
Torben Larsen
oz3tl@qrz.dk
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det var godt.
Nej, det er vist pilleri nok for denne gang. Du kan markere tråden som løst ved at acceptere et svar. Det kan du gøre på fluebenet ved det enkelte svar.